خانه عباسیان، شاهکاری از معماری ایرانیان در کاشان

به گزارش استدیو مرینا، معرفی خانه عباسیان در کاشان

کاشان از شهرهای تاریخی و زیبای استان اصفهان است که از آنجایی که در نزدیکی اصفهان واقع شده است گردشگران زیادی از آن دیدن می نمایند. کاشان در فصل بهار مراسم ویژه گلابگیری دارد که یکی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی شهر است و در این فصل از سال تورهای زیادی برای دیدن این مراسم به کاشان می فرایند. بدون شک معروف ترین جاذبه این شهر باغ فین و حمام فین است اما در این شهر خانه های تاریخی زیادی هم هست که در اوج زیبایی و ظرافت ساخته شده اند و مطمئنا تماشای معماری آن ها لذت بخش و جالب است. تا به حال تعدادی از خانه های تاریخی کاشان را معرفی نموده ایم امروز به سراغ خانه عباسیان می رویم تا با شنیدن توصیف ویژگی ها و تماشای عکس هایش در سفر بعدی خود به کاشان حتما از آن دیدن کنید. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

خانه عباسیان، شاهکاری از معماری ایرانیان در کاشان

جهت دریافت خدمات مبلمان باغی آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

خانه تاریخی عباسیان یکی از شاهکارهای معماری ایران در شهر کاشان است که جالب است بدانید به عنوان نامزد دریافت جایزه زیباترین بنای مسکونی ایرانی - اسلامی در نظر گرفته می شود.

خانه عباسیان در کاشان در نزدیکی خانه های تاریخی دیگر این شهر واقع شده است و شما می توانید به راحتی بعد از بازدید از این خانه به سمت خانه های دیگر هم بروید. خانه عباسیان با داشتن یک رستوران سنتی و فضای دلنشین می تواند جلوه ای متفاوت به سفر شما بدهد و ساعات خوشی را برای تان به ارمغان بیاورد.

این خانه تاریخی منحصر به فرد با همه چشم اندازهای زیبایی که دارد تا به امروز محل ساخت چندین مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی مانند سریال های مسافر ری، ملاصدرا، خانه ای در تاریکی و جابربن حیان می باشد.

آنچه که معماری خانه عباسیان را تا این حد زیبا نموده به غیر از تزئیات بسیاری که در آن به کار رفته، معماری متقارن آن است به طوری که وقتی با دقت به طراحی های خانه نگاه می کنید می بینید که همه اضلاع کاملا متقارنند و این اوج ظرافت در طراحی را نشان می دهد.

خانه عباسیان در سال 1377 توانست در فهرست آثار ملی قرار بگیرد.

معماری خانه عباسیان در کاشان

با دیدن این خانه 5 هزار مترمربعی شاید یکی از اولین سوال هایی که برایتان پیش می آید این است که این خانه کی ساخته شده . زمان ساخت این خانه به چیزی حدود 200 سال قبل برمی شود، در واقع کار ساخت این خانه در سال 1202 شمسی توسط سید ابراهیم تاجر کاشانی آغاز و 20 بعد تکمیل شد. در جای جای این خانه گچ بری ها و نقاشی هایی را می بینید که از این ساختمان اثری بینظیر پدیده آورده است. ویژگی هایی از معماری اسلامی مثل قطاربندی، یزدی بندی، رسمی بندی و گره سازی جلوه ای دیگر به بنای ساختمان داده است. در این خانه به موارد مذهبی توجه زیادی شده به طوری که خانه به دو قسمتی اندرونی و بیرونی تقسیم شده و طراحی اتاق ها به صورت تو در تو است. جالب است که برای در زدن از دو دستگیره مختلف استفاده شده که با توجه به صدای مختلف آن ها مرد بودن یا زن بودن کسی که در پشت در است معلوم می شد.

این ساختمان تاریخی 5 طبقه از 5 حیاط، اندرونی، باغچه، بخش خدمه (شامل مطبخ و حیاط) ، حوضخانه و بخش های دیگر تشکیل شده است. در ابتدا این خانه 5 حیاط داشت که بعد از اینکه صاحب اصلی خانه از جهان می رود این 5 حیاط به خانه های جداگانه تبدیل می شوند. خانه یک بخش بیرونی دارد که از اتاق آینه، تالار سرپوشیده، اتاق های سه دری و پنج در، ایوان و … تشکیل شده و از آن فقط درصورتی استفاده می شد که مهمانان تجاری به خانه می آمدند. زیباترین قسمت معماری خانه را در اتاق آینه این بخش می بینید، حتما به اتاق آینه بروید چون این قسمت باشکوه ترین بخش این خانه است و زیباترین تزئیانات و شیشه های رنگی را دارد، تا می توانید وقت بگذارید و جزئیات تماشایی این اتاق را نگاه کنید.

بخش اندرونی خانه قسمتی است که ساکنان اصلی خانه در آن جا زندگی روزمره خود را می گذراندند. این قسمت از قسمت های دیگر کاملا جدا شده و مهمان ها و دیگران امکان آمدن به آنجا را نداشتند. در طبقه بالای اندرونی هم یک اتاق شاه نشین است که آنجا هم مثل شاه نشین بخش بیرونی تزئیات جالبی دارد. در طبقات پایین اندرونی سرویس بهداشتی، چاه آب، بخش حوضخانه و … قرار گرفته است. شرایط آب و هوایی کاشان که زمستان های سرد و تابستان های گرم دارد باعث شده تا در این خانه هم مثل بیشتر خانه های تاریخی دیگر کاشان بخشی از خانه در فصل تابستان و بخشی از آن در فصل تابستان استفاده شود. در قسمتی از این بنا ساختمانی دو طبقه را می بینید که در هنگام مراسم ها مورد استفاده قرار می گرفت در این قسمت از خانه تزئیات زیادی دیده نمی شود ولی دیدن بادگیرهایی که برای تهویه استفاده می شده جالب است.

در قسمتی از خانه عباسیان یک رستوران سنتی وجود دارد که می توانید در کنار بازدید از خانه در آنجا غذایی سنتی بخورید و کمی هم استراحت کنید تا برای بازدید از جاذبه های دیگر کاشان آماده شوید. گفتنی است که بگوییم این مجموعه حیاطی سرسبز به همراه حوض های آب دارد که طراوت خاصی به این حیاط داده اند اما امکان بازدید از این حیاط وجود ندارد.

رستوران خانه عباسیان

پیشنهاد می کنیم که بازدید از خانه عباسیان را در سرانجام بازدیدهای صبح تا ظهرتان قرار دهید تا بتوانید به رستورانی که در این خانه وجود دارد بروید. این رستوران اولین سفره خانه دارای مجوز در کاشان است و تشویق نامه اداره کل میراث فرهنگی در سال های 91 و94 را نیز در کارنامه خود دارد.

ساعات کاری: هر روز از 11:00 تا 24:00

متوسط هزینه برای دو نفر: از 60 هزار تومان تا 120 هزار تومان

جاذبه های نزدیک به خانه عباسیان

  • خانه طباطبایی ها در فاصله 300 متری
  • حمام سلطان امیراحمد در فاصله 150 متری
  • خانه بروجردی ها در فاصله 180 متری

دسترسی به خانه عباسیان در کاشان

زمان بازدید: همه روزه از 08:00 تا 18:00

نکته: در تعطیلات نوروز در مجموعه تا ساعت 20:00 باز است.

هزینه اتباع ایرانی: 3500 تومان

هزینه اتباع خارجی: 20000 تومان

آدرس: استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

منبع: الی گشت
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 785

به "خانه عباسیان، شاهکاری از معماری ایرانیان در کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه عباسیان، شاهکاری از معماری ایرانیان در کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید