تاریخ نساجی و بافت منسوجات در کاشان به دوران پیش از میلاد بر می شود

به گزارش استدیو مرینا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، تاریخ نساجی و بافت منسوجات در کاشان به دوران پیش از میلاد بر می شود.

تاریخ نساجی و بافت منسوجات در کاشان به دوران پیش از میلاد بر می شود

عباس تراب زاده، معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان اظهار کرد: وجود بافته های متنوع نساجی در کاشان باعث شد که این شهر به عنوان شهر ملی نساجی معرفی گردد و با توجه به ظرفیت های این شهرستان و غنای تاریخ و تمدن منطقه کاشان، فرصتی است تا نامزد شهر جهانی نساجی سنتی در یونسکو گردد.

وی اضافه نمود: مهارت بافت فرش کاشان در لیست میراث معنوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده و هنر صنعت مخملبافی، شعر بافی، مهارت بافت فرش، قالی بافی، زیلو بافی، گیوه بافی، رنگرزی سنتی، مهارت بافت فرش جوشقان از دیگر آثار ثبت شده در لیست میراث ناملموس کشور مرتبط با نساجی سنتی هستند.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان توضیح داد: رنگرزی سنتی یکی از قدیمی ترین مشاغل ایران است که قدمت آن به دوران قبل از اسلام نیز می رسد که در کارگاه های رنگرزی سنتی عموما از پاتیل های بزرگ برای رنگ کردن کالای نساجی با استفاده از مواد رنگزای گیاهی و طبیعی استفاده می گردد.

وی با اشاره به ملاقات ارزیاب های جهانی صنایع دستی یونسکو از کارگاه رنگرزی سنتی گلکار گفت: چند نسل از خانواده گلکار در شغل رنگرزی سنتی فعال بوده و مراحل دسته بندی و شستشو رنگها، رنگ کردن با محلول طبیعی و خشک کردن را با مهارت خاصی انجام می دهند.

تراب زاده اضافه نمود: زیلوبافی یکی از هنرهای قدیم کاشان است و نقشه های زیلوی کاشان مانند نقشه های فرش نسبت به دیگر شهرها فرق دارد که در کارگاه زیلوبافی فدوی برای احیا و بافت مجدد این نقشه ها کوشش می گردد.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان اظهار کرد: ارزیاب های جهانی صنایع دستی یونسکو از کارگاه سنتی رنگرزی گلکار و کارگاه زیلوبافی فدوی تماشا نموده و درباره نحوه فعالیت آنها، تعداد افراد مشغول به کار، جایگاه و اهمیت این مهارت ها در نساجی سنتی تحقیق می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 اسفند 1401 بروزرسانی: 9 اسفند 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2172

به "تاریخ نساجی و بافت منسوجات در کاشان به دوران پیش از میلاد بر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ نساجی و بافت منسوجات در کاشان به دوران پیش از میلاد بر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید