خواص و مضرات زینک برای بچه ها

به گزارش استدیو مرینا، بیش از هفتاد آنزیم به زینک وابسته هستند تا نقش خود را در هضم غذا و سوخت و ساز انجام دهند و بچه هایی که به اندازه کافی زینک مصرف نمی کنند، در معرض خطر رشد ناکافی قرار دارند. گاهی قرص و شربت زینک سولفات برای تقویت ایمنی و افزایش اشتها در بچه ها و بزرگسالان استفاده می شود.

خواص و مضرات زینک برای بچه ها

زینک چیست؟

زینک یک ماده مغذی اساسی محسوب می گردد، بدان معنا که بدن ما قادر به تولید یا ذخیره آن نیست. به همین دلیل، باید از طریق رژیم غذایی به صورت مداوم دریافت گردد. روی برای انجام فرآیند های بسکمک در بدن لازم است، از جمله:

بیان ژن

واکنش های آنزیمی

عملکرد ایمنی

سنتز پروتئین

سنتز DNA

التیام زخم

رشد و نمو

زینک به طور طبیعی در غذا های گیاهی و حیوانی متنوعی یافت می گردد. غذا هایی هم که به طور طبیعی حاوی این ماده معدنی نیستند، مانند غلات صبحانه، میان وعده ها و آرد کیک پزی، غالبا به صورت مصنوعی با روی غنی سازی می شوند. زینک را همچنین می توان از طریق مکمل های غذایی تامین کرد. به علاوه، به دلیل نقش آن در عملکرد ایمنی بدن، در برخی اسپری های بینی، لوزه و سایر روش های درمانی سرماخوردگی نیز وجود دارد.1

نقش زینک در بدن

زینک یک ماده معدنی حیاتی است که بدن به روش های بی شماری از آن بهره می برد. در واقع، روی دومین ماده معدنی مهم و حیاتی، بعد از آهن است و در هر سلولی حضور دارد.

این ماده برای فعالیت بیش از 300 آنزیمی که به متابولیسم، هضم، عملکرد عصب و بسکمک از فرآیند های دیگر کمک می کنند، الزامی است. علاوه بر این، روی برای پیشرفت و عملکرد سلول های ایمنی بدن حائز اهمیت است و تامین آن برای سلامت پوست، سنتز DNA و تولید پروتئین ضرورت دارد.

گذشته از این موارد، رشد و نمو بدن به دلیل نقش روی در رشد و تقسیم سلولی به آن وابسته است. روی برای حس چشایی و بویایی نیز لازم است. از آنجا که یکی از آنزیم های بسیار مهم برای این دو حس وابسته به این ماده مغذی است، کمبود آن می تواند توانایی چشایی و بویایی را کاهش دهد.1

علائم کمبود زینک

به دلیل کاربردهای فراوانی که زینک در بدن دارد به محض کمبود آن علائمی ایجاد می شوند که عبارتند از:

ریزش مو

کاهش وزن

تاخیر در ترمیم زخم ها

عفونت مزمن

پوستی خشن و دارای جوش

کاهش اشتها

افسردگی و ناراحتی روحی.2

کودک شما چه میزان زینک نیاز دارد؟سن یک تا سه سال: سه میلیگرم در روز

سن چهار تا هشت سال: پنج میلیگرم در روز

کودک شما لازم نیست روزانه همان میزان معین شده را دریافت کند اما بهتر است در طول هفته این میزان را دریافت نماید.2

عوارض جانبی شربت زینک پلاس

هر دارویی در کنار فواید درمانی ممکن است دارای عوارضی نیز باشد. شربت زینک پلاس نیز در کنار فواید فراوان بویژه برای رشد بچه ها ممکن است سبب بوجود آمدن اختلالاتی نیز در بدن گردد.

لازم به ذکر است که گفته گردد از مصرف بدون نسخه این دارو خودداری و بعد از طی دوره درمان مصرف آن را قطع کنید.

از داروی زینک پلاس نباید به مدت طولانی استفاده گردد, زیرا مصرف مداوم آن ممکن است باعث کاهش آهن و کم خونی گردد. بنابراین توصیه می گردد که بعد از یک ماه مصرف این شربت دو هفته مصرف آن را قطع کرده و در طی این دو هفته قرص آهن مصرف گردد.

به والدین توصیه می گردد که در زمان رشد کودک به رژیم غذایی آنها توجه ویژه داشته باشند تا رشد بچه ها سیر طبیعی را طی کند و نیازی به استفاده از داروهایی مانند شربت زینک پلاس نباشد. استفاده از گوشت پرندگان, ماهی, سبزیجات, عسل, مغز ها, میوه ها و آب میوه های طبیعی که سرشار از ویتامین های مختلف هستند نیز توصیه می گردد.3

خواص زینک برای بچه ها

1. تقویت سیستم ایمنی بدن
تحقیقات حاکی از خواص بیشمار زینک در بدن هستند. روی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. از آنجا که برای عملکرد سلول های ایمنی و سیگنال دهی سلولی لازم است، کمبود آن می تواند منجر به ضعف پاسخ ایمنی گردد. مکمل زینک سلول های ایمنی خاصی را تحریک کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. به علاوه این مکمل به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت ها را کاهش داده و واکنش ایمنی افراد را در سنین بزررگسالی بهبود می بخشد.
2. تسریع بهبود زخم
روی معمولا در بیمارستان ها به عنوان درمانی برای سوختگی، زخم های خاص و سایر آسیب های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن، عملکرد سیستم ایمنی و پاسخ التهابی دارد، برای بهبود آسیب های پوست لازم است. در واقع پوست انسان میزان نسبتا بالایی - حدود 5 درصد - از میزان روی بدن را در اختیار دارد. درحالی که کمبود روی می تواند سرعت بهبود زخم را کم کند، مکمل آن می تواند باعث بهبود سریع تر زخم ها گردد.
3. کاهش خطر بیماری ها در میانسالی
زینک ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن، مانند ذات الریه، عفونت و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد. روی با تقویت فعالیت سلول های T و سلول های کشنده طبیعی، که به محافظت بدن در برابر عفونت کمک می کنند، می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

بزرگسالان مسن که مکمل روی دریافت می کنند، بهتر به واکسیناسیون آنفولانزا پاسخ می دهند، خطر کمتری در برابر ابتلا به ذات الریه دارند و عملکرد ذهنی آن ها تقویت می گردد. در یک مطالعه، معین شد که مصرف روزانه 45 میلی گرم زینک می تواند عفونت را تا 66 درصد در افراد مسن کاهش دهد.

4. درمان آکنه
آکنه یک بیماری پوستی شایع است که تخمین زده می گردد تا 9.4 درصد از جمعیت جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. آکنه با انسداد غدد تولیدکننده چربی، موجب ایجاد باکتری و التهاب می گردد. مطالعات نشان می دهند که هم درمان موضعی و هم خوراکی از طریق روی می تواند به طور موثری التهاب و رشد باکتری های مربوط به آکنه را کاهش دهد و در نهایت آکنه را درمان کند. افرادی که مبتلا به آکنه هستند، سطح روی کمتری دارند و بنابراین مصرف زینک در آن ها بسیار کمک کننده خواهد بود.
5. کاهش التهاب
روی، استرس اکسیداتیو را کاهش داده و سطح پروتئین های التهابی خاصی را در بدن پایین می آورد. استرس اکسیداتیو منجر به التهاب مزمن می گردد و یک عامل اصلی در طیف گسترده ای از بیماری از جمله بیماری های قلبی، سرطان و زوال عقل است. در یک مطالعه، افراد مسنی که روزانه 45 میلی گرم دریافت نمودند، کاهش چشمگیری در علائم التهابی تجربه کردند.1

چه غذاهایی دارای زینک بیشتری است؟

غذاهای حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و صدف غنی از زینک هستند. منابع گیاهی شامل حبوبات (لوبیا، نخود، عدس، سویا)، تخمه کدو، آجیل ها و غلات نیز سرشار از زینک می باشند که برای افراد گیاه خوار مناسب هستند.2

پینوشتها

1.www.setare.com

2.www.borna.news

3.www.saednews.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1824

به "خواص و مضرات زینک برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و مضرات زینک برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید