رمزگشایی از چالشهای پزشکی توسط استارت آپها

به گزارش استدیو مرینا، خبرنگاران-گروه دانش و فناوری؛ میترا سعیدی کیا: کمتر از یک دهه اخیر و از زمان رونق شرکتهای دانش بنیان تا همین لحظه 5 هزار شرکت فناورانه و 7 هزار استارت آپ در کشور مشغول فعالیت هستند. این شرکتها و تیم های استارت آپی تا به امروز توانسته اند محصولات و خدماتی را به بازار و مردم عرضه نمایند که در راستای رفاه زندگی مردم بوده است.

رمزگشایی از چالشهای پزشکی توسط استارت آپها

این استارت آپها و شرکتهای دانش بنیان در حوزه های مختلفی فعالیت می نمایند اما یکی از حوزه های فعالیت آنها که از اهمیت بالایی برخوردار بوده، حوزه سلامت است؛ طبق آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 30 درصد کل شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ ها در حوزه سلامت فعالیت می نمایند؛ فعالان استارت آپهای حوزه سلامت در بخش هایی مانند سلامت دیجیتال، توزیع هوشمند دارو، مراقبت های فردی یا پرسونالایز مدیسن، دارو، پلتفرمها، اپلیکیشن، تجهیزات دارویی محیط های کسب و کاری خوبی به وجود آوردند که اینها را به عنوان فناوری های نوظهور برای فعالیت استارت آپهای این حوزه می دانیم.

اعلام احتیاجهای سرمایه گذاری استارت آپ های حوزه سلامت

استارت آپهای حوزه سلامت کارشان را طوری گسترش داده اند که توانسته اند به مرحله فراوری پانسمان های گیاهی نانو، کانال های عصبی، پروبیوتیکهای بومی، نرم افزارهای مربوط به اصلاح سبک زندگی، آموزش های الکترونیک، رفع مسائل با روش های سنتی، نوبت گیری آنلاین و… برسند.

به همین دلیل، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به تازگی اقدام به برگزاری رویدادی تحت عنوان رویداد جذب سرمایه در حوزه سلامت (Demo Day) با هدف ارائه دستاوردهای استارت آپها و مدل کسب و کارشان با حضور سرمایه گذاران نموده تا در نهایت این سرمایه گذاران نقشی را در توسعه فعالیت های استارت آپی و ارتقا سلامت ایفا نمایند.

در این گزارش کوشش شده تا آخرین فعالیت های بعضی تیم های استارت آپی در حوزه سلامت را منعکس کنیم که در رویداد صندوق نوآوری و شکوفایی نیز حضور داشته اند.

طراحی و ساخت کانال بازسازی اعصاب محیطی زیست تخریب پذیر

یکی از این استارت آپها پیروز شده کانال های بیوپلیمری بازسازی اعصاب محیطی را بر اساس فناوری انحصاری و بدیع توسعه داربست های بیولوژیک فراوری کند.

آنطور که نمایندگان این تیم استارت آپی می گویند، فناوری استفاده شده در فراوری این کانال مبتنی بر ترمیم اعصاب محیطی با استفاده از تیوب تو خالی موسوم به Hollow تیوب است که در مقایسه با شیوه های ترمیمی سنتی چون آلوگرافت و اتوگرافت از فناوری پیشرفته و استراتژی مهندسی بافت داربست های زیست سازگار تخریب پذیر برای بازسازی اعصاب محیطی استفاده می نماید.

آرین عقیلی هم بنیانگذار و مدیرعامل یک شتابدهنده در حوزه سلامت در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از استارت آپهایی که در راستای تجاری سازی محصولات آن کوشش می کنیم در زمینه طراحی و فراوری کانال بازسازی اعصاب محیطی فعالیت می نماید؛ وقتی کسی با سانحه ای قطع عضو و بخشی از عصب محیطی آن دچار پارگی محیطی گردد که به روش مرسوم قابل بخیه خوردن نباشد، یکی از چالش های حوزه سلامت به وجود می آید که در این راستا محققان در قالب یک تیم استارت آپی در صدد رفع این چالش برآمدند.

وی با بیان اینکه این تیم از سال ها پیش فراوری کانال عصبی محیطی را مورد توجه قرار دادند، گفت: وقتی این پارگی در عصب محیطی رخ می دهد که قابل بخیه نباشد می توان از کانال عصبی استفاده کرد؛ کانال عصبی طراحی شده زیست تخریب پذیر بوده و بین دو سر عصب قطع شده را پر می نماید.

وی با تاکید براینکه این کانال های عصبی در مرز ورود به بازار هستند، بیان نمود: جراحان معروف کشور مشتری این کانالهای عصبی هستند که صحبت هایی نیز با آنها شده که به محض فراوری به آنها فروخته گردد. با توجه به اینکه قشر ضعیف و کارگر دچار این ضایعات می شوند می تواند این کانال های عصبی به صرفه باشد.

فرانسه و هلند خواهان استفاده از محصول دانش بنیان ایرانی

عقیل ادامه داد: این کانال عصبی زیست تخریب پذیر پتانسیل صادرات دارد و در حال حاضر فرانسه و هلند راغب به استفاده از این هستند.

وی با بیان اینکه این تیم به خوبی پیشرفت نموده و اکنون منتظر هستند که یک سرمایه گذار و مجوز سازمان غذا و دارو در راستای فراوری و تجاری سازی به میان آید، بیان نمود: طبق برنامه ریزی هایی که شده، از زمانی که سرمایه گذار جذب گردد می توانیم ظرف 6 ماه کانالهای عصبی را وارد بازار کنیم.

عقیلی با بیان اینکه جراحان و مراکز ترومای عصب از مخاطبان این کانال های عصبی هستند، گفت: بهای تمام شده این محصول کاملاً رقابتی و غیرقابل مقایسه با برندهای مطرح جهانی است و می تواند احتیاج کشور را رفع کند.

نماینده این استارت آپ فعال در حوزه سلامت خاطر نشان کرد: آزمون های بالینی این کانال های عصبی طی 5 سال انجام گرفته و در یک رویدادی در فرانسه به عنوان استارت آپ برتر شناخته شد.

نرم افزاری برای اصلاح سبک زندگی

استارت آپ دیگری که محصول خود را در رویداد صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه کرد، نرم افزاری برای اصلاح سبک زندگی و رژیم بود؛ محمدمهدی قنبری هم بنیانگذار استارت آپی در زمینه رژیم های غذایی و اصلاح سبک زندگی است و در تبادل نظر با خبرنگاران درباره اپلیکیشن خود گفت: ما در این تیم استارت آپی نرم افزاری طراحی کردیم که در آن به افراد برنامه غذایی شخصی سازی شده ارائه می دهیم. این برنامه های غذایی در راستای کاهش، افزایش وزن یا تناسب اندام به افراد ارائه می گردد. در حال حاضر 15 هزار نفر از این اپلیکیشن استفاده نموده اند.

قنبری با بیان اینکه نسخه جدید این نرم افزار قابلیت این را دارد که فیلم های آنلاین از مربی ها را برای مخاطبان داشته باشیم، بیان نمود: برنامه های این نرم افزار شخصی سازی شده که توسط متخصصان و مربیان ارائه می گردد.

این محقق تیم استارت آپی مستقر در کارخانه نوآوری با بیان اینکه در این نرم افزار پشتیبانی هفتگی داریم که از میزان عملکرد نتایج از افراد مورد آنالیز قرار می گیرد، بیان نمود: ما با متخصص کار می کنیم و این رژیم مورد پیگیری قرار می گیرد و ثبت عملکرد در این نرم افزار مد نظر قرار گرفته شده است.اکنون این نرم افزار قابل نصب روی گوشی های مختلف است.

پانسمان هایی از جنس آویشن شیرازی

یکی دیگر از محصولاتی که توسط تیم های استارت آپی در آستانه فراوری واقع شده است، پانسمانهایی حاوی نانوذرات آویشن شیرازی است.

امین محمدی پورفرد دکتری بیوتکنولوژی گیاهی و مدیر پروژه پانسمان های هیدروپلیمری با استفاده از نانوذرات آویشن شیرازی در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: ما توانستیم پانسمان های هیدروپلیمری و آنتی باکتریالی با استفاده از نانو ذرات اسانس اویشن شیرازی فرموله کنیم که برای ترمیم زخم ها به هیچ داروی دیگری احتیاج ندارد و به تنهایی تمام عوامل مؤثر در ترمیم زخم را دارد.

وی با بیان اینکه پانسمان های اختراع شده در درمان زخم های مختلفی از جمله سوختگی های درجه یک و دو، زخمهای ناشی از شکستگیهای باز، زخم های دیابتی، پیوند پوست، زخم بستر، آفتاب سوختگی، زخم های ناشی از سالک و سایر زخم های با ترشحات کم و متوسط قابل کاربرد است، بیان نمود: این نوع پانسمان را طوری طراحی نموده ایم که نسبت به پانسمان های هیدروپلیمری متداول و موجود در بازار، در مدت زمان کوتاه تری زخم را بهبود می بخشد.

مدیر پروژه با بیان اینکه این پانسمان ها از قیمت پایینی نسبت به نمونه های هیدروپلیمری برخوردارند، خاطر نشان کرد: معمولاً پانسمان های هیدروپلیمری پیش از استفاده احتیاج به آماده سازی دارند ولی پانسمان های طراحی شده در این پروژه، علاوه بر اینکه کاملاً آماده مصرف هستند و هیچ احتیاجی به آماده سازی ندارند، به دلیل دارا بودن رطوبت، به زخم نمی چسبند و این عامل، مسائل ناشی از تعویض پانسمان ها در بعضی زخم های دارای ترشح را کاهش می دهد.

به گفته این محقق، نانوذرات آویشن به عنوان ماده آنتی باکتریال در این پانسمان به کار گرفته شده که از عفونت های ثانویه جلوگیری نموده و عفونت های اولیه را نیز به خوبی کنترل می نماید و میزان آن را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد، علاوه بر این نانو ذرات گیاهی، رادیکال های آزاد اکسیژنی که در فرایند ایجاد زخم توسط سلول های بدن یا عوامل بیماریزا در سطح زخم فراوری می گردد را به شدت کاهش می دهند که این فرایند ترمیم زخم را سرعت می بخشد.

به گفته محمدی پورفرد، در این پانسمان انواع گیاهان دارویی و پلیمرهای طبیعی استفاده شده که همه اینها روی فاکتورهای محرک رشد سلولی اثر گذارند و زمان التیام زخم را کاهش می دهند.

وی تاکید نمود: ما در صورت جذب سرمایه گذار می توانیم در یک بازه 4-6 ماهه، خطوط فراوری را راه اندازی نموده و پانسمان های هیدروپلیمری با فناوری نانو را به فراوری انبوه برسانیم تا درصدی از احتیاج کشور به این پانسمان ها رفع گردد.

پروبیوتیک های بومی ضامن امنیت غذایی

یک تیم استارت آپی دیگر نیز توانسته محصولی پروبیوتیک ارائه کند که منجر به افزایش سطح ایمنی مردم و کاهش عوارض ناشی از فاجعه مقاومت آنتی بیوتیکی در کشور می گردد.

دکتر بهزاد علاالدینی دکتری صنایع غذایی و مدیر عامل شرکت استارت آپی ارائه دهنده این محصول در مورد فراوریات بومی در زمینه ماده اولیه پروبیوتیک در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: در کشور ما محصولاتی همچون لبنیات از پروبیوتیک به فراوری می رسد که ماده اولیه آن وارداتی بوده و در کشور به فراوری نمی رسد.

وی با بیان اینکه استفاده از ماده پروبیوتیک وارداتی هزینه بالایی دارد، بیان نمود: ضمن اینکه ضروری است چنین موادی در داخل فراوری گردد؛ با فراوری پروبیوتیک های بومی موضوع امنیت غذایی و بیوتروریسم مطرح است که ممکن است بعضی کشورها از طریق بیوتکنولوژی جامعه ای را مورد هدف قرار بدهند از این رو ما ژن های باکتری های خودمان را حفظ می کنیم و بانک اطلاعات باکتری های بومی را توسعه داده ایم.

علاالدینی با تاکید بر اینکه به همین دلیل چندین سال است که فعالیت می کنیم و پیروز شدیم ماده اولیه پروبیوتیک را از شیر مادر بومی سازی کنیم، بیان نمود: پروبیوتیک های بومی با سیستم گوارشی ایرانی ها سازگاری دارد و به این وسیله می توان مسائل گوارشی را رفع کرد.

باکتری های بومی با سیستم گوارش ایرانی ها سازگاری دارند

مدیر عامل شرکت استارت آپی با اشاره به ویژگی های این پروبیوتیک های بومی گفت: این پروبیوتیک ها مدت ماندگاری بالایی دارند؛ منشا مدفوعی ندارد، وارداتی نیست، قیمت پایینی دارد، قدرت زنده مانی باکتری های بومی بالاست و باعث حفظ سلامتی شده و از همه مهم تر با سیستم گوارشی ایرانی ها سازگاری دارد.

از آنجا که یکی از مولفه های مهم و تأثیر گذار در ارتقای سلامت یک کشور موضوع آموزش است، بسیاری از استارت آپها نیز در این زمینه فعالیت خود را شروع نموده اند.

در رویداد جذب سرمایه در حوزه سلامت صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از تازه ترین محصولات، توسط تیمی استارت آپی ارائه شده که به گفته آنها 17 ماه روی آن کار نموده اند.

نسرین مهران مهر، هم بنیانگذار این تیم استارت آپی به مهر گفت: آموزش در حوزه سلامت احتیاج به تحولاتی داشت که بتوانیم روش های قدیمی و مرسوم را تغییر بدهیم تا کارایی بالاتری داشته باشند از این رو روش های نوینی را در این پلتفرم در قالب یک تیم استارت آپی ارائه کردیم تا آموزش در حوزه سلامت را در کشور توسعه دهیم.

این محقق گفت: با توجه به زیر ساختهای نسبتاً جامعی که در حوزه آموزش مجازی وجود دارد توانسته ایم اعتماد بسیاری از مراکز و دانشگاه های علوم پزشکی را در این حوزه کسب کنیم و به ارائه خدمات بپردازیم. به همین دلیل توانسته ایم با مراکزی مانند مرکز آموزش های آزاد دانشگاه علوم پزشکی تهران (سماد)، موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران (نیماد)، مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کمیته اخلاق وزارت بهداشت همکاری داشته باشیم. در آینده اپلیکیشن خود را هم ارائه خواهیم کرد.

مهران مهر اضافه کرد: اکنون بیش از 4 هزار عضو فعال از اعضای جامعه پزشکی و سلامت کشور داریم و طی این مدت، بیش از 20 هزار ساعت آموزش مجازی برای متخصصین بر روی وب سایت قرار گرفته است. اخیراً پیروز به عضویت در پارک فناوری پردیس و اخذ مجوز فناوری در حوزه آموزش و پژوهش سلامت از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده ایم و توانسته ایم به عنوان واحد فناور، عضو مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران شویم.

ایجاد پل ارتباطی بین متخصصان طب سنتی و مردم

موضوع توجه به رویکرد آموزه های باستانی یک تیم استارت آپی را بر این داشته که نرم افزاری مرتبط با طب سنتی طراحی کند که مبتنی بر آموزه های طبی سنتی ایرانی است.

این اپلیکشین پل ارتباطی میان پزشکان متخصص طب سنتی ایرانی- طب سوزنی با مردم است. ایجاد بستری مناسب جهت آموزش و آشنایی مردم عادی با مفاهیم مورد تایید طب سنتی ایرانی و پرهیز از افراط و تفریط و ادعای واهی استفاده از ظرفیت های طب ایرانی از اهداف ورود استارت آپها به حوزه فراوری اپلیکیشن در این زمینه است.

همچنین امکان دستیابی و وقت گیری آنلاین به پزشکان متخصص و پزشکان دوره دیده مورد تایید وزارت بهداشت و مشاوره آنلاین با این پزشکان توسط این اپلیکیشن انجام می گردد.

این محصول زمینه دستیابی آنلاین به محصولات سالم و داروهای طب سنتی مورد تایید وزارت بهداشت را نیز فراهم می نماید و بیماران را به پزشکان متخصص در نزدیک ترین موقعیت مکانی ارجاع می دهد.

طراحی پلتفرم جدید برای ارائه خدمات پزشکی

طراحی یک پلتفرم برای ارائه خدمات در حوزه سلامت از دیگر اقدامات فعالان این عرصه بوده است. این پلتفرم در راستای ارائه خدمات پزشکی و نوبت دهی آنلاین فعالیت می نماید. روش کار این پلتفرم اینگونه است که کاربر درخواست خود را بعد از انتخاب زمان و مکان مدنظر خود، ثبت می نماید و این درخواست به مراکز انجام دهنده خدمات بالینی در منزل که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند ارسال می گردد.

سپس درخواست توسط مرکز انتخابی به نزدیک ترین پزشک یا پرستار زیرمجوعه آن مرکز ارسال می گردد تا نسبت به اعزام پزشک یا پرستار به محل اقدامات لازم صورت گیرد. خدمات این پلتفرم در مورد ارائه خدمات بالینی، پزشکی و پرستاری در منزل، شامل خدمات درمانی، مراقبتی و بهداشتی در منزل است.

ویژگی این پلتفرم اینگونه است که دسترسی به تمام خدمات بالینی در مکان مورد نظر کاربر فراهم می گردد و امکان زمانبندی دوره ای خدمات در آن وجود دارد؛ در این پلتفرم امکان مقایسه هزینه خدمات در مراکز مختلف، انجام خدمات بر اساس نسخه پزشک و پوشش تمام خدمات بالینی و احتیاجهای پزشکی بیماران در نظر گرفته شده است.

اخذ تأییدیه ها تسهیل می گردد

دکتر اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خبرنگاران با تاکید بر اینکه این معاونت از کسب و کارهای حوزه سلامت و فرافعالین استارت آپی و دانش بنیانی این حوزه حمایت می نماید، بیان نمود: برای این منظور با تعاملاتی که با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داریم، راستا ویژه و سهل الوصولی برای استارت آپها و شرکتهای دانش بنیان برای اخذ تاییدیه های لازم فراهم آورده ایم.

وی تاکید نمود: پیشنهاد می کنیم محققان به این حوزه ورود پیدا نمایند تا در زیر چتر حمایتی مناسب معاونت و شتابدهنده ها قرار بگیرند و حداکثر بهره را ببرند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1043

به "رمزگشایی از چالشهای پزشکی توسط استارت آپها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی از چالشهای پزشکی توسط استارت آپها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید