توسعه علوم تاکید دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای عضو آیسسکو در شیراز

به گزارش استدیو مرینا، مدیر دفتر منطقه ای آیسسکو در تهران با اشاره به برپایی اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای اسلامی عضو آیسسکو در شیراز گفت: حضور 40 نفر از مقامات ارشد کشورهای اسلامی در حوزه آموزش، علوم و تکنولوژی در شرایط فعلی و در این برهه از زمان در ایران بسیار معنادار است و نشان می دهد که ما همچنان به فعالیت های علمی خود ادامه می دهیم و سطح خدمات خود را در حوزه آموزشی، علوم و پژوهش به کشورهای دیگر عرضه می کنیم.

توسعه علوم تاکید دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای عضو آیسسکو در شیراز

دکتر عباس صدری در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این اجلاس با همکاری سازمان آیسسکو، کمیسیون ملی آیسسکو، دفتر منطقه ای آیسسکو در تهران و پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC) برگزار می گردد. معمولا سالانه یک بار مسئولین کمیسیون های ملی آیسسکو در 54 کشوری که عضو آن هستند در آن جمع می شوند و اطلاعات خود را در رابطه با توسعه علوم، آموزش و فرهنگ با هم مبادله می نمایند که فرصتی است برای کشورها که بیشتر حلقه های ارتباطی را بین خودشان برقرار نمایند. قابلیت ها و توانمندی های خود را و اینکه می خواهند چه کاری را انجام دهند، بیان نمایند.

وی با اشاره به اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای عضو آیسسکو در شیراز اظهار کرد: تقریبا 40 کشور اعلام آمادگی نموده اند تا در این جلسه حضور پیدا نمایند و نمایندگانی از آیسسکو نیز حضور دارند که در سرانجام اجلاس قطعنامه سرانجامی را خواهند داشت که بر اساس آن برای کشورهای عضو مشخص تکلیف می نمایند که چه اقداماتی را باید انجام دهند و خود آیسسکو نیز باید چه کاری انجام دهد و چگونه می توانند در زمینه همکاری های بین المللی با هم یک جمع افزایی داشته باشند.

دکتر صدری اظهار داشت: عمده کوشش هایی که دبیران کمیسیون های ملی عضو کشورهای آیسسکو انجام می دهند سال جاری بیشتر در زمینه توسعه علوم است اگرچه آموزش و فرهنگ نیز جزو آنهاست. اینکه چه امکاناتی را خود آیسسکو فراهم نموده و این کشورها چگونه می توانند از این امکانات نظیر پایگاه های اطلاعاتی علمی زیرمجموعه آیسسکو بهره برداری نمایند.

وی اضافه نمود: اگر کشورهای عضو در رابطه با ارتقای سطح فعالیت های آیسسکو پیشنهاداتی داشته باشند این پیشنهادات پذیرفته می گردد و گاهی اوقات اصلاحاتی در برنامه ها ایجاد می گردد. هر کشوری به نوبه خود این فرصت را خواهد داشت که گزارشی از کشور خود ارائه دهد و از آن طرف هم اگر نظرات خاصی دارند بیان می نمایند. هر کشوری ارزیابی خود از فعالیت آیسسکو را طی یکسال گذشته مطرح خواهد نمود که این مهم به توسعه و گسترش فعالیت های آیسسکو می انجامد.

دکتر صدری اظهار داشت: حضور 40 نفر از مقامات ارشد کشورهای اسلامی در حوزه آموزش، علوم و تکنولوژی در ایران در شرایط فعلی بسیار معنادار است و نشان می دهد که این کشورها ما را به عنوان یک پایگاه قبول دارند که بیایند در ایران دور هم بنشینند و بحث های مختلف را داشته باشند. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که نشان می دهد در ایران ما هنوز به فعالیت های علمی خود ادامه می دهیم و سطح ارائه خدمات خود در حوزه های آموزشی، علوم و پژوهش را به کشورهای دیگر نشان می دهیم و اینکه چگونه در حال رشد هستیم. در واقع شاید بتوان گفت این اجلاس در این برهه از زمان نشان می دهد که ایران چقدر در حال پیشرفت است.

مدیر دفتر منطقه ای آیسسکو در تهران اظهار کرد: ایران در حوزه علم و تکنولوژی دستاوردهای خوبی داشته است که می تواند برای سایر کشورها نیز مطرح گردد. ما از حضور دانشجویان، دانشمندان و اساتید خوبی در کشور برخوردار هستیم. بر اساس تصمیمات اخذ شده طی چهار سال اخیر مبنی بر اینکه از نتایج تحقیقات ایده استخراج گردد و ایده ها به محصول تبدیل شوند، ما در این زمینه در حال توسعه هستیم و این حرکت در بسیاری از دانشگاه های کشور به طور جدی در حال پیگیری است. ما از نظر علم و تکنولوژی و نوآوری در کشور صندلی خوبی داریم و امروز در کشور بستر مناسبی برای نوآوری فراهم شده است. در زمینه علم نیز گام های خوبی برداشته ایم. تکنولوژی به دنبال علم هم ایجاد شده است. در تکنولوژی هم مباحث نوآوری را زیاد می بینیم بخصوص در حوزه های بایوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و تکنولوژی های حوزه کشاورزی کارهای بسیار خوبی در کشور در حال اجرا است و امیدوارم جریان توسعه علم و تکنولوژی در کشور متوقف نگردد.

دکتر صدری با بیان اینکه 12 کشور اسلامی زیرمجموعه دفتر منطقه ای آیسسکو در تهران هستند، گفت: ایران به لحاظ توسعه علم و تکنولوژی در منطقه صندلی خاص خودش را دارد و به سرعت هم در حال پیشروی است و امیدواریم بتوانیم در آینده گام های بیشتری برداریم.

وی در رابطه با اینکه ایران در چه حوزه ای بین سایر کشورهای اسلامی شاخص تر است، گفت: ما در حوزه نانوفناوری خیلی خوب کار می کنیم. در حوزه بایوتکنولوژی و تکنولوژی های مربوط به کشاورزی نیز فعالیت های مثمرثمری داریم و فعالیت در زمینه فراوریات حوزه انرژی نیز قابل تحسین است اما اکنون بیشتر باید بر روی تکنولوژی های فراوری و توسعه مواد غذایی و در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری کنیم. باید نانوتکنولوژی را به سرعت توسعه دهیم و همچنین با توجه به صندلی خاصی که در حوزه بایوتکنولوژی طی چند سال اخیر داشته ایم می توانیم این دانش را در مجموعه کشورهای عضو آیسسکو توسعه دهیم.

وی تاکید نمود: ما نیازمند این هستیم که در دانشگاه هایمان رفتار خلاق و نوآور را توسعه دهیم به طوری که به عنوان ابزارهای کار ما در آینده مورد استفاده قرار گیرند.

دکتر صدری در مورد اینکه آیا این اجلاس می تواند به افزایش تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های کشور یاری کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه خیلی کوشش می نماید. شاید یکی از بسترهای جذب دانشجویان بین المللی این باشد که مسئولین وزارت علوم در این اجلاس حضور یابند و توضیحاتی را در مورد امکانات دانشگاه های داخل کشور برای جذب دانشجویان خارجی ارائه دهند.

وی توضیح داد: ما هفته گذشته شورای راهبری ISC را در دفتر وزیر علوم در تهران برگزار کردیم که طی آن مقرر شد شورای اجرایی ISC ایجاد گردد. من فکر می کنم حضور مسئولین در این شورا به تسهیل ارتباطات علمی و انتقال دانشجویان یاری کند و از این طریق می توان تبادل دانشجو را گسترش داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 75

به "توسعه علوم تاکید دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای عضو آیسسکو در شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه علوم تاکید دبیران کل کمیسیون های ملی کشورهای عضو آیسسکو در شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید