آیا ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را هم بیمار می نماید؟

به گزارش استدیو مرینا، ویروس کرونا تا به امروز بیش از 40 هزار نفر را مبتلا نموده و جان بیش از 900 نفر را گرفته است، دیگر به یک تهدید جدی برای اقتصاد جهانی بدل شده است.

آیا ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را هم بیمار می نماید؟

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی بروشور a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

بر اثر شیوع روزافزون این ویروس در اقصی نقاط دنیا، زنجیره های تأمین بین المللی دچار اخلال شده اند، تعداد مسافرت های هوایی کاهش یافته است و حتی شرکت های بزرگ کشتیرانی نیز به دلیل اینکه دولت پکن ورود و خروج کالا از/به چند شهر را ممنوع نموده، آسیب جدی دیده اند.

به سختی می توان تشخیص داد که بحران ویروس کرونا تا چه حد اقتصاد آمریکا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اما بث آن باوینو اقتصاددان ارشد بخش دنیای مؤسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز (S&P) معتقد است که این بحران تأثیر کمی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت. وی می گوید: در برهه کنونی من فکر می کنم که تأثیر اقتصادی آن تقریباً حداقل خواهد بود. یکی از مهم ترین دلایلش نیز این است که اقتصاد آمریکا اساساً وابسته به فعالیت های داخلی است که 85 درصد از کل فعالیت های اقتصادی این کشور را شامل می شوند.

شرکت خدمات اقتصادی و بانکداری گلدمن ساکس هفته گذشته در گزارشی پیش بینی کرد که پیامدهای شیوع ویروس کرونا ممکن است نرخ رشد فراوری ناخالص داخلی آمریکا را به میزان 0.4 واحد درصد کاهش دهد. البته این بانک بزرگ آمریکایی در ادامه گزارش خود نیز پیش بینی نموده است که با فروکش کردن فرایند شیوع ویروس کرونا، اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال کاهش نرخ رشد خود را جبران کند.

در این میان کارشناسان اقتصادی سی ان ان به تعدادی از پیامدهای منفی بحران ویروس کرونا برای اقتصاد آمریکا اشاره نموده اند:

کاهش قیمت نفت

شیوع ویروس کرونا باعث شده است که تقاضای دنیای نفت کاهش یابد و بازار نفت بار دیگر تحت فشار قرار گیرد. کاهش قیمت نفت بر مسائل فراورینمایندگان این محصول در آمریکا را که از قضا بیشتر در ایالت های قرمز (ایالت های طرفدار حزب جمهوری خواه از جمله تگزاس، آلاسکا و داکوتای شاقتصادی) فعالیت می نمایند، افزوده است.

در سال 2019 چین 14 درصد از تقاضای دنیای نفت را به خود اختصاص داده و بر اساس آمارهای مؤسسه اطلاعات تجاری HIS Markit، نیمی از رشد تقاضای دنیای نفت در سال 2019 به دلیل رشد تقاضای این محصول در چین بوده است. این روزها بسیاری از شرکت های هواپیمایی معروف پروازهای خود از/به چین را لغو نموده اند و این مسئله بر تقاضای سوخت جت و متعاقباً تقاضای نفت تأثیر داشته است. هنوز معین نیست که آیا اوپک در صورت تداوم بحران ویروس کرونا، اوپک و متحدانش برای نجات بازار نفت وارد عمل خواهند شد یا اینکه به انتظار اتفاقات آینده خواهند نشست.

صادرات محصولات کشاورزی

کشاورزان آمریکایی امیدوار بودند که با اجرای فاز نخست توافق تجاری آمریکا و چین، صادرات محصولاتشان به چین که بر اثر جنگ تجاری بین دو کشور دچار مشکل شده بود، به فرایند عادی بازگردد.

بر اساس توافق تجاری جدید، دولت چین با افزایش واردات محصولات کشاورزی از آمریکا موافقت نموده است، اما تحلیلگران درباره اجرای این تعهد از سوی چین با تردیدهایی روبرو بودند و اکنون با شیوع ویروس کرونا این تردیدها حتی بیشتر هم شده است. اکنون کشاورزهای آمریکایی باید مدت بیشتری منتظر بمانند تا سفارش های بزرگ چینی ها برای محموله های ذرت و دانه سویا از راه برسد.

لری کادلو، مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ، سه شنبه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام نمود: درست است که فاز نخست توافق تجاری موجب رونق صادرات خواهد شد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا مدت بیشتری طول خواهد کشید که این رونق اتفاق بیفتد.

البته دولت چین هفته گذشته برای نشان دادن پایبندی خود به تعهداتش در توافق تجاری با آمریکا اعلام نمود که تعرفه های وضع شده بر 75 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را نصف نموده است.

اختلال در زنجیره تأمین

کارخانه های متعددی در چین به دلیل شیوع ویروس کرونا موقتاً تعطیل شده اند و این مسئله نااطمینانی زیادی را برای شرکت های آمریکایی که به تأمین نمایندگان چینی وابسته اند به دنبال داشته است. هنوز معین نیست که چقدر طول می کشید که کارخانه های تعطیل شده فعالیت خود از سر بگیرند.

استیو لامار، رئیس انجمن پوشاک و کفش آمریکا، در مورد شرایط اعضای این انجمن پس از شیوع ویروس کرونا می گوید: همه کوشش می نمایند که بفهمند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. بسیاری از اعضا گوش به زنگ هستند. آنها برای سلامت کارکنان خود نگرانند. شایعه قابلیت انتشار ویروس کرونا به وسیله بسته هایی که از چین وارد می شوند نیز بر شدت این نگرانی ها افزوده است. اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید احتمال انتشار ویروس به وسیله این بسته ها اندک است.

علاوه بر پوشاک و کفش، بعضی صنایع دیگر آمریکا از جمله خودروسازی و تلفن همراه نیز وابستگی زیادی به کارخانه های چینی دارند. کوالکام که یکی از فراورینمایندگان بزرگ تراشه های تلفن همراه است، از همین حالا پیش بینی درآمد خود در سه ماهه نخست امسال میلادی را تعدیل نموده است. جنرال موتورز و سایر خودروسازانی که در شهر ووهان چین (مرکز اصلی شیوع کرونا) کارخانه هایی دارند نیز در شرایط تردید به سر می برند.

کاهش تقاضای کالاهای مصرفی در چین

اگر قرار باشد مصرف نمایندگان چینی همچنان به دلیل نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا در خانه بمانند، کسب وکار شرکت های آمریکایی فعال در چین نیز آسیب خواهد دید.

شرکت کافی شاپ های زنجیره ای استارباکس بیش از نیمی از 4000 شعبه خود در چین را تعطیل نموده است و شرکت اپل نیز 42 باب از فروشگاه های خود در چین را به طور موقت بسته است. شرکت های دیگری از جمله نایک، جیمی چو و هلدینگ کاپری که مالکیت شرکت معروف ورساچه را در اختیار دارد نیز به سرمایه گذاران خود هشدار داده اند که احتمال کاهش تقاضا برای محصولاتشان در چین وجود دارد و این مسئله می تواند کاهش سود آنها را به دنبال داشته باشد.

ضربه به صنعت گردشگری

دولت ترامپ در حال حاضر محدودیت هایی را برای ورود مسافران از چین در نظر گرفته است. آمریکایی هایی که طی 14 روز اخیر به چین سفر نموده باشند، به محض ورود به آمریکا برای تشخیص احتمال ابتلا به ویروس کرونا تحت نظر قرار می گیرند و حتی اگر هیچ نشانه ای از بیماری در آنها دیده نگردد، از آنها خواسته می گردد که در حالت قرنطینه خانگی باقی بمانند.

شرکت های هواپیمایی نیز از آسیب های بحران کرونا بی نصیب نمانده اند. شرکت های امریکن ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز پروازهای خود از/به چین را تا خاتمه ماه مارس (اواسط فروردین) به حالت تعلیق درآورده اند و شرکت دلتا ایرلاینز نیز تمامی پروازهای خود از/به چین را تا روز 30 آوریل (11 اردیبهشت 1399) لغو نموده است.

بحران کرونا می تواند رستوران ها و فروشگاه هایی که از گردشگران چینی درآمد کسب می نمایند را نیز دچار مشکل کند. تنها در سال گذشته میلادی 2.5 میلیون گردشگر چینی از آمریکا بازدید کردند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 716

به "آیا ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را هم بیمار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را هم بیمار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید