امسال شب یلدا کی هست؟

به گزارش استدیو مرینا، دقیقا شب یلدا کی هست؟ برای پاسخ به این پرسش که دقیقا شب یلدا 1400 کی و چه روزی است و تاریخ شب یلدا به قمری و میلادی، این مطلب از مجله خبرنگاران را بخوانید. همچنین در این مقاله از سرویس سبک زندگی توضیح داده ایم که چه داستان ها و قصه هایی از اساطیر کهن ایرانی پشت این شب واقع شده است.

امسال شب یلدا کی هست؟

شب یلدا 1400 کی هست؟

در پاسخ به این سوال که شب یلدا دقیقا کی هست باید بگوییم شب یلدا از غروب 30 آذر ماه، یعنی آخرین روز پاییز شروع می گردد و تا صبح یکم دی ماه هر سال ادامه دارد. این تاریخ در تقویم میلادی مصادف با 20، 21 و 22 دسامبر (بر اساس سال میلادی) متغیر است. امسال (سال 1400) این تاریخ برابر با 31 دسامبر و روز سه شنبه است.

در تقویم قمری، این روز مصادف با 16 جمادی الاول سال 1443 است. بنابراین شب یلدا 1400 مصادف با غروب روز سه شنبه 30 آذر ماه 1400 برابر با 21 دسامبر 2021 و 16 جمادی الاول 1443 است.

چرا شب یلدا دور هم جمع می شویم؟

شب یلدا یکی از نمادین ترین شب ها در فرهنگ کهن ایرانی است و به عنوان بلندترین یا طولانی ترین شب سال شناخته می گردد. در این روز، طول روزها در نیم کره شمالی بلندتر می گردد که به این اتفاق انقلاب زمستانی گفته می گردد. در نیمکره شمالی میانگین لحظه انقلاب زمستانی ساعت 06: 6 به وقت ایران و روز اول دی ماه (معمولا مصادف با 22 دسامبر) است.

اطلاع از آخرین مطالب مجذوب کننده و پرطرفدار

نقطه مقابل انقلاب زمستانی، انقلاب تابستانی است که اول تیرماه اتفاق می افتد و خورشید از شمال شرقی ترین حالت ممکن طلوع و در شمال غربی ترین حالت ممکن غروب می کند.

روز آخر پاییز یعنی 30 آذر ماه در فرهنگ های مختلف، گرامی و مهم دانسته شده و یلدا یا شب چله، کریسمس و حانوکا (عید یهودیان) ریشه در این روز دارند. در اساطیر ایرانی، این روز را مصادف با زایش خورشید (ایزد مهر) دانسته اند و به همین دلیل هم مسیحیان کریسمس را با آن مرتبط دانسته اند.

بیشتر بخوانید: عجیب ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف دنیا

جشن گرفتن برای دور کردن نحسی شب یلدا

شاید جالب باشد ولی شب یلدا در فرهنگ ایرانی ها به عنوان شبی نحس شناخته می شده است. برای ایرانیانی که شغل اصلی شان کشاورزی و دامداری بوده، این شب که خبر از شروع فصل زمستان و سردی سال می داده، اصلا خبر خوبی نبوده است.

علاوه بر این، به اعتقاد ایرانیان باستان، تاریکی مظهر و کننده اهریمن بوده و در شب یلدا، به خاطر طولانی بودن، این تاریکی افزایش پیدا می کرده است. بنابراین ایرانیان برای دور کردن تاریکی و شیطان، این شب را آتش روشن می کردند و گرد هم جمع می شده اند تا شیطان و اهریمن را دور کنند.

در این دور هم جمع شدن ها، ایرانی ها سفره ای را به نام مِیَزد می انداخته اند و طبق آداب و رسوم شب یلدا در آن انواع و اقسام میوه های تازه و خشک یا خوراکی ها و آجیل هایی را که نگه داشته بودند، قرار می دهند.

ایرانی ها در شب یلدا علاوه لذت بردن از خوراکی ها و نمادهای شب یلدا، به پایکوبی و پایکوبی و شادی و گفت وگو و گرفتن فال حافظ و خواندن شعر یلدایی هم می پرداخته اند.

داستان های اساطیری ایرانیان باستان درباره شب یلدا

زرتشتیان به ایزدی به نام رپیهون rapihvan اعتقاد دارند که گرما می بخشد و در فصل تابستان، بالاترین قدرت را دارد و به بالاترین جایگاه خود می رسد. در آخرین روز زمستان، این ایزد به دنیای زیرزمینی می رود و از ریشه گیاهان نگهداری می کند و آن ها را گرم نگه می دارد تا از سرمای زمستان خشک نشوند.

اگر در فصل تابستان دوباره چشمه ها می جوشند و گیاهان سرسبز می شوند، به خاطر وجود و تلاش های این ایزد در زیرِ زمین است. هنگامی که این ایزد به زیر زمین می رود برای نیرو بخشیدن به آن، باید جشن های آتش برگزار می شده، مثل جشن آتش که در تقویم زرتشتیان مصادف با 20 آذرماه است.

علاوه بر این، شب یلدا، چهل روز بعد از تولد این ایزد و یادمانی از نیروگرفتن و بزرگ شدن او است. بازگشت ایزد رپیهون در بهار نشان از پیروزی نهایی است.

شب یلدا چقدر طولانی تر است؟

شب یلدا تنها حدود 1 دقیقه (یا کمتر) نسبت به دیگر شب های سال طولانی تر است. در ماکو طولانی ترین شب یلدا و در چابهار می توانید کوتاه ترین یلدای سال را تجربه کنید. این تفاوت به خاطر موقعیت جغرافیایی این دو شهر است. یعنی هر چه به سمت شمال غرب بروید، شب یلدا طولانی تر و به سمت جنوب شرق، کوتاه تر خواهد بود. پیشنهاد می کنیم مقاله چرا شب یلدا بلندتر است را هم در مجله خبرنگاران بخوانید.

سوالات متداول

شب یلدا سال 2021 کی هست؟

این شب به تاریخ میلادی مصادف با سه شنبه 21 دسامبر سال 2021 است.

شب یلدا 29 است یا 30 آذرماه؟

آخرین روز از فصل پاییز که همان 30 آذر ماه است، شب یلدا برگزار می گردد.

شب یلدا چند شنبه است؟

شب یلدا روز سه شنبه است.

قدمت شب یلدا به چه زمانی می رسد؟

برگزاری مراسم شب یلدا به بیش از 7 هزار سال پیش برمی گردد.

نوشته های مرتبط

تکنیک های اصلی و مخصوص تی کشیدن کف زمین

6 نمونه از ایده های جالب و متفاوت برای سرگرمی بچه ها و بزرگ ترها در شب یلدا

بهترین روش های تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین، سرکه و …

آموزش ساده کاشت سبزی در باغچه و گلدان خانه

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1880

به "امسال شب یلدا کی هست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امسال شب یلدا کی هست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید