در کشور نگاه کاملا سنتی به هنر به نگاه صنعتی تغییر کرده است

به گزارش استدیو مرینا، پلتفرم نمایشگاه های مجازی فرهنگ و هنر ایران با حضور عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امیرحسین اسدی، مدیرعامل بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی و جمعی از هنرمندان کشور به صورت نمادین و در فضای مجازی رونمایی شد.

در کشور نگاه کاملا سنتی به هنر به نگاه صنعتی تغییر کرده است

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی منصوری در این مراسم ابراز امیدواری کرد؛ با رونمایی این پلتفرم شاهد رشد، بالندگی و آینده درخشانی برای فرهنگ و هنر کشور باشیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی افزود: در این پلتفرم از ابزار های روز برای دستیابی به اهداف استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت دخالت در بخش خصوصی نیست گفت: رویکرد این است که به شکل گیری بازار کمک کرده و ناکارآمدی های آن را رفع کنیم.

منصوری با اشاره به اینکه این مداخله و شکل گیری بازار باید به گونه ای باشد که همه بازیگران بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند، شرح داد: در این مجموعه همه نقش ها باید به صورت متصل دیده شود.

وی با بیان اینکه بازدید های میدانی و تحلیل های کلی حکایت از آن دارد که بازار های شکل نیافته یا ناقص در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد، افزود: به همین دلیل هنرمندان از مزایای مالی این حوزه ها بهره مند نیستند یا بهره مندی مالی در این حوزه ها منسجم یا نظام یافته نیست.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرح داد:مدیریت منظومه فرهنگی، تمدنی و هنری موجب می شود که همه بازیگران نقش خود را در آن به خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور نگاه کاملا سنتی به هنر به نگاه صنعتی تغییر کرده است افزود: دوره صنعتی متعلقات خاص خود را دارد و نگاه بازار ها و خدمات مالی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

منصوری با اشاره به اینکه متعلقات بازار های مالی در صنعت هنر دیده نشده است افزود: در حالی که صنعت به صورت دانش بنیان رو به جلو حرکت می کند در بخش صنعت هنر مزیت های مورد نظر ایجاد نشده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال تاکید کرد: برای اینکه بخواهیم متعلقات این دوره که همان موج چهارم صنعت محسوب می شود و فرهنگ و هنر اصیل خود را به دنیایان بشناسانیم باید از منظر فرهنگی و مالی بنیاد هایی ایجاد کنیم که از درون بخش خصوصی پیدا شده و این نقش ها را بر عهده بگیرند.

منصوری با اشاره به اینکه وظیفه این بنیاد ها ایجاد پلتفرم هایی است که بازیگران بتوانند نقش خود را با حفظ اصالت و هویت و رعایت هنجار ها ایفا کنند، افزود:در این چند سال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش هایی برای ایجاد این نهاد ها انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این نهاد ها، بنیاد تولید محتوای فرهنگی است شرح داد: ماموریت این بنیاد، ایجاد پلتفرم هایی است که فرهنگ و هنر می تواند در آن خود را پیدا کرده در نهایت بازار خود را در آن شکل دهد.

منصوری افزود: در آینده نزدیک می توان با رعایت اصول و قواعد لازم، اقدامات تاثیرگذاری در این حوزه انجام داد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه جهت گیری فکر و سلیقه انسان ها و جوامع در این حوزه مشخص کننده است افزود: تلاش شده آنچه که بازار را شکل می دهد در این پلتفرم مدیریت شود.

وی با اشاره به شکل گیری فضای جدید در حوزه فرهنگ و هنر شرح داد: در این فضا باید بستری فراهم شود تا مصرف کننده به صورت آنلاین هنرمندان را در تولید محصولات هنری همراهی کند.

منصوری با تاکید بر لزوم فراهم کردن بستر برقراری ارتباط واقعی و معنادار بین تولید کننده و مصرف کننده آثار هنری و فرهنگی شرح داد: در صورت فراهم شدن این بستر، احساس واقعی از هنرمند به استفاده کننده آثار هنری منتقل می شود.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه باید اصالت در صنایع فرهنگی و هنری اثبات شود افزود: در صنایع خلاقانه، مقوله اصالت و موضوع حق انتشار دارای اهمیت بسیار زیادی است.

وی به ضرورت استفاده از ابزار های بلاک چین و هوش مصنوعی در این حوزه تاکید کرد و افزود: افراد در انتهای این زنجیره که همان مصرف کننده هستند باید در نهایت متوجه شوند که این محصول دارای اصالت بوده، حق انتشار و حقوق تولید کننده و هنرمند صاحب این هنر در آن رعایت شده است.

منصوری شرح داد: این پلتفرم باید این امکان و اقناع را ایجاد کند که صاحب هنر، مزیت و منفعت حداکثری را ببرد.

وی، منفعت مالی را برای هنرمند و صاحبان هنر دارای اهمیت خواند و افزود: در صورت وقوع این اتفاق، صنعت خلاقه هنری پویا می شود و گرنه همچنان به سبک سنتی، کار در یک اتاق و در بهترین حالت در نمایشگاه های بین المللی محدود می ماند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی شرح داد: از سوی دیگر هنرمندان باید ظرفیت پاسخگویی به این بازار بزرگ را فراهم کنند.

وی با طرح این پرسش که اگر یک محصول هنری تقاضای فزاینده پیدا کرد آیا می توان پاسخگویی بازار بود افزود: با رعایت اصالت ها، قواعد بازی، ملاحظات فنی و تکنولوژی در این حوزه می توان ظرفیت های روزآمد در این حوزه را گسترش داد.

منصوری با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول کارآفرینی و توسعه اشتغال در کشور است افزود: از منظر کارآفرینی در حوزه صنایع خلاق هنری می توان انتظار تولید محصولات خوبی را در این حوزه داشت و اشتغال خوبی نیز ایجاد می شود که نه تنها هنرمندان، بلکه کارکنان حوزه فرهنگی و هنری نیز از مزایای آن استفاده خواهند برد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال افزود: ارزیابی ما این است که حدود 2 میلیون نفر در صنایع خلاق کشور فعال هستند و با ایجاد این پلتفرم و استفاده از نوآوری فکر و اندیشه، اساتید هنر در این حوزه منفعت می برند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ سهم کشور از اقتصاد و صنایع خلاقانه دنیا نیز افزایش می یابد.

در انتها این مراسم به صورت نمادین از پلتفرم نمایشگاه های مجازی فرهنگ و هنر ایران رونمایی شد.

همچنین، تفاهم نامه ای به امضای امیرحسین اسدی، مدیرعامل بنیاد ملی توسعه فناوری های فرهنگی و استاد غلامرضا رهنما به کنندگی از جامعه هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر رسید و با اهدای لوح تقدیر از استادان عرصه فرهنگ و هنر تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1356

به "در کشور نگاه کاملا سنتی به هنر به نگاه صنعتی تغییر کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کشور نگاه کاملا سنتی به هنر به نگاه صنعتی تغییر کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید