کلاهبرداران در کمین تراکنش های زیر 100 هزار تومان

به گزارش استدیو مرینا، معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر کلاهبرداری ها برای دستیابی به رمز اول شدت گرفته است، بیان کرد: با توجه به اینکه خیلی از افراد هنوز برای مبالغ زیر 100 هزار تومان از رمز دوم ثابت استفاده می نمایند، امکان دستیابی به رمز دوم ثابت برای کلاهبرداران وجود دارد.

کلاهبرداران در کمین تراکنش های زیر 100 هزار تومان

به گزارش خبرنگاران، رمز دوم پویا یا یک بار مصرف رمزهایی هستند که در جریان پرداخت های اینترنتی و سایر پرداخت های بدون حضور کارت، به اسم رمز مشتری وارد می شوند و مدت زمان اعتبار هر رمز 60 ثانیه است که پس از آن فاقد اعتبار است و باید رمز جدیدی دریافت گردد.

اجرای رمز دوم پویا یکی از طرح های بانک مرکزی است که از ابتدای زمستان سال 1398 اجرا شد و طبق آن تمامی عملیات بانکی که پیش از این به وسیله رمز دوم یا همان رمز اینترنتی انجام می شد، دیگر با رمز قبلی قابل انجام نیست و مشتریان بانک ها برای استفاده از این خدمات باید از رمز دوم پویا یا یک بار مصرف استفاده نمایند.

علاوه بر این، در سال گذشته مرحله دیگر این طرح تحت اسم یکسان سازی پیامک های این نوع رمز شروع شد که هدف آن، افزایش امنیت تراکنش های اینترنتی مبتنی بر رمز دوم پویا است و از این طریق، پیامک های رمز دوم پویا شامل اطلاعاتی چون نوع تراکنش، مبلغ تراکنش و دریافت نماینده وجه است.

با اجرای این مرحه از رمز دوم پویا، هر رمز دوم پویایی که برای شما پیامک می گردد تنها برای یک تراکنش معتبر است و زمانی که یک تراکنش به خاتمه رسید اما همچنان از فرصت شما برای اعتبار رمز دوم پویا به جای مانده است، دیگر این رمز برای تراکنش دیگر معتبر نیست و باید یک رمز دوم دیگر دریافت کنید.

با رمز دوم پویا همچنان راه کلاهبرداران باز است؟

این روزها پیامک هایی به مردم ارسال می گردد که نشان از کلاهبرداری و سواستفاده از رمز دوم دارد، در این بین از آنجا که گفته می گردد با اجرای رمز دوم پویا مقدار قابل توجهی از کلاهبرداری های اینترنتی از این بستر کاهش یافته است، معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی به این سوال که همچنان راه کلاهبرداری از اطلاعات بانکی با وجود رمز دوم پویا وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داده است.

یاسر میرحق جو در تبادل نظر با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه خیلی از افراد هنوز برای مبالغ زیر 100 هزار تومان از رمز دوم ثابت استفاده می نمایند (به انتخاب خودشان رمز دوم ثابت زیر 100 هزار تومان را فعال می نمایند) امکان دستیابی به رمز دوم ثابت برای کلاهبرداران وجود دارد اما قطعا امکان استفاده از این رمز در هر روز به مبلغ 100 هزار تومان است و بیشتر از این مبلغ نمی توانند از حساب خارج نمایند.

وی اضافه نمود: قطعا این افراد با دریافت پیامک های مشکوک می توانند با مراجعه به شعب یا با استفاده از ابزارهای متنوع غیر حضوری در اختیار نسبت به غیر فعال کردن رمز دوم یا تغییر آن اقدام نمایند.

مراقب پیامک های جعلی باشید!

این مقام مسئول با بیان اینکه با رمز دوم پویا تا 90 درصد جرائم و پرونده های فیشینگ و کلاهبرداری کاهش یافته است، گفت: بنابراین سرقت اطلاعات رمز دوم پویا برای استفاده در زمان طولانی میسر نیست اما فیشرها با هزینه های بسیار بالا اقداماتی در مورد استفاده از رمزهای پویا در لحظه انجام تراکنش یعنی 120 ثانیه می کردند که آن موضوع هم با عملیاتی شدن فاز سوم رمزهای پویا عملا مرتفع شده است. بعلاوه با ارسال پیامک متناسب با انجام تراکنش غیر حضوری در پیامک رمز دوم، مشتری از انجام تراکنش با آن رمز، مبلغ و درگاه مطمئن می گردد.

معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر کلاهبرداری ها به سمت سواستفاده و دستیابی به رمز اول در حال شدت گرفتن است که باید آگاهی رسانی کامل در این زمینه به مشتریان صورت گیرد. از روش های این سواستفاده اسکیمینگ در خاتمهه های فروش و خودپردازهاست.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1680

به "کلاهبرداران در کمین تراکنش های زیر 100 هزار تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاهبرداران در کمین تراکنش های زیر 100 هزار تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید