اعلام آمادگی وزیر بهداشت برای گسترش همکاری ها با تایلند در حوزه سلامت

به گزارش استدیو مرینا، وزیر بهداشت نسبت به گسترش همکاری ها با وزارت بهداشت تایلند اعلام آمادگی کرد.

اعلام آمادگی وزیر بهداشت برای گسترش همکاری ها با تایلند در حوزه سلامت

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

به گزارش خبرنگاران، دکتر سیدحسن هاشمی در نشستی که با وزیر بهداشت کشور تایلند داشت، گفت: با قدمت تاریخی بیش از 400 سال، زمینه های مشترک فرهنگی، اجتماعی و مالی زیادی بین دو کشور وجود دارد. خوشبختانه اراده سیاسی قوی بین سران دو کشور برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیت های موجود وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما از مقامات تایلند به دلیل حمایت هایی که بویژه بعد از برجام، از ارتقای روابط دو کشور داشته اند و کوشش هایی که در حوزه مبادلات تجاری میان دو کشور انجام شد، تشکر می کنیم.

هاشمی ادامه داد: خوشبختانه نظام سلامت دو کشور ایران و تایلند اشتراکاتی دارند و به همین دلیل امکان تجربیات دو کشور برای طرفین فراهم است و حتما با امضای اسناد همکاری بین دو کشور فرصتی فراهم می گردد تا طی شش ماه آینده تجربیات دو کشور را عملا در نظام سلامت طرفین مشاهده کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در دو دوره ریاست جمهوری آقای روحانی، اقدامات خوبی در زمینه اجرای پوشش همگانی سلامت در کشور انجام شد، گفت: به طوریکه امروز تقریبا بیش از 92 درصد مردم ایران تحت پوشش بیمه قرار دارند و 50 درصدشان به صورت کاملا رایگان بیمه شده اند. همچنین ما در قالب 900 بیمارستان در کل کشور خدمات مورد احتیاج مردم را ارائه می کنیم و علاوه بر بیمارستان، 30 هزار خانه بهداشت و 6000 پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت در سراسر کشور داریم.

هاشمی با بیان اینکه نزدیک به 80 درصد خدمات سلامت در ایران توسط دولت ارائه می گردد، گفت: این موضوع یکی از نقاط ضعف ماست و کوششمان بر این است که به سمت خرید راهبردی خدمات از بخش خصوصی رویم و به این ترتیب بتوانیم به جای تصدی گری در حوزه سلامت سیاستگذاری نموده و نظارت مان را تقویت کنیم.

هاشمی با بیان اینکه در ایران 60 دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می نمایند و 250 هزار دانشجو در این حوزه داریم، گفت: همچنین 600 مرکز تحقیقاتی در این حوزه در کشور فعالند و مقام اول فراوری علم را در حوزه نشر مقالات در منطقه به خود اختصاص داده ایم. همچنین مقام شانزدهم بر اساس نمایه بین المللی ISI متعلق به ایران است.

وی با بیان اینکه 96 درصد داروی مورد احتیاج کشور را خودمان فراوری می کنیم، اضافه کرد: همچنین 35 درصد تجهیزات پزشکی مورد احتیاجمان هم ساخت داخل است و بقیه آن را به وسیله واردات تامین می کنیم.

هاشمی ضمن تشکر از مسئولان وزارت بهداشت کشور تایلند به دلیل همکاری های دو جانبه که طی چهار سال گذشته با وزارت بهداشت ایران داشته اند، گفت: همکاران من درس های خوبی را از نظام سلامت تایلند آموختند و توانستند بخشی از آنان را در کشور پیاده نمایند. مطمئنم سفر جناب وزیر بهداشت تایلند و همکاران شان در توسعه روابط دو کشور در حوزه بهداشت و درمان بسیار موثر خواهد بود. مطمئنا ما برای توسعه این روابط آمادگی کامل داریم و مطمئنم این کار به سود تایلند و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

هاشمی با تاکید بر لزوم استفاده بهتر از پروژه های مشترک، گفت: در عین حال باید از تجربیات سازمان بهداشت جهانی نیز استفاده کنیم تا با کنترل هزینه ها استفاده بهتری از منابع مان داشته باشیم.

هاشمی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جزئیات اسناد همکاری امضا شده میان ایران و تایلند گفت: خوشحالم که وزیر بهداشت تایلند و همراهانشان در ایران هستند. باید توجه کرد که تایلند نظام بهداشتی و درمانی بسیار خوبی در منطقه خود دارد و باید از تجربیات شان بیاموزیم.

وی اضافه کرد: امضای این تفاهم نامه در جهت ارتقای نظام بهداشتی و درمانی دو کشور بسیار موثر است. خوشبختانه هر دو کشور در زمینه خدمات اولیه بهداشتی تجربه طولانی دارند و اکنون که سازمان بهداشت جهانی چهلمین سالگرد ایجاد خدمات اولیه بهداشتی را جشن می گیرد، خوشحالیم که بگوییم ایران این کار را از 45 سال قبل شروع کرد و تایلند هم در این حوزه جزو بهترین هاست. بنابراین می توانیم از تجربیات مشترک در این حوزه استفاده کنیم و این حوزه یکی از بندهای تفاهم نامه مشترک میان ایران و تایلند است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کشور تایلند در زمینه درمان هم تجربیات خوبی دارد، گفت: در زمینه فراوری دارو و صنایع پزشکی نیز دو کشور تجربیات خوبی دارند و امیدوارم بتوانیم در حوزه های مربوط به سلامت دو ملت گام های خوبی برداریم. همچنین در زمینه همکاری در حوزه بهداشت، درمان، آموزش و فناوری در برنامه عملی که به زودی تنظیم می گردد، شاهد ثمربخشی حضور این هیات در کشور باشیم. مطمئنا با ارائه قوی مسئوولین دو کشور گام های بلندتری را در حوزه سلامت در آینده بر می داریم.

در ادامه این نشست وزیر بهداشت کشور تایلند نیز با بیان اینکه ایران و تایلند از گذشته همکاری های زیادی با یکدیگر داشته اند، گفت: دو کشور اشتراکات فراوانی دارند مانند جمعیت شان که سلامت آنها هم بر عهده ماست.

وی اضافه کرد: این تفاهم نامه فرصتی هم برای تایلند اعلام می نماید تا چیزهای زیادی را بیاموزیم و بتوانیم از تجربیات یکدیگر در حوزه سلامت استفاده کنیم. کشور ایران در حوزه سلامت موفقیت های خوبی به دست آورده و توانسته 90 درصد مردمش را تحت پوشش بیمه قرار دهد. در عین حال ایران برنامه های سازمان بهداشت جهانی را هم در کشورش اجرا می نماید. در حوزه فناوری و فراوریات دارویی هم می توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

در ادامه این ملاقات اسناد همکاری میان وزرای بهداشت ایران و تایلند در راستای توسعه همکاری های مشترک در حوزه سلامت دو کشور، به امضای دو وزیر رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 555

به "اعلام آمادگی وزیر بهداشت برای گسترش همکاری ها با تایلند در حوزه سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آمادگی وزیر بهداشت برای گسترش همکاری ها با تایلند در حوزه سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید