رویداد اینوماین 3 برگزار می گردد

به گزارش استدیو مرینا، رویداد اینوماین 3 با حمایت ستاد توسعه فناوری های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت به کارگیری نوآوری ها در حوزه معدن برگزار می گردد.

رویداد اینوماین 3 برگزار می گردد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای حمایت از فناوران و صاحبان ایده های نوآورانه، اهمیت توجه به هم افزایی ایده پردازان و صاحبان مسئله و بعلاوه رویکرد تعاملی بازیگران این حوزه و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی، سومین جشنواره ایده های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی میزبان ایده های نوآورانه و فناوری های حوزه لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت شده است.

برطرف احتیاج های فناورانه صنایع معدنی با فناوری های بومی

این جشنواره در امسال میزبان صد ها ایده نوآورانه در حوزه فناوری و بخش های مختلف مورد حمایت معاونت علمی و فناوری است به طوری که امید اصغری رئیس موسسه پژوهشی و آموزشی مشترک دانشگاه تهران و ایمیدرو با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری این جشنواره مشارکت فناورانه دارد، گفت: اینوماین با هدف تامین احتیاج های فناورانه صنعت معدن در حالی سومین دوره خود را در مردادماه امسال برگزار می نماید که نسبت به دوره نخست، که تیرماه 1397 برگزار گردید دست خوش تحولات جدی شده و بخش های فناورانه آن پررنگ تر از پیش است.

وی با بیان اینکه کمیت و کیفیت ایده های ایده های ارسالی به این دوره با وجود محدودیت ها رشد قابل توجهی را تجربه نموده است؛ اضافه کرد: در دوره نخست صرفاً 113 ایده دریافت شد که در نهایت 10 ایده برتر، معرفی و برای شتابدهی و تجاری سازی حمایت شدند. اما در دومین دوره کوشش کردیم بر غنای فناورانه این رویداد بیفزاییم تا ایده های منتخب جهتی را طراحی کنیم تا این ایده ها ابتر نمانند.

وی اظهار کرد: رویداد اینوماین 3 در حالی میزبان بیش از 100 ایده نوآورانه شده است و دریافت ایده ها همچنان ادامه دارد که دوره پیشین آن در بهمن ماه سال 98 شروع شد.

اصغری، یونیدرو را مهم ترین تکیه گاه برگزاری این رویداد برای بازاردهی و تجاری سازی ایده های معدنی دانست و ادامه داد: مرکز نوآوری ایمینو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بستری فراهم کرد تا ایده های برتر انتخاب شده در رویداد اینوماین ابتر نمانند و به جهت تجاری سازی وارد شوند؛ بنابراین مرکز نوآوری ایمینو ایده های نوآورانه اینوماین را به صنایع و بازار محصولات می رساند.

تجاری سازی ایده های فناورانه معدن

اصغری با اشاره به این نکته که در اینوماین 3 فرصت برای ایجاد شبکه ای از ایده های برتر برای برطرف هرکدام از احتیاج های صنعتی فراهم شده است؛ ادامه داد: در دور سوم این رویداد کوشش شده است بخش های مختلفی برای ارتباط بهتر میان طرف عرضه و تقاضای فناوری ها ایجاد گردد. در یک سو فعالان شرکت های دانش بنیان، خلاق و استارتاپ های فناور در حوزه های مانند لیزر، فوتونیک، مکانیک، معدن و مهندسی هستند و در سوی تقاضای فناوری، شرکت هایی حضور دارند که در صنایع معدنی احتیاج های فناورانه دارند.

حضور شرکت های دانش بنیان و خلاق فناوری های معدنی

در دوره های پیشین رویداد اینوماین علاوه بر بخش مسابقه ایده، نمایشگاهی از 70 شرکت دانش بنیان فعال در معدن و صنایع معدنی برگزار گردید. دبیر سومین دوره این رویداد، از حضور گسترده تر شرکت های دانش بنیان و خلاق در دوره سوم اینوماین گفت و ادامه داد: یکی از اتفاقات تازه ارائه احتیاج های فناورانه بود که به وسیله 7 شرکت برتر حوزه معدنی صورت گرفت، به طوری که احتیاجهای خود را به شرکت های دانش بنیان و خلاق و ایده پردازان ارائه کردند. این بخش در امسال به صورت گسترده تری برگزار می گردد.

اصغری با بیان این که رویداد های تعامل بین کسب وکار های دانش بنیان و خلاق با صنعتگران حوزه معدن پیش بینی شده است؛ اظهار کرد: قرار است 180 نشست بین کسب وکار ها (B2B) بین شرکت های صنعتی و فعالان خلاق و دانش بنیان برگزار گردد. حاصل این نشست ها در اینوماین 2، امضای بیش از 80 تفاهم نامه همکاری فناورانه بود که در امسال هم در ابعاد گسترده تری برگزار خواهد شد.

اصغری با اشاره به به اینکه 15 ایده برتر در اینوماین 2 شناسایی شد که مرکز نوآوری ایمینو غربالگری را صورت داد، اضافه کرد: این طرح های نوآورانه متناسب با سطح فناوری و امکاناتی که ایمینو برای ارتقای ایده تا تجاری سازی در اختیار دارد ارائه می گردد.

فرصتی برای حل احتیاج های فناورانه به شکل مجازی

این رویداد، سال گذشته به علت شیوع کرونا برگزار نشد، اما در امسال با حفظ ساختار دوره های قبلی، کوشش کرد ضمن ارتقای درون ساختاری، تعداد بیش تر از احتیاج های صنعتی را با فناوری ها پوشش دهد.

اصغری با بیان این که این ایده ها حوزه های بالادستی و پایین دستی صنعت معدن را در بر می گیرد، ادامه داد: بخش های گوناگون معدن از اکستشاف و برداشت با استفاده از پرنده های بدون سرنشین، هوش مصنوعی در مدل سازی، ارزیابی معدنی، اکتشاف کانسارها، استفاده از گاز های حاصل از کارخانجات فرآوری مس برای افزایش راندمان لیچینگ مس و بعلاوه سامانه ای برای ارائه خدمات مختلف خدمات معدنی و شناسایی فناوری های معدنی را شامل می گردد.

پیوند هوشمند و اتوماتیک ایده های نوآورانه به صنعت

رئیس یونیدرو با اشاره به ارتقای سازوکار دریافت ایده ها در اینوماین 3 بیان می نماید: در این دوره شاهد تحول در معیار های ارزیابی ایده ها و سنجش آمادگی فناورانه هستیم، به طوری که ارزیابی به صورت هوشمند و اتوماتیک، متناسب با احتیاج هایی که هر کدام از صنایع دارند، صورت می گیرد.

وی توضیح داد: این ایده های فناورانه، متناسب با سطح آمادگی فناورانه و کمکی که می توانند به تکمیل زنجیره نوآوری و فناوری داشته باشند، به هریک از بخش های اکوسیستم نوآوری از جمله پارک های فناوری، مراکز نوآوری، شتابدهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری جسوارنه متصل می شوند.

بیان دو دقیقه ای مسأله های فناورانه

اما یکی دیگر از تحولاتی که به این رویداد در دوره سومش اضافه شده، شناسایی احتیاج ها و چالش بخش های معدن است. اصغری، هدف از این تغییر را ارائه احتیاج های هریک از صنایع در سریع ترین زمان ممکن به فناوران می داند و ادامه می دهد: بخش های معدن اگر چالش یا احتیاج به حل مساله ای فناورانه پیدا کردند، می توانند در این رویداد به مدت دو دقیقه احتیاجشان را مطرح نمایند. از تمامی چالش های معرفی شده از سوی صنعت، بانک اطلاعاتی ایجاد خواهد شد که در اختیار یایده پردازان قرار خواهد گرفت.

به گفته رئیس یونیدرو، این کار در قالب دبیرخانه دائمی رصد شده، به ایده پردازان منتقل می گردد تا فعالان فناور و پژوهشگرران، جای پرداختن به ایده های انتزاعی بر روی احتیاج های واقعی و اولویت های حال حاضر این صنعت تمرکز نمایند.

هکاتون رقابتی برای شناسایی نوآوری ها

در اینوماین 3 رویداد هکاتون معدن احتیاج ها و مسائل حوزه معدن را با رقابت میان شرکت های دانش بنیان، خلاق و استارتاپ ها برطرف می نماید. اصغری با بیان اینکه هکاتون یکی رویداد متعارف در جهان است که از تلفیق دو واژه هک و ماراتون حاصل می گردد، ادامه داد: در بخش مهمی از رویداد اینوماین 3، شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور در 2 روز مساله های مطرح شده را با پاسخ گفتن به سؤالات مطرح شده حل می نمایند.

وی با بیان اینکه رویداد هکاتون، با الگو گرفتن از نمونه های پیروز، مسائل موضوعات و چالش های فناورانه در معدن را هدف قرار می دهد، اضافه کرد: در این رویداد مسائلی مانند پردازش تصویر، تعمیر و نگهداری ماشین آلا، سنجش، پیش بینی، تعمیر و نگهداری، در قالب سوالاتی ساده شده به ایده پردازان عرضه می گردد؛ ایده پردازان با به کارگیری هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات، می کوشند مسأله را در بازه زمانی تعیین شده حل نمایند.

پس از این زمان، پاسخ های آنان آنالیز و تحلیل شده و تیم های توانمندی را که نسبت به بازار و صنعت معدن شناختی نداشته باشند، اما در حوزه فناوریشان توانمند هستند احتیاج صنعت معدن را پاسخ می گوید: رئیس ایمیدرو با یادآوری اینکه هکاتون در مرحله طرح سؤال است، ادامه می دهد: نخستین هفته مردادماه، این رویداد برگزار و پیش بینی می گردد حداقل 250 تیم حرفه ای مشارکت نمایند.

به گفته اصغری، صورت مساله ها دریافت شده و به وسیله پلتفرمی پاسخ های دریافت شده را در لحظه آنالیز نموده و نتایج را اعلام می نماید و ارزیابی هر پاسخ نسبت به سوال مطرح شده تعیین می گردد.

وی با بیان اینکه میزگرد های تخصصی در بخش جنبی رویداد اینوماین 3 در نظر گرفته شده است؛ ادامه داد: فعالان صنایع سنگ آهن و فولاد با توجه به ظرفیتی که در کشور در زنجیره اکتشاف و فراوری سنگ آهن دارند، تجربیاتشان را به اشتراک می گذارند بعلاوه میزگرد ها در حوزه های دیگری، چون سنگ های ساختمانی، فلزات آهنی و فلزات غیر آهنی و غیره، فرصتی است تا از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در راستای توسعه ظرفیت ها استفاده گردد.

فعالان اکوسیستم نوآوری معدنی زیر یک سقف

فناوری های پیشرفته معدنی از جمله هوش مصنوعی، داده های کلان و شبیه سازی سه بعدی، اینترنت اشیا و واقعیت مجازی، بخشی از اولویت های فناورانه اینوماین 3 است.

علاوه بر ستاد توسعه فناوری های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز نوآوری یونیدرو، دانشگاه تهران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی ایران و شرکت های صنعتی فعال در حوزه معادن و صنایع معدنی در این جشنواره مشارکت دارند.

در سومین دوره این رویداد کوشش شده است ضمن ایجاد استقبال گسترده فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری معدن، نقش تخصصی هریک از بخش های این زنجیره به صورت تخصصی تعریف شده و تمامی بخش های زنجیره فناوری معدن را زیر یک سقف گرد هم بیایند.

این جشنواره مانند جشنواره پیشین شامل بخش مسابقه ایده، نمایشگاه توانمندی شرکت های دانش بنیان و ارائه احتیاج های فناورانه سازمان ها و شرکت های عظیم صنعتی خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ ایده پردازان و صاحبان نظران می توانند تا 15 تیرماه امسال، ایده ها و چالش های خود را به مرکز نوآوری یونیدرو ارسال یا برای کسب اطلاعات بیش تر و ارسال مستقیم ایده ها به وب سایت اختصاصی جشنواره مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1676

به "رویداد اینوماین 3 برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویداد اینوماین 3 برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید