انواع اشک و فواید اشک ریختن

به گزارش استدیو مرینا، گریه واکنش طبیعی بدن به یک احساس است. در حالی که ما اغلب گریه را با غم و اندوه مرتبط می دانیم، اما با شادی شدید و گاهی اوقات با محرک هایی مانند عصبانیت و ناراحتی نیز همراه است.

انواع اشک و فواید اشک ریختن

این واکنش گاهی از لحاظ سیستم ایمنی برای بدن مفید است و به سلامت چشم ها نیز یاری می نماید.

درمانگر آنا پاپایوآنو در مورد شرح فواید گریه گفت: یک عملکرد سالم، طبیعی و انسانی است که به شما این توانایی را می دهد تا درد را کاهش دهید، چشم هایتان را سالم نگه دارید و شبکه های حمایتی ایجاد کنید.

آنا انواع اشک ریختن را شرح داد که آن ها به حفظ سلامت چشم یاری می نمایند.

اشک اصلی: این نوع اشک، حاوی مایعی به نام لیزوزیم (Iysozyme) با خواص ضد میکروبی است. بعلاوه به مرطوب نگه داشتن چشم یاری می نماید.

اشک انعکاسی: این اشک در واکنش به چیزی که برای چشم ها آزاردهنده بوده رخ می دهد، گرد و غبار باشد یا حتی در زمان خرد کردن پیاز.

اشک احساسی: نه تنها اثر آرام بخش و تسکین دهنده بر بدن دارند، بلکه حاوی هورمون های استرس هستند که به طور طبیعی اندازه کورتیزول را در بدن شما تنظیم می نمایند.

اشک سرد: این اشک از خوشحالی فرد جاری می گردد ، به نوعی بروزدهنده احساسات خوش و خنکای چشم است.

فواید اشک ریختن

آنا به فواید گریه و چگونگی یاری آن به حفظ سلامت چشم اشاره نمود:

اثر حمایتی: اشک های انسان از عوامل رشد اعصاب هستند که حامی رشد و بقای نورون ها هستند.

اثر تسکین دهنده: گریه به کاهش هورمون های استرس یاری می نماید و در نتیجه اثر تسکین دهنده دارد و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می نماید.

تقویت شفقت و نوع دوستی: گریه نوعی رفتار دلبستگی است و اگرچه یک فرآیند شخصی است، اما به نظر می رسد که باعث افزایش شفقت و رفتارهای مثبت اجتماعی شده است.

درد: گریه ، واکنش طبیعی بدن به درد است که با ترشح اندورفین و اکسی توسین به کاهش درد یاری می نماید.

پاکسازی چشم: اشک به تمیز و مرطوب نگه داشتن چشم یاری می نماید.

بینایی: وقتی چشم ها به درستی پاکسازی نمی شوند، می توانند منجر به تاری دید شوند. اشک های پایه که هر بار پلک می زنیم فراوری می شوند و مسئول مرطوب نگه داشتن چشم ها و محافظت از غشاهای مخاطی هستند.

استرس: گریه راهی است که بدن برای رهایی از هورمون های استرس انجام می دهد و به نظر می رسد پس از یک گریه خوب استرس را کاهش می دهد.

سیستم طبیعی گریه کردن برای بدن مزایای شناخته شده مذکور را دارد و به همین علت اگر اشک فردی کم باشد یا قطع گردد و یا بنا بدلایلی نتواند پلک بزند باید از اشک مصنوعی استفاده کند.

منبع: مشرق نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2217

به "انواع اشک و فواید اشک ریختن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع اشک و فواید اشک ریختن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید