توجه ویژه به مهارت آموزی زندانیان در زندان بانی اسلامی

به گزارش استدیو مرینا، مدیرکل زندان های استان کردستان گفت: در 9 ماهه امسال 3900 نفر از مددجویان زندان های استان در کلاس های مختلف آموزش فنی و حرفه ای که بر اساس نیازهای جامعه تدوین شده است شرکت نموده اند.

توجه ویژه به مهارت آموزی زندانیان در زندان بانی اسلامی

اسحاق ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، از اجرای ویژه برنامه های دهه فجر در زندان ها و مراکز اصلاحی و تربیتی این استان اطلاع داد و اظهار کرد: ایام الله دهه فجر فرصت مناسبی است تا در آن به تبیین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی برای آحاد مردم جامعه پرداخته گردد که در این راستا زندان ها به عنوان مراکزی حساس و مهم که همیشه نیز از سوی دشمنان نظام مورد هجمه قرار گرفته اند باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان این مطلب که هر کس با توجه صندلی اجتماعی، شغلی و در حد توان خود باید در ایام الله دهه فجر دین خود را به شهدای انقلاب ادا کند، اضافه کرد: مسئولان زندان های استان همراه و همسو با سایر مردم غیور کشورمان با اجرای دقیق ویژه برنامه ها، این ایام را گرامی می دارند.

ابراهیمی، نظام جمهوری اسلامی و بینش اسلامی حاکم بر آن را منشأ تحولات بنیادی و اساسی در اصلاح نظام زندانبانی در کشور دانست و عنوان نمود: در زندانبانی دوران طاغوت در زندان ها به جز شکنجه و آسیب های روحی و جسمی چیزی مشاهده نمی شد اما با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 شاهد تغییرات اساسی در زندان های کشور بودیم به طوری که زندان تبدیل به کانونی برای حذف افکار مجرمانه از ذهن بزهکاران و آماده کردن آنان برای آغاز زندگی سالم و بازگشت سعادتمندانه به جامعه شد.

وی توضیح داد: در زندان های کردستان که نمونه بارزی از زندانبانی اسلامی نیز هستند، برنامه های مختلف بازپرورانه در جهت اصلاح و تربیت و بازسازگاری اجتماعی مددجویان اجرا می گردد.

مدیرکل زندان های کردستان توجه به سلامت روحی و جسمی زندانیان را یکی از پیش احتیاجهای مهم جهت ورود به سایر فعالیت های اصلاحی و تربیتی دانست و گفت: شواهد حاکی از آن است که در زندانبانی زمان طاغوت به مسائل بهداشتی و درمانی توجه خاصی نمی شد اما خوشبختانه هم اکنون و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، در تمامی زندان های کردستان واحد بهداری فعال و مشغول به ارائه خدمات به زندانیان است.

وی با بیان این مطلب که 12 پزشک عمومی ،12 پزشک متخصص، 38 پرستار و شش کارشناس بهداشت، مشغول به ارائه خدمات درمانی به مددجویان زندان های استان هستند، گفت: در صورت احتیاج مددجویان به هرگونه خدمات پزشکی و درمانی، اینگونه خدمات توسط کادر پزشکی و پیراپزشکی مستقر در زندان ارائه می گردد و در صورتی که به تشخیص پزشک زندان ادامه روند درمان احتیاجمند تجهیزات و امکانات بیشتری باشد، سریعاً و پس از دریافت مجوزهای قضائی ادامه روند درمان در بیمارستان ها و مراکز درمانی خارج از زندان صورت می پذیرد.

ابراهیمی با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر زندان های کردستان را می توان شعبه ای از مراکز آموزش فنی و حرفه ای در استان قلمداد کرد، گفت: زندانبانان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با درک صحیح از این موضوع که بیکاری یکی از دلایل مهم وقوع جرم است، به آموزش های فنی و حرفه ای در این مراکز توجه ویژه ای نموده اند به طوری که در 9 ماهه امسال 3900 نفر از مددجویان زندان های استان در کلاس های مختلف آموزش فنی و حرفه ای که بر اساس احتیاجهای جامعه تدوین شده است شرکت کردند که در انتها این کلاس ها، 1523 نفر از آنان پس از شرکت در آزمون های مربوطه پیروز به اخذ گواهینامه مهارت شدند.

وی در این رابطه اضافه کرد: با توجه به رایزنی های به عمل آمده با اداره کل فنی و حرفه ای کردستان، در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از مرکز مستقل و مجهز آموزش فنی و حرفه ای در زندان مرکزی سنندج خواهیم بود که می توان به جرأت گفت که در نوع خود کم نظیراست.

مدیرکل زندان های کردستان، مرکز امور اجتماعی و مراقبت بعد از خروج را متولی اصلی حمایت از زندانیان آزاد شده دانست و در این باره گفت: آن دسته از زندانیانی که در مدت زمان تحمل حبس با شرکت در کلاس های فنی و حرفه ای پیروز به دریافت گواهینامه مهارت شده باشند، پس از آزادی از زندان می توانند با مراجعه به این مرکز واقع در اداره کل زندان ها و تشکیل پرونده، وام های قرض الحسنه خوداشتغالی دریافت نمایند.

ابراهیمی در این خصوص اضافه کرد: طی حدود دو سال گذشته 207 نفر از زندانیان آزاد شده و واجد شرایط پیروز به دریافت این وام ها به مبلغ سه میلیارد و 150 میلیون تومان شده اند که خوشبختانه همگی آنان ضمن ایجاد شغل برای خود، دیگر مرتکب جرم و روانه زندان نشده اند.

وی در این خصوص گفت: تجربه حاکی از آن است که در جامعه، آن دسته از افرادی که در طول زندگی به نماز و مسائل دینی پایبند هستند، کمتر مرتکب جرم می شوند که در این راستا زندان های استان نیز توجه به فعالیت های دینی و مذهبی بالاخص نماز را به عنوان یک اصل در اجرای فعالیت های اصلاحی و تربیتی قرار داده کند.

مدیرکل زندان های کردستان از فعالیت بیش از 16 روحانی در مراکز اصلاحی و تربیتی استان اطلاع داد و ذکر کرد: این تعداد روحانی نمازهای یومیه را به صورت جماعت در زندان ها اقامه می نمایند که خوشبختانه همیشه مورد استقبال خوب مددجویان نیز قرار گرفته است.

وی در ادامه، انجمن های حمایت زندانیان را متولی اصلی یاری به خانواده های زندانیان احتیاجمند دانست و گفت: در حال حاضر 9 انجمن حمایت از زندانیان در سطح شهرستان های استان فعالیت می نمایند که 968 خانواده با 2612 نفر عائله را تحت پوشش حمایت های مادی و معنوی خود قرار داده اند.

ابراهیمی خدماتی که از سوی انجمن های حمایت زندانیان ارائه می گردد را متنوع بیان کرد و گفت: از جمله این خدمات می توان به برگزاری کلاس های مهارت های اساسی زندگی، اردوهای فرهنگی و تفریحی، تهیه جهیزیه و یاری هزینه ازدواج، پرداخت هزینه های درمانی و پزشکی خانواده های زندانیان احتیاجمند، یاری هزینه های تحصیلی فرزندان زندانیان، تهیه اقلام و مایحتاج اساسی زندگی و … اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 129

به "توجه ویژه به مهارت آموزی زندانیان در زندان بانی اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه ویژه به مهارت آموزی زندانیان در زندان بانی اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید