کشت سلول در اندام های کاغذی

به گزارش استدیو مرینا، تهران- خبرنگاران- محققان با استفاده از یک چاپگر سه بعدی توانستند اندام های کاغذی بسازند که دارای رگ های خونی مصنوعی بوده و امکان کشت سلول ها را فراهم می کنند.

کشت سلول در اندام های کاغذی

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری ساینس دیلی، در بدن، بافت های دارای کارکرد یکسان، اندام هایی مانند قلب و مغز را تشکیل می دهند. این اندام ها دارای سلول های پشتیبان از جمله رگ های خونی، بافت های متصل کننده و اعصاب هستند. ساختار سه بعدی هر اندام زیرساخت مکانیکی و بیولوژیکی لازم برای رشد سلول ها را فراهم می کند. این زیرساخت نحوه رشد و واکنش سلول ها نسبت به محرک های خارجی از جمله داروها را تعیین می کند.

محققان برای شبیه سازی این زیرساخت ها از فناوری چاپ سه بعدی، نوعی هیدروژل متشکل از سلولز باکتریایی و جوهری از جنس ژله پترولیوم (وازلین) استفاده کردند و میکروکانال هایی را درون هیدروژل چاپ کردند. سپس هیدروژل را با استفاده از جریان هوا خشک کردند تا یک ساختار متخلخل و شبیه به کاغذ ایجاد شود.

سپس این ساختار را که نوعی اندام کاغذی است گرم کردند تا جوهر موجود در آن به حالت مایع درآید و به سادگی از هیدروژل خشک شده جدا شود. سپس ساختار باقی مانده را مرطوب کرده و سلول های اندوتلیال را که تشکیل دهنده رگ های خونی هستند، به میکروکانال های موجود در ساختار اضافه کردند. در مرحله پایانی نیز سلول های سرطان سینه را به این ساختار اضافه کردند تا روی آن تولید مثل کنند.

این نوع اندام های کاغذی قابلیت نگهداری بلندمدت را دارند و مهمترین کاربرد آن ها کشت سلول های مختلف به منظور آزمایش اثر انواع داروها و همچنین تولید داروهای اختصاصی است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nano Letters منتشر شده است.

علمی**9259**2022

منبع: ایرنا
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 173

به "کشت سلول در اندام های کاغذی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت سلول در اندام های کاغذی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید