توانمندی اساتید و دانشجویان برای ارتباط با صنایع متناظر، توانمندسازی برای درآمدزایی در دانشگاه نیست

به گزارش استدیو مرینا، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: اساتید و دانشجویان باید از طریق تعامل با صنعت و جامعه متناظر حوزه تخصصی خود، سرانجام نامه ها، طرح ها و پروژه های در راستای نیاز را انجام دهند.

توانمندی اساتید و دانشجویان برای ارتباط با صنایع متناظر، توانمندسازی برای درآمدزایی در دانشگاه نیست

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از وزارت بهداشت، نشست ارتباط با صنعت با حضور معاونین تحقیقات و فناوری، مدیران فناوری و مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با موضوع توانمندسازی به همت دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد.

محمدرضا منظم رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: انجام فرآیند های توانمندسازی بسیار سخت و نیازمند صرف وقت و برنامه ریزی دقیق است. در جلسات مختلف هم بر اهمیت این مقوله بسیار تاکید شده است. در پی آن هستیم تا اساتید، مدیران، کارشناسان و دانشجویان توانمندی لازم را جهت ارتباط با صنعت متناظرشان پیدا کنند.

وی تاکید کرد: توانمندسازی نحوه تعامل دانشگاه با صنعت و جامعه برای درآمدزایی در دانشگاه نیست. منابع اخذ شده از صنعت جهت طرح های تقاضا محور دریافت می شود در جهت انجام طرح های مورد نیاز صنعت و جامعه هزینه می شود.

منظم با بیان اینکه قرار است تلاش کنیم سطح کیفی کلاس های آموزشی را بالا ببریم، گفت: باید اساتید و دانشجویان به دلیل ارتباط با صنعت توانمندتر ظاهر شوند و محققان ما از طریق تعامل با صنعت و جامعه متناظر حوزه تخصصی انتها نامه ها، طرح ها و پروژه هایی را انجام دهند که در راستای نیاز های اساسی صنعت و جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی فقط به معنی برگزاری کلاس و کارگاه آموزشی نیست، گفت: باید در بسته های توانمندسازی زوایای مختلف این مسئله را در نظر بگیریم و فقط معطوف به آموزش های کلاسیک نباشیم.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اضافه نمود: یکی از مهارت ها و نکاتی که برای ارتباط با صنعت مهم است مسائل فرهنگی جامعه است و همینطور بخشی به توانمندی های ذاتی افراد مربوط است. طبق تجربه اساتیدی که ارتباط بهتری با دانشجویان شان دارند معمولا بهتر می توانند با صنعت هم ارتباط داشته باشند.

وی ضمن دعوت از همه دانشگاه های علوم پزشکی برای طرح نظرات و ایده های شان اضافه نمود: تدوین یک برنامه عملیاتی کارا و مفید نیاز به مشارکت همه بازیگران دارد تا از زوایای مختلف مسئله بررسی شده و نظرات به اشتراک گذاشته شود.

در این نشست علیرضا شغلی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به مقوله توانمندسازی گفت: تحول در ماموریت ها و رویکرد های اساسی دانشگاه های علوم پزشکی پیش نیاز اتحاد با کسب و کارهاست.

وی اضافه نمود: بازتعریف ماموریت و رسالت دانشگاه ها و گنجاندن مفهوم ارتباط با صنعت در ماموریت ذاتی دانشگاه ها در قالب دانشگاه های ارزش آفرین باید هدفگذاری شود. برای این کار باید استراتژی داشته باشیم تا زاویه موجود میان دانشگاه ها و صنایع را کاهش دهیم. دانشگاه ها از کسب و کار ها غفلت کردند، ولی اکنون باید پیشرو باشیم.

شغلی با بیان اینکه دانشگاه ها باید از مرحله رشدگرا به مرحله تمایز گرا برسند، گفت: زمان آن است که توسعه ابعاد فیزیکی دانشگاه ها را باید کنار بگذاریم. به بلوغی نیاز داریم تا دانشگاه ها نسب به یکدیگر در ماموریت هایشان متمایز شوند؛ لازمه این امر تغییر بنیادین در استراتژی توسعه دانشگاه ها از خودمحور به سمت دانشگاه های رشددهنده است که لازمه آن حرکت از دانشگاه درونگرا به برون گرا است.

وی با بیان اینکه درک یکسان و اشتراک مفاهیم توانمندسازی از اصول اولیه است، گفت: طراحی نقشه راه با دو رویکرد اصلی است یکی اینکه تیم های درون دانشگاه شکل بگیرد و دیگری ورود دانشگاه به توانمندسازی است. هیات علمی آگاهی یابد و با نگاه مثبت به مقوله صنعت شروع به فعالیت کند و دانشگاه را به سمتی هدایت کنند تا وارد اتحاد با کسب و کار ها شوند.

در ادامه زهرا کرمی از دانشگاه علوم پزشکی زنجان برنامه عملیاتی مهارت افزایی اعضای هیات علمی و مدیریتی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کشور در جهت تقویت کمی و کیفی ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه با استفاده از مدل مدیریت نتیجه گرا را برای حاضران در این نشست مجازی تشریح کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2016

به "توانمندی اساتید و دانشجویان برای ارتباط با صنایع متناظر، توانمندسازی برای درآمدزایی در دانشگاه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانمندی اساتید و دانشجویان برای ارتباط با صنایع متناظر، توانمندسازی برای درآمدزایی در دانشگاه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید