خبرنگاران بهره مندی 95 درصد روستاها از خدمات دهیاری ها

به گزارش استدیو مرینا، تهران - خبرنگاران - معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: اکنون 37 هزار و 118 دهیاری در کشور فعال است و بر این اساس 95 درصد جمعیت روستایی کشور از خدمات نهاد دهیاری ها بهره مند هستند.

خبرنگاران بهره مندی 95 درصد روستاها از خدمات دهیاری ها

علی قربانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران افزود: در راستای اجرای قانون تاسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور صدور مجوز تاسیس دهیاری به عهده وزارت کشور است و از ابتدای صدور تاسیس دهیاری ها، رویکردی مبتنی بر برخورداری جمعیت روستایی، بیشتر مد نظر بوده است به همین دلیل همواره روستاهای پرجمعیت در صدور مجوز تاسیس دهیاری در اولویت هستند تا این فرآیند از نظام و سامان عادلانه تبعیت کند.

وی ادامه داد: از ابتدای تشکیل دولت یازدهم شمار دهیاری های تاسیس شده 29 هزار و 190دهیاری بود که هم اکنون شمار دهیاری های تاسیس شده به 37 هزار و 118 دهیاری رسید.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور درباره شرایط درجه بندی دهیاری ها نیز گفت: 21 هزار و 298 دهیاری توسط این سازمان در زمان دولت یازدهم و دوازدهم درجهبندی و ارتقای درجه شده اند.

قربانی افزود: درجه بندی دهیاری ها از سال 1386 و بر اساس دستورالعمل درجه بندی دهیاری ها آغاز شد و تا به امروز 28 هزار و 910 دهیاری از 37 هزار و 118 دهیاری دارای مجوز کشور درجه بندی شده اند.

وی گفت: تشکیل کمیته ملی درجه بندی دهیاری ها در معاونت امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور پیشنهادهای ارسالی استانداری ها را بررسی می کند، از آغاز دولت یازدهم تا به امروز 12 هزار و 677 دهیاری دیگر درجه بندی شدند و درجه 8621 دهیاری نیز ارتقا یافت که در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم درجه 21 هزار و 298 دهیاری توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های مشخص یا ارتقاء یافت و مراتب به استانداری های مربوطه ابلاغ شد.

قربانی درجه بندی دهیاری ها را عامل مهمی در ساماندهی و نظام بخشی دهیاری ها خواند و افزود: درجه بندی تاثیر زیادی در نحوه فعالیت دهیاری ها، نحوه جذب نیرو، شاخص های انتخاب دهیار، ارتقای ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات دارد.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: دستور العمل نحوه درجه بندی دهیاری های کشور به استناد اصلاحیه ماده 48 مکرر آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار مصوب شهریور 1398 در دی ماه سال 1398 اصلاح و توسط وزیر کشور به استانداری ها ابلاغ شد.

وی افزود: در این دستورالعمل، علاوه بر تغییر امتیازدهی شاخص های پیشین، دو شاخص مرکزیت دهستان یا بخش، قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا به شاخص های درجه بندی دهیاری های کشور اضافه شده است که بر این اساس، درجه دهیاری ها با دقت و واقعیت بیشتری مشخص خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1156

به "خبرنگاران بهره مندی 95 درصد روستاها از خدمات دهیاری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بهره مندی 95 درصد روستاها از خدمات دهیاری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید