ترامپ و پوتین در بیانیه مشترک، بر تقویت همکاری ها و اعتمادسازی تاکید کردند

به گزارش استدیو مرینا، روسای جمهور آمریکا و روسیه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد روز البه که نقش مهمی در سرانجام جنگ جهانی دوم داشت، بیانیه مشترک صادر و بر لزوم تقویت همکاری ها و اعتمادسازی تاکید کردند.

ترامپ و پوتین در بیانیه مشترک، بر تقویت همکاری ها و اعتمادسازی تاکید کردند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کاخ سفید خاطرنشان کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روس او به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد روز البه و همکاری قوای نظامی دو کشور در جریان جنگ جهانی دوم برای شکست آلمان نازی بیانیه مشترک صادر کردند.

به گزارش کاخ سفید، در ابتدای بیانیه مشترک روسای جمهور آمریکا و روسیه آمده است: 25 آوریل 2020 هفتاد و پنجمین سالگرد دیدار تاریخی بین نظامیان آمریکایی و شوروی است و آنها در این تاریخ روی پل آسیب دیده رودخانه البه با هم دست دادند. این رویداد، بیانگر شکست قطعی رژیم نازی بود.

اشاره این بیانیه به روز موسوم به روز البه است که در آن نیروهای نظامی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در تاریخ 25 آوریل 1945 در رود البه به هم رسیدند، اتفاقی که در سرانجام یافتن جنگ جهانی دوم نقطه عطف بود.

در این روز قوای شوروی از شرق و قوای آمریکا از غرب در خاک آلمان به هم رسیدند و آلمان نازی را به دو قسمت تقسیم کردند.

ترامپ و پوتین در بیانیه مشترکشان به مناسبت سالگرد روز البه نوشتند: دیدار در البه در نتیجه تلاش های بسیار زیاد کشورها و مردمان بسیاری که زیر لوای چارچوب اعلامیه 1942 سازمان ملل متحد شده بودند، حاصل شد. این مبارزه مشترک به فداکاری بسیار زیاد میلیونها سرباز، ملوان و شهروندان در صحنه های متعدد جنگ نیاز داشت.

طبق بیانیه روسای جمهور آمریکا و روسیه، روح البه نمونه ای است از اینکه چطور کشورها می توانند اختلافات را کنار بگذارند، اعتمادسازی کنند و برای حصول به یک هدف بزرگتر با یکدیگر همکاری کنند. در حالی که ما در تلاش برای همکاری برای مقابله با مهمترین چالشهای قرن 21 هستیم، به ارزشمندی و شجاعت همه کسانی که با هم برای شکست فاشیسم جنگیدند احترام می گذاریم. اقدامات قهرمانانه آنها هرگز فراموش نخواهد شد.

بیانیه مشترک ترامپ و پوتین به مناسبت سالگرد این رویداد تاریخی در حالی منتشر شده که روابط دو کشور بر سر مسائل مختلف دچار تنش های گسترده است.

بحران اوکراین، گسترش ناتو به سمت شرق اروپا و مناطق همجوار روسیه، ادعای واشنگتن درباره دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 و تلاشش برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2020، اختلاف نظرها درباره مسائل غرب آسیا به ویژه سوریه، طی سال های اخیر بر روابط آمریکا و روسیه سایه سنگینی افکنده است.

به رغم صحبتهای ترامپ درباره لزوم ترمیم روابط با روسیه، اقدامات عملی دولت او در نقض توافقات تسلیحاتی آمریکا با روسیه از قبیل توافق منع آزمایش موشک های دوربرد و تحرکات برای نظامی گری در فضا، سوءظن های مسکو درباره مقاصد واقعی واشنگتن را تشدید کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 924

به "ترامپ و پوتین در بیانیه مشترک، بر تقویت همکاری ها و اعتمادسازی تاکید کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ و پوتین در بیانیه مشترک، بر تقویت همکاری ها و اعتمادسازی تاکید کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید