دانشگاه علوم پزشکی: روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی گردد بلکه اضافه وزن را در پی دارد

به گزارش استدیو مرینا، عصمت عباسی به الگوی غذایی در ماه مبارک رمضان اشاره نمود و گفت: روزه گرفتن بدون سحری موجب می گردد تا شخص روزه دار به علت افت شدید قند خون در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و در نهایت به چاقی منجر می گردد.

دانشگاه علوم پزشکی: روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی گردد بلکه اضافه وزن را در پی دارد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: برخلاف تصور بعضی افراد، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی گردد بلکه اضافه وزن را در پی دارد.

عصمت عباسی در گفت و گو با ایرنا به الگوی غذایی در ماه مبارک رمضان اشاره نمود و اضافه نمود: روزه گرفتن بدون سحری موجب می گردد تا شخص روزه دار به علت افت شدید قند خون در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و در نهایت به چاقی منجر می گردد.

وی در مورد برنامه غذایی این ماه، گفت: در ماه مبارک رمضان مانند همواره پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل از 6 گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، میوه، سبزی، گوشت، حبوبات و مغزها، شیر و فرآورده های لبنی لازم است.

عباسی اضافه نمود: در این ماه هم با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن تامین می گردد.

این کارشناس با بیان اینکه مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری های مختلف نشان داده است، ادامه داد: در اغلب بیماری هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارد روزه داری مفید است.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است، گفت: این اقدام میزان چربی های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می نماید و موجب افزایش میزان چربی های مفید خون می گردد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بسیاری تصور می نمایند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی ننمایند اما باید توجه داشت، مصرف مواد غذایی پرچربی به خصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می گردد.

این کارشناس به روزه داران توصیه کرد: در وعده سحری از مواد غذایی پر فیبر مثل میوه ها و سبزی ها استفاده نمایند که منبع سرشاری از فیبر هستند چون مواد غذایی پرفبیر آب زیادی در خود جذب می نمایند و بدن می تواند آن را به آهستگی جذب کند و احساس تشنگی دیرتر عارض می گردد.

عباسی با تاکید بر اینکه مصرف آب به میزان زیاد در وعده سحری به ویژه بین غذا توصیه نمی گردد، اضافه نمود: چون مصرف زیاد آب موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم های گوارشی می گردد و روند هضم غذا را مختل می نماید.

وی با بیان اینکه از نوشیدن بیش از مقدار چای در وعده سحری نیز باید اجتناب کرد، اعلام کرد: مصرف چای موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی می گردد که بدن در طول روز به آن نیاز دارد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 7 فروردین 1402 بروزرسانی: 7 فروردین 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2182

به "دانشگاه علوم پزشکی: روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی گردد بلکه اضافه وزن را در پی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه علوم پزشکی: روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی گردد بلکه اضافه وزن را در پی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید