افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی به 70 درصد، رشد 11 درصدی دانش آموزان دختر عشایری در دهه اخیر
به گزارش استدیو مرینا، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه خوشبختانه بالای 98 درصد پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی داریم، نرخ پوشش پیش دبستانی که کلید عدالت آموزشی است نیز در سنوات گذشته رشد نموده است، گفت: نرخ پوشش پیش دبستانی به بالای 70 درصد و در منطقه ها روستایی به بالای 50 درصد رسیده است.
به گزارش خبرنگاران، رضوان حکیم زاده در برنامه تلویزیونی به وقت ایران که سه شنبه شب از شبکه هفتم سیما پخش شد، بعضی دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی را برشمرد و گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب دوگانه ای وجود داشت که دوگانه نادرستی هم بود مبنی براینکه یا زنان باید در اجتماع باشند و از اصول شریعت پیروی ننمایند یا اینکه نباید در اجتماع باشند و بتوانند به عبادات خود بپردازند و به عنوان زن مسلمان شناخته شوند.
وی اضافه نمود: امام (ره)، زن را با حفظ ارزش های اسلامی وارد نقش آفرینی در جریان انقلاب اسلامی در همه عرصه ها کرد و نگاه نوینی بود که یکی از آثارش دادن فرصت برابر به دختران و دسترسی به حق آموزش بود که گام های بلندی در این زمینه برداشته شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه اکنون تقریباً نسبت دختران به پسران در نظام آموزشی برابر است گفت: این در حالی است که این نسبت قبل از انقلاب 70 پسر به 30 دختر بود و فاصله در دسترسی به فرصت های برابر آموزشی بسیار زیاد بود. با توجه به تغییر نگاه ها که رخ داد شاید اغراق نباشد که بگوییم دختران و زنان ما به واسطه انقلاب توانستند به فرصت های بیشتری در حوزه آموزش دست یابند تا جایی که امروز تعداد دانشجویان دختر بیش از پسران است و فراهم کردن فرصت علم آموزی برای دختران از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بوده است.
حکیم زاده درباره پایش و مراقبت از آموزش دختران به ویژه عشایر و روستاییان برای آنکه از چرخه تعلیم و تربیت دور نمانند گفت: نه تنها برای دختران فرصت آموزشی فراهم شد بلکه یکی از معضلات این بود که دختران ما بعد از انتها دوره ابتدایی به علت آنکه دبیرستان در نزدیکی محل زندگی شان وجود نداشت ترک تحصیل می کردند. اما امروز در استان های مختلف مدارس شبانه روزی در منطقه ها روستایی و عشایری داریم و تعداد قابل توجهی از دانش آموزان دختر عشایر ادامه تحصیل داده و مشغول تحصیل اند.
وی تاکید نمود: البته نمی خواهیم بگوییم که هیچ خلائی وجود ندارد. قطعاً هنوز فاصله زیادی با آموزش باکیفیت برای همگان داریم، اما راهی که پیموده شده بسیار ارزشمند بوده است. در حال حاضر 208 هزار دانش آموزعشایری در سراسر کشور داریم و شاهد افزایش 11 درصدی دانش آموزان دختر عشایری در دهه گذشته بوده ایم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه دولت مردمی تاکید دارد که پیوست عدالت در همه برنامه ها لحاظ شود گفت: به همین دلیل قرارگاه عدالت آموزشی ایجاد شده و افزایش فرصت های تحصیل را پی می گیرد.
حکیم زاده درباره کیفیت آموزش نیز گفت: کیفیت تعریف خودش را دارد و باید شاخص های کیفیت را درنظر بگیریم. برای سنجش عملکرد نظام آموزشی به شاخص هایی توجه می شود که یکی از آنها نرخ پوشش است. خوشبختانه بالای 98 درصد پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی داریم. نرخ پوشش پیش دبستانی که کلید عدالت آموزشی است نیز در سنوات گذشته رشد نموده است.
وی اضافه نمود: دوره پیش دبستانی به ویژه در منطقه ها محروم، روستایی و دوزبانه، آمادگی های لازم را برای ورود به مدرسه به دست می دهد. نرخ پوشش پیش دبستانی به بالای 70 درصد و در منطقه ها روستایی به بالای 50 درصد رسیده است که در مقایسه با کشورهای منطقه نرخ قابل توجهی محسوب می شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای جهان است که سنجش سلامت تحصیلی بدو ورود به دبستان را با نرخ پوشش نزدیک به 100 درصد انجام می دهد اظهار کرد: ما کشور پهناوری هستیم و منطقه ها صعب العبوری داریم و پوشش سنجش بدو ورود که یک امر تخصصی است کار بسیار دشواری است و سختی های خاص خودش را دارد. با این اقدام بسیاری از مسائل یادگیری بچه ها ما قبل از ورود به مدرسه شناسایی و مداخلات لازم انجام می شود.
حکیم زاده اضافه نمود: با این جال باید صادقانه بگویم که قطعاً با کیفیت آموزشی فاصله داریم و باید کوشش های بیشتری انجام دهیم.
وی به اهمیت دوره پیش از دبستان اشاره نمود و گفت: دوره پیش از دبستان دوره اساسی برای تربیت و شکل گیری شخصیت بچه ها است. تا سال گذشته دچار تشتت و پراکندگی در این حوزه بودیم که خوشبختانه با اقدامات اجرا شده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شکل گرفت تا مدیریت یکچارچه ای روی این دوره داشته باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش درباره بازماندگان و تارکان تحصیل شرح داد و بیان کرد: افراد در این حیطه به دو دسته تقسیم می شوند؛ نخست واجب التعلیم هایی که اصلا در مدرسه ثبت نام نمی نمایند و دوم آنها که وارد نظام آموزشی می شوند، اما قبل از اتمام دوره از نظام آموزشی خارج می شوند که تارک تحصیل اند. برنامه نظام مند انسداد مبادی بی سوادی را در دست اجرا داریم.
حکیم زاده اضافه نمود: در حوزه بازماندگان، آموزش و پرورش به تنهایی از عهده پیگیری و برطرف موانع برنمی آید. بعضی دلایل بازماندگی به آموزش و پرورش برمی شود و بعضی به خارج از آموزش و پرورش. 200 مدرسه یک دانش آموزه در کشور در منطقه ها روستایی داریم تا حتی یک دانش آموز ما از تحصیل بازنماند. آنالیز ها و پژوهش های میدانی نشان می دهد که تنها 2.3 درصد دلایل بازماندگی مربوط به دوری از مدرسه و عدم دسترسی به مدرسه بوده و عوامل مالی، اجتماعی و فرهنگی هستند که مانع حضور دانش آموز می شوند و برطرف این موانع نیازمند کار ملی است.
وی ادامه داد: در سال 98 یک تقسیم کار ملی انجام شد اما به جز ثبت احوال، مابقی دستگاه ها چندان پای کار نیامدند. سازمان های حمایتی می توانستند وارد میدان شوند، تعدادی بچه ها بی سرپرست و بدسرپرست هستند که ممکن است به علت شرایط خاص امکان حضور در مدرسه را نداشته باشند که سازمان های حمایتی باید در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند. برطرف موانع حضور در مدرسه نیازمند همکاری سایر نهادهای مرتبط است.
منبع: خبرگزاری ایسنا