سال 1401 چند هنرمند صنایع دستی بیمه می شوند؟

به گزارش استدیو مرینا، مدیرکل دفتر حمایت از فراوری صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی گفت: کوشش می کنیم برای سال 1400 و 1401 دست کم چهار هزار هنرمند صنعتگر صنایع دستی و هنرهای سنتی تحت پوشش #بیمه قرار گیرند.

سال 1401 چند هنرمند صنایع دستی بیمه می شوند؟

فرهاد غلامعلی فلاح در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تعداد بیمه شدگان هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: در سال های 98 و 99، ابتدا 695 هنرمند بیمه شدند که در سال 1400 هم تمدید شد؛ در مرحله بعد هم 2 هزار 723 صنعتگر نو شناسایی شدند که لیست آنها به سازمان تامین اجتماعی ارسال و تحت پوشش بیمه درآمدند. کوشش می کنیم برای سال 1400و 1401 دست کم 4هزار هنرمند و صنعتگر صنایع دستی و هنرهای سنتی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

مدیرکل دفتر حمایت از فراوری صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: خوشبختانه با همکاری سازمان هدفنمندی یارانه ها در مرحله اول 16.5 میلیارد تومان برای پوشش بیمه ای هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد. این سازمان در مرحله دوم هفته گذشته مبلغی را برای پوشش نو بیمه ای به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کرد که بر اساس اولویت ها، فرایند شناسایی افراد نو برای بیمه شدن در استان ها، در حال اجرا است.

زنان سرپرست خانوار و هنرمندان کم توان جسمی در اولویت بیمه

فلاح توضیح داد: زنان سرپرست خانوار و افرادی که سن آنها به50 سال نزدیک می گردد در اولویت بیمه شدن قرار دارند، زیرا طبق قانون تامین اجتماعی افراد50 ساله از شمول بیمه محروم می شوند؛ بیمه شدگان در مرحله قبل هم بر اساس همین اولویت شناسایی و معرفی شدند؛ لیست نو بیمه شدگان بر اساس همین اولویت بندی تدوین می گردد.

مدیرکل دفتر حمایت از فراوری صنایع دستی کشور گفت: هنرمندان کم توان جسمی یا هنرمندانی که فرزند یا یکی از اعضای درجه یک خانواده آنها دارای کم توانی جسمی با بیماری صعب العلاج هستند هم در اولویت برنامه بیمه شدن هستند.

44 هزار و 318 صنعتگر صنایع دستی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی

فلاح گفت: طبق روال سازمان تامین اجتماعی حداقل حقوق و دستمزد سال آینده اواخر سال تصویب و ابلاغ می گردد، هنوز این مبلغ برای سال 1401 تعیین نشده بنابراین نمی توانیم به صورت دقیق عدد و رقم محاسبه کنیم. فعلا تعدادی که شناسایی و معرفی شده اند تا خاتمه سال 1400 تحت پوشش بیمه قرار می گیرند، بعلاوه باید مازاد اعتبار تخصیصی در سازمان تامین اجتماعی تعیین گردد تا برای 1401 بتوانیم پوشش بیمه همین افراد را تمدید کنیم و در صورت مازاد اعتبار، تعداد دیگری را هم به این لیست اضافه کنیم.

مدیرکل دفتر حمایت از فراوری صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی درباره تعداد کل بیمه شدگان صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: 40 هزار و 900 هنرمند در بخش اول از سال های قبل بیمه شده بودند، بعد از آن 695 هنرمند در سال 98 تحت پوشش قرار گرفتند که به علت دو سال شیوع کرونا و رکود بازار صنایع دستی در سال 99 و 1400 پوشش بیمه ای آنها تمدید شد. از طرفی هم 2هزارو 723 هنرمند نو در نیمه اول سال 1400 بیمه شدند که در مجموع 44 هزارو 318 هنرمند و صنعتگر صنایع دستی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

16هزار و 900 هنرمند تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر

فلاح با بیان اینکه سه هزار و 900 هنرمند صنایع دستی از سال های قبل تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند، گفت: در سال گذشته دولت دوازدهم بیان کرد یک میلیون و 450 هزار نفر را تحت پوشش بیمه این صندوق قرار می دهیم که با رایزنی ها و پیگیری ها، تفاهم نامه ای منعقد شد و 10درصد از این سهم بیمه، به صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی تعلق گرفت، که 145هزار هنرمند و صنعتگر شامل این بیمه می شوند.

وی اعلام نمود: بر اساس تفاهم نامه حدود 20هزار نفر معرفی شدند که 13 هزار هنرمند و صنعتگر حایز شرایط قرار گرفتند و اکنون همه کارها برای معرفی لیست های بعدی هنرمندان انجام و هماهنگی هنرمندان با مدیران صندوق بیمه ای کشاورزان، روستاییان و عشایر در حال اجرا است.

پرداخت حق بیمه پلکانی برای بیمه شدگان صنایع دستی

فلاح شرح داد: در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، 10 درصد حق بیمه را کارفرما و پنج درصد را هنرمند باید پرداخت کند، اما قرار شد این سهم بندی برای صنعتگران صنایع دستی به صورت پلکانی انجام گردد؛ یعنی در سال اول (1400) همه 15 درصد (سهم کارفرما و سهم کارگر) را دولت تقبل کرد، در سال دوم (1401) دولت 14 درصد و هنرمند یک درصد حق بیمه و به هم ترتیب سال سوم (1402) دولت 13 درصد و هنرمند 2 درصد از سهم بیمه را پرداخت می نماید، تا اینکه بعد از 6 سال در سال 1405، دولت همان سهم 10درصد و صنعتگر صنایع دستی سهم پنج درصد خود را پرداخت کند.

مدیرکل دفتر حمایت از فراوری صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ابراز امیدواری کرد: بعد از دو سال خسارت های ناشی از شیوع کرونا و خسارت های تحریم و رکود بازار صنایع دستی، با رونمایی از طرح پلکانی بیمه هنرمندان و صنعتگران در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، دل جامعه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی که نمادی از اقتصاد مقاومتی هستند، شاد گردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1966

به "سال 1401 چند هنرمند صنایع دستی بیمه می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال 1401 چند هنرمند صنایع دستی بیمه می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید