4 سیستم سرمایشی پرطرفدار

به گزارش استدیو مرینا، سیستم سرمایشی مناسب اگرچه قرار است دمایی مطبوع برای ما به ارمغان بیاورد اما اندازه هزینه ای که برای آن می پردازیم نیز اهمیتی ویژه دارد.

4 سیستم سرمایشی پرطرفدار

در فصل تابستان و روزهایی که گرما به اوج خود نزدیک می گردد، بهره بردن از سیستم خنک کننده مناسب شما را از گرمای تابستان در امان نگه خواهد داشت. با انتخاب سیستم سرمایشی مناسب بعلاوه می توانید در هزینه آب و برق مصرفی فصل تابستان صرفه جویی نموده و انتخاب مناسب با موقعیت آپارتمان و خانه خود را داشته باشید. با ما در خبرنگارانمگ همراه باشید.

انواع سیستم سرمایشی

همه ما با قدیمی ترین انواع سیستم سرمایشی آشنا هستیم، پنکه و کولر آبی که از دیرباز مهمان خانه های ما بوده اند و گذراندن تابستان بدون آن ها در بیشتر شهرهای ایران غیرممکن است. اما سیستم های سرمایشی جدیدی مثل کولر گازی امکان خنکای بیشتر را برای ما به ارمغان می آورند. کولر آبی که قدیمی ترین و آشناترین سیستم سرمایشی برای همه ماست چه معایب و مزایایی دارد؟

کولر آبی

اولین سیستم سرمایشی دنیا را عده بسیاری بادگیرهایی می دانند که در شهرهای مختلف ایران از جمله یزد به چشم می خورد. از نظر بعضی این بادگیرها اجداد کولرهای آبی امروزی محسوب می شوند. کولر آبی با استفاده از موتور و پمپ آب تعبیه شده در خود، از سیستم سرمایشی تبخیر بهره می برد. اما کولر آبی که هر کدام از ما یا یکی از انواع آن را داشته ایم یا هنوز داریم چه مزایا و معایبی دارد؟

معایب و مزایای کولر آبی

از مزایای کولر آبی می گردد به هزینه های مناسب آن در مقایسه با باقی انواع سیستم سرمایشی اشاره نمود. هزینه نگهداری و تعمیر، آبی و برقی که کولر آبی مصرف می نماید و سرویس سالیانه آن هنوز هم در قیاس با همین هزینه ها در کولر گازی در صدر جدول انواع سیستم سرمایشی ارزان قرار می گیرد. بعلاوه کولرهای آبی کاربری ساده ای دارند و کار با آن ها برای همه ما آسان و آشناست اما معایب این کولرهای آبی چیست که روز به روز ابداع انواع بیشتری از سیستم سرمایشی را می طلبد.

از معایب کولر آبی اما می توان به رطوبتی اشاره نمود که مصرف آن به همراه دارد. بعلاوه این کولرها به مصرف آب وابسته هستند و در شرایطی که آب به مقدار کافی در دسترس نباشد یا فشار مناسبی در لوله ها نداشته باشد ممکن است مشکل ساز شوند. تعمیر و سرویس سالیانه این کولرها احتیاج هزینه بر هستند و بعد از چند سال هزینه های گزاف تعمیر موتور کولر را برای شما به همراه دارند.

کولر گازی

کولرهای گازی پیش از این با مصرف بی رویه برق همراه بودند و برای دارندگان آن ها که به هر دلیلی مجبور به استفاده از آن ها بودند هزینه هایی گزاف به همراه داشتند، اما امروزه این سیستم سرمایشی به کمپرسورهایی تجهیز شده که به مصرف بهینه برق آن ها منجر می گردد. این کولرها برای خنک کردن محیط از گازی یاری می گیرند که در یخچال برای خنک کردن استفاده می گردد.

معایب ومزایای کولر گازی

ایا کولر گازی همان سیستم سرمایشی محسوب می گردد که برترین خنکا و کمترین هزینه را برای شما ارمغان بیاورد؟ با استفاده از کولر گازی شما می توانید رطوبت و دمای مورد نظرتان را تنظیم کنید و به خنکایی دست یابید که با کولر آبی امکان پذیر نیست. هزینه خرید، نصب و نگهداری و هزینه برق مصرفی در کولر گازی همه و همه از همین گزینه ها در کولر آبی بیشتر هستند و همچنان در این مسابقه ارزان بودن سیستم سرمایشی این کولر آبی است که پیشتاز است.

فن کوئل

فن کوئل سیستم سرمایشی محبوبی است که احتیاج به لوله کشی داخل ساختمان دارد. این سیستم سرمایشی در انواع سقفی، زمینی، دیواری و کاستی موجود است و بیشتر در مراکز تجاری و اداری یا مجتمع های مسکونی به کار گرفته می گردد. فن کوئل قابلیت ارائه سیستم گرمایشی را نیز دارد و انتخابی به صرفه برای کسانی است که در پی برترین سیستم گرمایشی و سرمایشی در یک محصول هستند.

معایب و مزایای فن کوئل

این سیستم سرمایشی در مقایسه با کولر گازی و کولر آبی سکوت بیشتری به همراه دارد. بعلاوه نصب آسانی دارد اما هزینه های نصب اولیه آن قابل توجه است و برای همه مردم مقدور نیست. بعلاوه فن کوئل شبیه کولر آبی در دماهای بالا، کارآیی مناسبی ندارد و برای شهرهایی مناسب است که بیشینه دمای آن ها در تابستان از 37 درجه بالاتر نمی رود.

سیستم VRF (وی ار اف)

این سیستم سرمایشی که به تازگی در رقابت میان سیستم ها خنک کننده وارد شده است و در اداره ها و بیمارستان ها رایج ترین سیستم خنک کننده دما به شمار میرود، یکی از انواعی است که هم می توان از آن برای تهویه مطبوع محیط بهره برد و هم برای سیستم گرمایشی و سرمایشی و بنابر این این نوع از سیستم سرمایشی کاربردی چند منظوره دارد.

معایب و مزایای سیستم وی ار اف

این سیستم سرمایشی ارزان بوده و هزینه نصب و اجرای مناسبی در مقایسه با سایر رقبای خود دارد. همینطور مقدار مصرف انرژی متعادلی دارد که آن را به گزینه ای قابل بحث تبدیل می نماید اما از معایب این سیستم می توان به آسیب پذیری این سیستم سرمایشی اشاره نمود.در صورت کوچک ترین نشتی گاز، تمام دستگاه با مشکل روبرو خواهد شد. بعلاوه استفاده از وی ار اف برای سیستم گرمایشی با هزینه بالایی همراه خواهد بود.

نتیجه گیری

برای روزهای گرم تابستان ارزان ترین و مناسب ترین گزینه شما میان انواع سیستم های خنک کننده خانگی کدام است؟ از سیستم سرمایش مرکزی یا داکت اسپیلت که در میان انواعی که در بالا از آن ها صحبت کردیم، غایب بودند چیزی می دانید؟ یا از کولر های آبی خود با امکانات محدود در مشخص درجه دما راضی هستید و به فکر تغییر سیستم سرمایشی خانه خود برای رسیدن به خنکای مطلوب نیستید؟

پیشنهاد مطالعه: آیا نور خورشید زرد است؟ را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 24 تیر 1402 بروزرسانی: 24 تیر 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2227

به "4 سیستم سرمایشی پرطرفدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 سیستم سرمایشی پرطرفدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید