جزئیات معافیت جدید در لایحه مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش استدیو مرینا، با آنالیز لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، علاوه بر معافیت سبد مصرفی خانوارها اعم از محصولات کشاورزی (برنج، روغن، آرد، شکر، دارو، کاغد، مطبوعات، لوازم مصرفی درمانی، خدمات آموزشی، حمل ونقل و...)، صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور، عرضه انواع شمش طلا، گوشت و فرآورده های گوشتی، خدمات اقامتی هتل ها، کلیه مراحل خدمات تهیه و فراوری فعالیت های هنری و... از پرداخت مالیات شدند.

جزئیات معافیت جدید در لایحه مالیات بر ارزش افزوده

اقتصادیات بر ارزش افزوده به وسیله مصرف محصولات و خدمات از مصرف نمایندگان آن ها گرفته می گردد که در این میان فعالان اقتصادی صرفا وظیفه انتقال بار اقتصادی این نوع اقتصادیات را برعهده دارند تا در نهایت این بار اقتصادی را به مصرف نماینده نهایی منتقل نمایند.

معافیت های اقتصادیات بر ارزش افزوده، به منظور کاهش اثرات سوءاستقرار این نظام اقتصادیاتی (همچون اقشار کم درآمد - اثر تنازلی) و کاهش هزینه های اجرایی و وصول اقتصادیات اعمال می گردد.

لازم به ذکر است که معافیت های کالاها و خدمات در قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده با هدف حمایت از مصرف نمایندگان تببین شده که می توان به معافیت های محصولات کشاورزی فرآوری نشده اشاره نمود.

اخیرا نمایندگان مجلس طی آنالیز لایحه اقتصادیات بر ارزش افزوده، یکسری از کالاها و خدمات را از پرداخت اقتصادیات معاف نموده که در ادامه جزئیات آن تشریح شده است.

معافیت صادرات کالاها و خدمات به خارج از کشور از اقتصادیات

لازم به ذکر است که صادرات کالاها به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری - صنعتی به وسیله مبادی خروجی رسمی با ارائه پروانه سبز گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی (در خصوص صادرات کالا) و صادرات خدمات با ارائه قرارداد مربوط و گواهی انجام کار که به تأیید نزدیک ترین نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد رسیده باشد یا گواهی ارزآوری با تأیید بانک مرکزی یا سایر اسناد و مدارک مثبته، از پرداخت اقتصادیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

همچنین، خدمات معاوضه (سوآپ) نفت خام، فرآورده های نفتی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، گازمایع و سوخت هوایی)، گازطبیعی و برق نیز معاف از اقتصادیات شدند.

لازم به ذکر است که فروش کلیه فرآورده های فراوریی شرکت های پالایش به صورت ارزی (فروش سوخت های هوایی به شرکت های هواپیمایی خارجی در فرودگاه های داخلی)، مرزی (فروش سوخت در صندلی های مستقر در نواحی مرزی کشور) و همچنین فروش سوخت دارای پروانه صادراتی گمرک جمهوری اسلامی ایران به کشتی ها (بنکرینگ) صادرات محسوب می گردد و از پرداخت اقتصادیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

علاوه براین، خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقوقی ایرانی، اشخاص حقیقی مقیم ایران، شعب شرکت های خارجی مقیم ایران) ارائه می گردد و محل مصرف خدمات و یا مقصد ارائه خدمات داخل یا خارج از کشور باشد، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل شده وارد کشور گردد، صادرات خدمت محسوب و از اقتصادیات بر ارزش افزوده و معاف می شوند.

عرضه انواع شمش طلا، گوشت و فرآورده های گوشتی از پرداخت اقتصادیات معاف شدند

عرضه انواع شمش طلا (وارداتی و داخلی) و انواع حواله های کاغذی یا الکترونیکی دارای پشتوانه 100 درصد نیز از پرداخت اقتصادیات و عوارض معاف هستند.

همچنین، انواع گوشت و فرآورده های گوشتی مطابق با فهرستی که هر ساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرا در سال بعد به سازمان امور اقتصادیاتی ارسال می نماید و تخم مرغ نطفه دار و تبدیل آن به جوجه یکروزه از جمله کالاهای معاف از اقتصادیات بر ارزش افزوده هستند.

لازم به ذکر است که خدمات زینک، چاپ و انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه، خدمات نشر و توزیع آن ها و هر گونه تبلیغات در روزنامه ها و نشریات به استثنای مؤسسات یاری آموزشی و کنکور از پرداخت اقتصادیات و عوارض معاف شدند.

معافیت کلیه مراحل خدمات تهیه و فراوری فعالیت های هنری

طبق تصویب مجلس کلیه مراحل خدمات تهیه، فراوری، پخش و عرضه فیلم، سریال، موسیقی و تئاتر را برای معافیت اقتصادیات در بر می گیرد. همچنین خدمات اقتصادی و اعتباری اعطای تسهیلات توسط صندوق های حمایتی، ضمانت صادرات، سرمایه گذاری، بیمه ای و پژوهش و فناوری که به موجب قانون یا با مجوز قانون تاسیس شده یا می شوند، در چارچوب اساسنامه از پرداخت اقتصادیات معاف هستند.

علاوه براین، خدمات انتشار و نقل و انتقال سهام حق تقدیم، سهم الشرکه و سایر اوراق بهادار موضوع ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 84/9/1 اصلاحات بعدی از پرداخت اقتصادیات و عوارض معاف شدند.

همچنین، براساس تصویب مجلس، صدور، ابطال و نقل و انتقال واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار و خدمات اقامتی هتل های سه ستاره و پایین تر و مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه های مربوطه نیز از جمله معافیت ها در اقتصادیات بر ارزش افزوده هستند.

جریمه 9 درصدی عدم عضویت در سامانه مؤدیان

گفتن این نکته نیز لازم است که نمایندگان مجلس عرضه نمایندگان کالاها و خدماتی که به موجب لایحه اقتصادیات بر ارزش افزوده از پرداخت اقتصادیات و عوارض معاف شدند را مکلف به عضویت و ثبت معاملات خود در سامانه مؤدیان کردند.

فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، در صورتی که حجم معاملات سالانه آن ها از مبلغی که به پیشنهاد سازمان به تایید وزیر اقتصاد می رسد، بیشتر باشد، مکلف به عضویت و ثبت معاملات در سامانه مؤدیان هستند.

البته، مشمولان این حکم در صورت تخلف مشمول جریمه ای معادل 9 درصد ارزش معاملات ثبت نشده در سامانه مذکور می شوند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 743

به "جزئیات معافیت جدید در لایحه مالیات بر ارزش افزوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات معافیت جدید در لایحه مالیات بر ارزش افزوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید