ترجمه رمان زنو در اختیار کتابخوانان ایرانی قرارمی گیرد، اولین رمان پاکستانی که نویسنده اش شاعر است

به گزارش استدیو مرینا، احمد شهریار در گفت وگو با خبرنگاران درباره رمان زنو مطرح نمود: زنو اولین رمان وحید احمد است که تا کنون در میان اردوزبان های پاکستان و هند شش بار بازنشر شده و چاپ اول این رمان در سال 2003 میلادی از سوی انتشارات هم خیال منتشر شد.

ترجمه رمان زنو در اختیار کتابخوانان ایرانی قرارمی گیرد، اولین رمان پاکستانی که نویسنده اش شاعر است

این مترجم با اشاره به اینکه رمان زنو تا به امروز به دو زبان سوئدی و انگلیسی ترجمه شده، اضافه کرد: وحید احمد رمان را در مدت پنج سال نوشته است. رمان درباره تاریخ 2500 بشر بحث می نماید که بر مبنای تاریخ و فلسفه نگاشته شده است. شخصیت اول رمان زنو یک شخصیت تخیلی است که نویسنده آن را به وجود آورده و پرورانده است و هیچ ارتباطی با هم نام های خود در تاریخ ندارد. شخصیت این رمان با افراد سرشناس تاریخ مانند ارسطو، اسکندر، دارا، کوتیلیه و چاناکیا به بحث و گفت و گو می پردازد و نویسنده به این نکته هم دقت داشته که این گفت و گو ها حقایق تاریخی را مسخ نکند و به نظریات فلسفه هم لطمه ای وارد نگردد. بنا بر این برای نوشتن رمان از کتاب های معتبر جهان استفاده نموده است.

وی تأکید کرد: رمان زنو مسئله پیشرفت مادی را زیر سؤال برده است و آن را به کلی رد می نماید. این رمان از حرص و طمع انسان حرف می زند و آیینه ای را پیش روی اشرف المخلوقات خداوند می گیرد و به او نشان می دهد که چقدر به علت حرص و طمع مسخ شده است. قسمتی از رمان پزشکی و تخیلی است، یعنی به قسمتی مربوط می گردد که پس از هزاران سال زنو را از میان یخ ها بیرون می کشند. برای نوشتن این بخش دانستن علم پزشکی لازم بود، اما از آنجا که نویسنده خودش پزشک عمومی است، از پس این بخش نیز به راحتی بر آمده است.

شهریار با بیان اینکه این اولین رمانی در پاکستان است که به وسیله یک شاعر نوشته شد، گفت: ترجمه این رمان را به سرانجام رسانده ام و به زودی در ایران به وسیله یکی از ناشران معتبر روانه بازار خواهد شد.

تا به امروز 31 اثر از احمد شهریار در زمینه ترجمه و تألیف به دو زبان اردو و فارسی چاپ و منتشر شده که شعر، داستان کوتاه و رمان را در بر می گیرند و در کشورهای ایران، پاکستان و هندوستان چاپ و منتشر شده اند. از جمله این آثار می توان به عشق قابیل است، حدیث سر و نیلوفر و رنگین کمان با رنگ های نو که از اردو به فارسی ترجمه شده اند و کتاب هایی مانند درخت کلمات و برادر من که از اردو به فارسی ترجمه و منتشر شده است اشاره نمود.

بعلاوه مجموعه شعرهای فارسی مانند پیرهن گم نموده ام و قرار بی قراری و مجموعه شعرهای اردو از جمله اقلیم و گامی دیگر از این شاعر و مترجم چاپ و منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2232

به "ترجمه رمان زنو در اختیار کتابخوانان ایرانی قرارمی گیرد، اولین رمان پاکستانی که نویسنده اش شاعر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترجمه رمان زنو در اختیار کتابخوانان ایرانی قرارمی گیرد، اولین رمان پاکستانی که نویسنده اش شاعر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید