حقایقی در خصوص برج ایفل و نحوه ساخت آن

به گزارش استدیو مرینا، برج ایفل در یکی از رویایی ترین مقاصد دنیا یعنی پاریس واقع شده است. تور پاریس یکی از رویایی ترین مقاصدیست که شاید بسیاری از ما رویای تماشا آن را داریم و آرزو می کنیم تا حتی اگر شده یک بار در طول زندگی بدان سفر کنیم و از نزدیک عظمت و زیبایی رویایی ترین بنا آن یعنی برج ایفل را ببینیم.

حقایقی در خصوص برج ایفل و نحوه ساخت آن

اما به راستی چند نفر از ما در خصوص مراحل ساخت این برج اطلاع داریم؟

دانستن این نکته که این برج چگونه ساخته شده و در ساخت آن چه مصالحی به کار رفته و یا این که چه کسانی برای ساخت این برج سال ها به صورت شبانه روز زحمت کشیدند ما را با حقایق باورنکردنی در خصوص این برج آشنا می نماید.

اگر شما هم در همه چیز در پی چرا و چگونگی آن می گشت و دوست دارید چیزهایی فراتر از آن چه که دیگران می دانند در خصوص ساخت این برج بدانید، به جای خرید بلیط هواپیما فرانسه و بازدید حضوری و... تا سرانجام با ما همراه باشید تا شما را با جالب ترین حقایق در رابطه با ساخت این برج آشنا سازیم.

با خبرنگاران همراه باشید تا با چگونگی مراحل ساخت این برج تا از دیر باز تا امروزه که یکی از زیبا ترین مقاصد جهانست شما را آشنا سازیم.

چرا برج ایفل ساخته شد؟

شاید افراد زیادی نباشند که از این حقیقت با خبر باشند اما باید گفت در ابتدا برج ایفل ساخته شد تا یکی از جاذبه های اصلی نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1889 باشد.

در آن سال، نمایشگاه جهانی کل Champ de Mars در پاریس برگزار می شد و تمرکز آن بر ساخت سازه های بزرگ از جنس آهن و فولاد بود که در زمان خود صنعت بزرگی به حساب می آمد.

در ابتدا و پس ساخت این برج، طرح آن مورد قبول واقع نشد و بسیاری با ساخت آن مخالفت کردند و به طرح این برج ایرادات بسیاری وارد نمودند.

بحث و جدل بر سر برج قبل و در حین ساخت آن در جهانی هنر بیداد می کرد، اما به لطف جسارت معماری و طراحی آن، بازدیدکنندگان و پاریسی ها بلافاصله تحت مجذوب کنندهیت آن قرار گرفتند و بیش از 2 میلیون نفر در سال اول از آن بازدید کردند.

این برج ابتدا نام برج 300 متری را به خود اختصاص داد اما به زودی نام سازنده آن یعنی گوستاو ایفل را به خود گرفت. این بازدید از این برج همزمان با نمایشگاه جهانی در 15 می 1889 به روی عموم باز شد.

گوستاو بونیک هاوزن که بود

سازنده این برج فردی آلمانی تبار به نام آلکساندر گوستاو بونیک هاوزن بود که از منطقه ایفل واقع در غرب آلمان به فرانسه مهاجرت نموده بود.

و از آن جا که تلفظ این نام در فرانسه برای مردم سخت بود نام خودش را به گوستاو ایفل تغییر داد و نام این برج نیز از این نام گرفته شد.

ساخت این برج از کجا شروع شد؟

کار ساخت برج ایفل با گود برداری برای ساخت پایه های بنا شروع شد و پس از 4 ماه مراحل ساخت پایه به سرانجام رسید.

سپس ساخت این برج در ژانویه 1887 شروع شد و حدود 21 ماه به طول انجامید تا امروزه به یکی از زیاترین مقاصد در تور اروپا تبدیل گردد.

در ساخت این برج از 1800 قطعه استفاده شده و جالب است بدانید که هر کدام از این قطعه ها جداگانه و با دقت یک دهم میلیمتر اندازه گیری و ساخته شده است و سپس در مرحله ساخت در کنر یکدیگر قرار گرفته

بعلاوه در محل انجام پروژه تعداد زیادی از سازندگان به همراه حدود 300 کارگر مشغول منتاژ قطعات فلزی روی برج بودند که این خود نشان دهنده اندازه عظمت و بزرگی پرژه است چرا که در ساخت این پروژه در مجموع 800 نفر همکاری داشته اند.

نحوه ساخت برج ایفل

در ابتدا قطعات این برج از طریق پیچ و مهره و پرچ مونتاژ شدند و در دفعات بعدی این پیچ و مهره ها با پرچ های مونتاژ شده حرارتی جایگزین شدند از این رو زمانی که هوا رو به خنکی می رود این پرچ ها به حالت منقبض در می آیند.

یکی از حقایق جالب در خصوص مونتاژ کردن قطعات مونتاژی این برج آن است که برای اتصال هر پرچ از این برج به یک تیم 4 نفره احتیاج بود.

در حقیقت از این تیم چهار نفره یک نفر می بایست پرچ را نگاه می داشت دیگری آن را گرم می کرد نفر سوم بدان شکل می داد و نفر آخر با پتک برای محکم شدن بر روی آن می کوبید.

و سپس پس از 2 سال و دو ماه و با کوشش های بسیار زیاد مهندسان و معماران و کارگرانی که بر روی پروژه مشغول به کار بودند این پروژه بی نظیر به به اتمام رسید.

حقایق جالب در خصوص برج ایفل

رنگ برج ایفل

یکی از حقایق جالبی که در خصوص این برج وجود دارد این است که این برج در ابتدا به رنگ قرمز بوده و بعد ها 17 بار رنگ این سازه تغییر نموده است تا در نهایت به رنگ برنز امروزی در آمده است.

در حقیقت رنگ آمیزی این برج یکی از مهم ترین عواملیست که این برج را در برابر اکسیده شدن محافظت می نماید از این رو و طبق گفته گوستاو احتیاج است که هر 7 الی 10 سال رنگ آمیزی مجدد بر روی این سازه انجام گیرد و این خود به تنهایی یک عامل مهم در حفظ و نگه داری این سازه به شمار میرود.

بعلاوه نام 72 تن از دانشمندان و مهندسین فرانسوی که در راه اندازی و ساخت برج ایفل همکاری داشته اند، بر روی این پروژه حک شده است. این برج زیبا امروزه یکی از دیدنی ترین مقاصد در اروپا و یکی از زیباترین مقاصد اینستاگرامی در جهان است که هرساله تعداد زیادی مهاجر را از جای جای جهان به سوی خود می کشاند.

آیا اسپانیا پشیمان است؟

در ابتدا این گوستاو طرح ساخت این برج را به اسپانیا داد اما آن ها ساخت این برج را بسیار پر هزینه دانستند و اعلام کردند که حاضر به اجرای این طرح نیستند چرا که به نظر آن ها این برج بسیار عجیب غریب می آمد

با این حال این برج در فرانسه اجرا و ساخته شد و در سال 1889 ساخت برج ایفل 7799401.31 فرانک طلای فرانسه یا حدود 1.5 میلیون دلار هزینه داشت.

بعلاوه حقیقت جالب دیگری که در خصوص ساخت این برج واقع شده است آن است که با گرم شدن سمت رو به خورشید برج، قسمت بالایی آن به اندازه 7 اینچ (18 سانتی متر) بلندتر به نظر می رسد.

امیدواریم مطالب این مقاله از سایت خبرنگاران برای شما مجذوب کننده بوده باشد.

منبع: طاهاگشت
انتشار: 19 بهمن 1401 بروزرسانی: 19 بهمن 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2164

به "حقایقی در خصوص برج ایفل و نحوه ساخت آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی در خصوص برج ایفل و نحوه ساخت آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید