آیا شبکه های وای فای عمومی همچنان ناامن هستند؟

به گزارش استدیو مرینا، احتمالا در رابطه با خطرناک بودن شبکه های وای فای عمومی چیزهایی شنیده اید یا مطالبی را خوانده اید. اما باید بگوییم که برخی از این توصیه ها قدیمی هستند و اینترنت وای فای عمومی ایمن تر از گذشته محسوب می شود. اما در هر صورت همچنان خطرات امنیتی وجود دارد که در ادامه این موضوع را تشریح می کنیم.

آیا شبکه های وای فای عمومی همچنان ناامن هستند؟

بالاخره وای فای عمومی امن است یا ناامن؟

به لطف بهره گیری گسترده از پروتکل HTTPS، وب گردی با بهره گیری از وای فای عمومی بسیار امن تر از گذشته شده است. به همین خاطر افراد حاضر در این شبکه دیگر به راحتی نمی توانند فعالیت شما را در وای فای عمومی زیرنظر بگیرند.

اما اگر خواستار این هستید که ما بگوییم وای فای عمومی کاملا امن شده است، متأسفانه نمی توانیم چنین اظهارنظری را مطرح کنیم. به صورت خلاصه، این موضوع که افراد متفرقه دیگر نمی توانند جزییات فعالیت شما در وای فای عمومی را مشاهده کنند، درست است. اما اگر منشأ وای فای یا همان هات اسپات مشکل داشته باشد، می تواند کارهایی را انجام دهد. به همین خاطر بهره گیری از VPN هنگام اتصال به وای فای عمومی یا در کل عدم اتصال به این شبکه ها و در عوض بهره گیری از اینترنت موبایل همچنان ایمن تر است.

چرا وای فای عمومی ایمن تر از همواره شده؟

مهم ترین دلیل این موضوع، به استفاده گسترده از پروتکل HTTPS برمی شود که رمزگذاری پیشرفته ای برای محتوای سایت ها به ارمغان می آورد. قبل از همه گیری این پروتکل، بیشتر سایت ها از HTTP رمزگذاری نشده استفاده می کردند. زمانی که در شبکه وای فای عمومی با استفاده از HTTP وارد سایتی می شدید، دیگر افراد حاضر در شبکه می توانستند ترافیک رد و بدل شده، صفحات وب موردنظر و دیگر موارد این چنینی را مشاهده کنند.

از این بدتر، باید به امکان اجرای حمله مرد میانی توسط هات اسپات وای فای اشاره کنیم که در این حمله، محتوای صفحات وب موردنظر به صورت تغییر یافته برای کاربر نمایش داده می شود. یک هات اسپات می تواند محتوای صفحات وب یا دیگر محتواهای مختلف قابل دسترسی از طریق HTTP را تغییر دهد. این یعنی شما با بهره گیری از وای فای عمومی یک برنامه را دانلود می کنید، اما هات اسپات موردنظر می تواند در عوض یک بدافزار برای شما ارسال کند.

اما حالا HTTPS همه گیر شده و حتی مرورگرهای وب هم سایت های مبتنی بر HTTP را به عنوان سایت های ناامن نمایش می دهند. به همین خاطر اگر با بهره گیری از وای فای عمومی به سایت موردنظر خود سر بزنید، دیگر افراد حاضر در این شبکه شاید بتوانند نام سایت موردنظر را مشاهده کنند ولی نمی توانند ببینند که شما در حال مشاهده چه صفحاتی هستید و قادر به تغییر محتوای سایت های HTTPS نخواهند بود.

برخی نفوذها کماکان امکان پذیر است

همان طور که گفتیم اگرچه این شبکه ها نسبت به گذشته بسیار ایمن تر شده اند، اما این احتمال هم وجود دارد هنگام وب گردی سر از یک سایت HTTP در بیاورید. علاوه بر اینکه هات اسپات موردنظر می تواند محتوای سایت مذکور را تغییر دهد، افراد دیگر هم می توانند محتوا و ترافیک رد و بدل شده با سایت مذکور را مشاهده کنند.

از آنجایی که DNS رمزگذاری شده هنوز همه گیر نشده است، هکرها زمانی که به وای فای عمومی متصل می شوید، با بهره گیری از این موضوع می توانند درخواست های DNS را رهگیری کنند. به صورت خلاصه، زمانی که به یک سایت وصل می شوید، گجت شما با سرویس DNS موردنظر ارتباط برقرار می کند تا بتواند آدرس IP مربوط به سایت مذکور را پیدا کند. به همین خاطر همان طور که گفتیم، با بهره گیری از شبکه های وای فای عمومی، دیگر افراد می توانند از دامنه سایت هایی که شما سر می زنید، خبردار شوند. اما با این روش نمی توانند آدرس صفحات وب مختلف را به دست آورد. در ضمنً اگرچه این افراد می توانند برخی اطلاعات مانند حجم داده های رد و بدل شده را مشاهده کنند، ولی برای دستیابی به محتوای این اطلاعات نمی توانند کاری انجام دهند.

وای فای عمومی همچنان برخی خطرات امنیتی به همراه دارد

به غیر از موضوع حمله مرد میانی از طریق هات اسپات وای فای عمومی، باید به کلیت اپلیکیشن های موبایل هم اشاره کنیم. از لحاظ تئوری، تمام اپلیکیشن ها باید داده های خود را با بهره گیری از پروتکل HTTPS به سرور برسانند اما از نظر عملی، تأیید این موضوع برای تمام اپلیکیشن ها کار مسئله ای است.

در همین زمینه باید به احتمال مشکل زا بودن دیگر گجت های موجود در شبکه هم اشاره کنیم. به عنوان مثال، اگر کامپیوتر یا گجت شما دارای حفره های امنیتی باشد، دیگر سیستم های متصل به شبکه می توانند به گجت شما حمله کنند. به همین خاطر فایروال کامپیوترهای ویندوزی به صورت پیش فرض فعال است و هنگام اتصال به وای فای جدید از شما پرسیده می شود که این وای فای عمومی است یا خصوصی. اگر در این هنگام اعلام کنید که به شبکه وای فای عمومی وصل شده اید، فایروال موردنظر سخت گیری بیشتری برای رد و بدل داده ها اعمال می کند.

چگونگی محافظت در برابر نفوذ

با وجود اینکه شبکه های وای فای نسبت به گذشته بسیار ایمن تر شده اند، اما در هر صورت کار از محکم کاری عیب نمی کند و در زمینه امنیت سایبری بهتر است که همواره مراقب باشیم. برای حداکثر امنیت، همچنان بهترین راهکار استفاده از VPN است. با بهره گیری از VPN، تمام داده ها از طریق یک تونل رمزگذاری شده روانه سرور می شود. به همین خاطر شبکه وای فای عمومی تنها می تواند ارتباط VPN شما را ببینید و حتی دیگر نمی تواند نام سایت های متصل به سیستم شما را مشاهده کند.

علاوه بر این می توانید در کل استفاده از شبکه های وای فای عمومی را کنار بگذارید و در عوض از اینترنت موبایل بهره ببرید. خوشبختانه گوشی های امروزی به راحتی تبدیل به هات اسپات می شوند و بدون هیچ دردسری می توانید لپ تاپ یا دیگر گجت های خود را به هات اسپات موبایل وصل کنید.

4 اشتباه ساده که امنیت گوشی را به خطر می اندازند

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 754

به "آیا شبکه های وای فای عمومی همچنان ناامن هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شبکه های وای فای عمومی همچنان ناامن هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید