ساخت 50 هزار خانه برای اقشار کم درآمد در ترکیه ، آپارتمان های کم ارتفاع جایگزین برج های مسکونی می شوند

به گزارش استدیو مرینا، افزایش ساخت ساختمان های کم ارتفاع به جای ساختمان های بلندمرتبه از سیاست های اصلی دولت ترکیه برای فراهم کردن مسکن برای خانوارهای کم درآمد است.

ساخت 50 هزار خانه برای اقشار کم درآمد در ترکیه ، آپارتمان های کم ارتفاع جایگزین برج های مسکونی می شوند

جهت دریافت خدمات انواع الاچیق شیشه ای با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

خبرنگاران آنلاین- سمانه معظمی: به گزارش خبرگزاری دیلی صباح ترکیه، رئیس جمهور این کشور طرح ساخت 50 هزار خانه با تاکید بر شهرسازی افقی به جای عمودی را کلید زده است.

رجب طیب اردوغان بارها نگرانی خود را از رشد قارچ گونه آسمان خراش ها در ترکیه اعلام و سعی نموده طرح های ساخت خانه های ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد را گسترش بدهد. درنتیجه، اداره توسعه مسکن ترکیه (توکی) طرحی را شروع نموده که بر این اساس 50 هزار واحد مسکونی کم ارتفاع در 67 شهر این کشور ساخته می شود. از این تعداد 6300 واحد در استانبول، پایتخت این کشور ساخته خواهد شد.

شهرسازی افقی به ایده رهبران این کشور برای تشویق ساخت ساختمان های کم ارتفاع برمی شود. این روزها شهرهای بزرگ ترکیه از استانبول تا ازمیر درنتیجه رشد مالی و افزایش مهاجرت مردم به شهرها با برج ها و ساختمان های بلندمرتبه احاطه شده اند. آسمان خراش ها با آن که امکان استفاده از فضا و زمین کمتر و در نتیجه هزینه پایین تر را برای فراوری مسکن برای انبوه سازان فراهم می نماید، چهره نازیبایی را به شهرها بخشیده است.

اردوغان بارها مخالفتش با ساختمان هایی که چهره شهرها را خراب و زشت نموده اند اعلام نموده است. این موضوع حتی به بیانیه انتخاباتی حزب توسعه و عدالت ترکیه هم راه پیدا کرد.

برنامه اصلاح شهرها

اداره توسعه مسکن ترکیه که بیشتر طرح های مسکن برای اقشار کم درآمد می سازد، تا به امروز چند پروژه آپارتمان های چهارطبقه را واگذار نموده درحالی که تا یک دهه قبل فقط مجتمع های بلندمرتبه می ساخت. شهرسازی افقی در شهرهایی که به صورت پایلوت انتخاب شده اند، اجرا می شود و دولت برنامه دارد در آینده آن را در شهرهای بیشتری اجرا کند. ناگفته نماند که این برنامه در شهرهایی که با محدودیت فضا و زمین برای ساخت روبرو هستند، چالش برانگیز است. اما دولت میخواهد با اجرای این طرح در مناطقی که برای برنامه اصلاح شهری درنظرگرفته شده اند از سد این مشکل عبور کند. برنامه اصلاح شهری یک طرح دولتی دیگر است که شامل تخریب ساختمان های فرسوده به ویژه ساختمان های در معرض خطر ریزش و ساخت خانه های جدید به جای آن ها می شود.

رئیس جمهوری که خود قبلا شهردار استانبول، آلوده ترین شهر ترکیه بوده، بارها از شرایط فعلی شهرها که توسعه آن ها بیشتر مبتنی بر منافع شخصی است تا احتیاجهای مردم، ابراز نگرانی نموده است.

احیای فرهنگ همسایگی

اردوغان گفت: 50 هزار خانه ای که قرار است ساخته شود به منظور احیای فرهنگ همسایگی براساس اصول معماری سنتی و ملی و نهایتا در چهارطبقه ساخته خواهند شد. شهرهای ما به مکان هایی تبدیل خواهند شد که مردم به خاک و فضای سبز نزدیک تر خواهند بود. با توجه به جنبه فرهنگی و این که جمعیت سالمند ترکیه از کمرنگ شدن فرهنگ همسایگی گلایه دارند، ساخت ساختمان های حداکثر چهارطبقه مسلما به تعامل بیشتر و بهتر مردم با یکدیگر یاری خواهد نمود.

وی اضافه نمود: مساحت خانه ها از 75 تا 128 متر مربع متغیر خواهد بود. طرح ساخت 50 هزار مسکن جدید می تواند با طرح اصلاح شهری ادغام شود.

در ترکیه نیز مانند خیلی از کشورها رشد جمعیت شهرها بیشتر از روستاهاست و مهاجرت به مناطق شهری عامل اصلی بدتر شدن شرایط مسکن است. افزایش ساخت وساز در کنار این رشد جمعیت دولت ترکیه را بر آن داشته تا به حفظ فضای سبز متناسب با احتیاج جمعیت رو بیاورد.

شرایط دریافت مسکن اجتماعی

همه طرح های مسکنی که اداره توسعه مسکن ترکیه اجرا می نماید، برای خانه دار کردن اقشار ضعیف و متوسط جامعه است. افراد باید در شروع ساخت خانه ها، پیش پرداخت و در ادامه ماهانه مبلغی را که از قبل مشخص می شود بپردازند. زمان بازپرداخت اقساط که بین 8 تا 20 سال است، برای اقشار ضعیف تر بیشتر است. وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی نیز در ساخت خانه هایی که برای اقشار ضعیف ساخته می شود، مشارکت می نماید.

متقاضیان و اعضای خانواده آن ها نباید هیچ خانه ای به نامشان ثبت شده باشد و درآمد ماهانه خانوار هم نباید بیشتر از 5500 لیر ترکیه باشد (این میزان برای ساکنان استانبول 6 هزار لیر است).

پیش از اجرای طرح های مسکن اجتماعی دولت ابتدا میزان متقاضیان را برآورد می نماید و وقتی تعداد به حد نصاب رسید، پروژه کلید می خورد.

اداره توسعه مسکن ترکیه، طرح های مذکور را نهایتا دو سال بعد از شروع اجرا، تحویل متقاضیان می دهد. سند خانه ها بعد از انتها پرداخت اقساط به نام خریداران زده می شود. هزینه خانه ها فقط شامل بنا و زیرساخت هاست و قیمت زمین از متقاضیان کم درآمد گرفته نمی شود.

متراژ خانه ها برای اقشار کم درآمد بین 65 تا 87 مترمربع با پیش پرداخت 12 درصد و بازپرداخت 15 ساله است. متراژ خانه ها برای اقشار متوسط 87 تا 146 مترمربع با پیش پرداخت 10 تا 25 درصد و بازپرداخت 8 تا 10 ساله است.

خانواده های کشته شدگان در راه خدمت به کشور، افراد معلول و بازنشستگان در دریافت مسکن اجتماعی از اولویت برخوردار هستند.

محله های زاغه نشین

هدف اداره توسعه مسکن ترکیه، نه تنها احیای محله های زاغه نشین، بافت فرسوده (با خطر بالای آسیب پذیری از بلایای طبیعی) و مناطق تاریخی است، بلکه کوشش دارد از ایجاد محله های زاغه نشین جدید در محل اجرای پروژه های جدید ساختمان سازی جلوگیری کند.

در این طرح ها سعی شده احتیاج ساکنان به مراکز تفریحی، فضای سبز و مراکز تجاری هم دیده شود. طبق آمارها فقط تا تابستان سال جاری 158 طرح مسکن به صورت فعال در حال انجام بوده و ساخت 146 هزار واحد مسکونی تحت عنوان برنامه اصلاح مناطق زاغه نشین شروع شده است؛ ساخت 83 هزار خانه نیز به انتها رسیده است.

ارزش های فرهنگی، عادت های اجتماعی، سبک زندگی و ویژگی های آب وهوایی هر منطقه در معماری ساختمان ها درنظر گرفته شده است. ساختمان ها مقاوم در برابر زلزله هستند و در محدوده آن ها مدرسه، مسجد، بیمارستان، ایستگاه پلیس، استادیوم و غیره هم ساخته می شود.

  • فرصت دوباره برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن لرستان
  • فاز پنجم ثبت نام اقدام ملی مسکن در 109 شهر درحال انجام است
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 685

به "ساخت 50 هزار خانه برای اقشار کم درآمد در ترکیه ، آپارتمان های کم ارتفاع جایگزین برج های مسکونی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت 50 هزار خانه برای اقشار کم درآمد در ترکیه ، آپارتمان های کم ارتفاع جایگزین برج های مسکونی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید