بستر ازدواج پیش از تشویق به زاد و ولد جمعیتی فراهم گردد

به گزارش استدیو مرینا، خبرنگاران/فارس معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه افزایش سن ازدواج موجب کاهش نرخ زاد و ولد در جامعه ما شده است، تاکید نمود: قبل از اینکه جامعه را تشویق به زاد و ولد کنیم، باید بستر ازدواج را فراهم کنیم و در غیر این صورت پیروز نخواهیم شد.

بستر ازدواج پیش از تشویق به زاد و ولد جمعیتی فراهم گردد

علی رضایی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اجرای سیاست های جمعیتی و اقداماتی در این باره در وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل این وزارتخانه، گفت: این اقدامات در راستای حفظ جوانی ایران و جلوگیری از کاهش جمعیت ایران اجرایی شده یا در دست اجرا قرار دارند.

او با بیان اینکه پنجره جوانی در ایران رو به بسته شدن است، اضافه کرد: همه اهداف ما از اجرای بعضی اقدامات پیش بینی شده وزارت متبوع، افزایش یا کاهش جمعیت، توزیع جغرافیایی منطقی جمعیت و تنظیم مهاجرت های خارجی به ویژه مهاجرت جوانان به عنوان نیروهای فعال و کارآمد جامعه است.

معاون اداره کل ورزش و جوانان فارس گفت: متاسفانه در سیاست های جمعیتی آنقدر که روی زاد و ولد تمرکز نموده ایم، روی حفظ جمعیت جوان هیچ برنامه ریزی نشده و از مهاجرت جوان غافل شده ایم، در حالی که با افزایش مهاجرت ها، کشور خالی از نیروی جوان و مولد خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه براساس آمارها، میانگین سن مردان در تولد اولین فرزند، 35 سال و میانگین ثبت ازدواج 30 سال محاسبه شده است، به تشریح بعضی اقدامات صورت گرفته در این باره پرداخت.

او تشکیل 5 سازمان مردم نهاد تخصصی در حوزه خانواده را از شاخص ترین اقدامات ذکر و گفت: وظیفه ما حمایت از این تشکلها برای فرهنگسازی ازدواج و پایین آمدن سن ازدواج است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس به برگزاری 970 کارگاه آموزشی پیش از ازدواج در سال 97و 585 کارگاه از ابتدای سال جاری تا به امروز در مدارس، دانشگاه ها با حضور روانشناسان، انعقاد تفاهم نامه هایی با نیروهای مسلح برای آشنایی سربازان با مهارت های زندگی، آموزش 90 نفر از مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازوداج و خانواده با رویکرد لزوم پایین آمدن سن ازدواج و فرزند آوری و اجرای طرح جهت سبز زندگی با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و بهزیستی که هم اینک در حال اجراست را از دیگر اقدامات مطرح نمود.

رضایی به اجرای طرح هزار معلم، هزار مدرسه که به تازگی اجرای آن شروع شده هم اشاره نمود و گفت: این طرح با یاری آموزش و پرورش در حال اجراست و در این راستا هزار معلم مجرد زیر 30 سال را به عنوان هزار فرد تاثیر گذار شناسایی نموده ایم.

او چالش هایی همچون عدم همکاری دستگاههای تخصصی مانند دانشگاه علوم پزشکی را هم متذکر شد و گفت: متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز کمترین ارتباط با بدنه اجتماع و دیگر دستگاه ها دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان های مردم نهاد ما بیشترین مشکل را با دانشگاه علوم پزشکی دارند و وقتی برای دریافت محتواها و توزیع آن در مناطق پرآسیب مراجعه می نمایند، دچار چالش هایی می شوند که از آنها تقاضای همکاری بیشتر با سازمان های مردم نهاد داریم.

رضایی با بیان اینکه وقتی سیاست های تشویقی ازدواج و زاد و ولد، موضوعی به نام کودک همسری رواج پیدا می نماید، مطرح نمود: 60 میلیون وام ازدواج موجب شده تا بعضی برای دریافت این وام، بچه ها زیر 15 ساله خود را مجبور به ازدواج نمایند.

معاون امور جوانان استان فارس ابراز امیدواری کرد که در کنار اعمال سیاست های تشویقی، آسیب ها را هم در نظر بگیریم و از توان و ظرفیت سازمان های مردم نهاد هم در این باره استفاده گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 694

به "بستر ازدواج پیش از تشویق به زاد و ولد جمعیتی فراهم گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بستر ازدواج پیش از تشویق به زاد و ولد جمعیتی فراهم گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید