خطر کاهش جمعیت دانشگاه های صنعتی کشور ، دانشگاه های پزشکی در آینده پرجمعیت تر خواهند شد

به گزارش استدیو مرینا، رییس سازمان امور دانشجویان نسبت به کاهش جمعیت دانشگاه های صنعتی ابراز نگرانی کرد و گفت: با اینکه احتیاج کشور به حوزه های مهارتی است، اما ورودی دانشگاه ها بیشتر به سمت رشته های انسانی و تجربی تمایل دارد.

خطر کاهش جمعیت دانشگاه های صنعتی کشور ، دانشگاه های پزشکی در آینده پرجمعیت تر خواهند شد

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه روسای دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره به اینکه طی سال های اخیر ورودی به دانشجو به مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه های کشور فرایند کاهشی داشته است، گفت: علت این موضوع را می توان در عامل مهم کاهش فرزندآوری در دهه 70 به بعد دانست.

هاشم پور با بیان اینکه فرایند پرشتاب جذب دانشجو در دانشگاه های کشور از سال 93 به بعد متوقف شده است، گفت: امروز توسعه فضای فیزیکی دانشگاه ها دیگر توجیه ندارد و باید بجای آن بدنبال تجمیع دانشگاه ها باشیم.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه تقاضا برای تحصیل در آموزش عالی در کشور در یک دهه اخیر تغییر نموده است، گفت: احتیاج های کشور در حوزه های مهارتی و مهارت محوری است، اما ورودی به دانشگاه ها بیشتر به سمت رشته های انسانی و تجربی رفته است.

وی با اشاره به اینکه سال 95 حدود 25 درصد کل جمعیت دانشجویی کشور در مقطع کاردانی، اما امروز 14 درصد دانشجویان در مقطع کاردانی و 62 درصد کارشناسی، 16 درصد ارشد و 3 درصد دکترا حرفه ای و 5 درصد هم دکترا تخصصی هستند، گفت: امروز 50 درصد کل دانشجویان ایران در رشته های علوم انسانی تحصیل می نمایند و سهم علوم پایه تنها 7 درصد، پزشکی 8 درصد و فنی و مهندسی 26 درصد است.

داداش پور با بیان اینکه گرایش به سمت رشته های فنی و مهندسی در اوایل دهه 90 باعث شد تا دانشگاه های صنعتی در کشور افزایش پیدا نمایند، گفت: طبق آخرین آماری که از سازمان سنجش دریافت کردیم، برای کنکور 1401 از حدود یک میلیون و 145 هزار داوطلب، 574 هزار نفر یعنی 40 درصد داوطلبین برای رشته های علوم تجربی ثبت نام کردند.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه کمترین استقبال برای رشته های فنی و علوم پایه بوده است، گفت: این ها در حالی است که کاربرد علم در حوزه های علوم پایه و فنی و مهندسی است.

داداش پور با بیان اینکه سال جاری 8 درصد دانشجویان کشور در دانشگاه های علوم پزشکی پذیرفته خواهند در حالی که بیش از 40 درصد داوطلبین کنکور سال جاری در رشته تجربی ثبت نام کردند، گفت: این نشان می دهد که از این به بعد دانشگاه های صنعتی کشور خالی تر از قبل و دانشگاه های پزشکی فشردگی بیشتری خواهند داشت.

وی این آمار ها را یک خطر برای کاهش جمعیت دانشگاه های صنعتی کشور مطرح کرد و گفت: سال جاری حتی داوطلبان رشته های زبان انگلیسی و هنر هم افزایش بیشتری نسبت به قبل در ثبت نام کنکور 1401 را نشان می دهد.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه دانشگاه های کشور امروز به سمت تحصیلات تکمیلی و افزایش جمعیت دانشجویی در تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: متاسفانه هنوز دانشگاه های کشور مهارت محور نشدند.

وی با بیان اینکه بازار کشور به سمت خدماتی شدن رفته است، اضافه کرد: باید تجمیع دانشگاه ها اتفاق افتد تا دانشگاه بتواند ماموریت خود را انجام دهد.

داداش پور با اشاره به اینکه بیشتر رشته هایی که در دانشگاه بیرجند وجود دارد، در دانشگاه صنعتی بیرجند هم وجود دارد، گفت: دانشگاه باید ماموریت گرا باشد.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه سن حضور در دانشگاه افزایش یافته است، گفت: باید به سمت خوابگاه سازی متاهلی به جای خوبگاه مجری برویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2007

به "خطر کاهش جمعیت دانشگاه های صنعتی کشور ، دانشگاه های پزشکی در آینده پرجمعیت تر خواهند شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر کاهش جمعیت دانشگاه های صنعتی کشور ، دانشگاه های پزشکی در آینده پرجمعیت تر خواهند شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید