سنجش شرایط داده باز نهادهای دولتی در ایران

به گزارش استدیو مرینا، پروژه طراحی شاخص داده باز و ارزیابی شرایط آن در نهادهای دولتی ایران در راستای ارتقای شفافیت و دسترسی آزاد شهروندان به این داده ها، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شد.

سنجش شرایط داده باز نهادهای دولتی در ایران

مجتبی مازوچی مجری پروژه طراحی شاخص داده باز و ارزیابی شرایط آن در نهادهای دولتی جمهوری اسلامی ایران با اعلام اتمام این پروژه گفت: این پروژه با توجه به اعلام احتیاج شورای اجرایی فناوری اطلاعات و به منظور طراحی مدل ارزیابی شرایط داده باز، توسعه سامانه ارزیابی و سنجش شرایط داده باز نهادهای دولتی جمهوری اسلامی ایران، تعریف و به انجام رسید.

به گفته وی، با استناد به مصوبه شماره یک جلسه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات که با هدف ارتقای شفافیت و دسترسی آزاد شهروندان به داده های باز دستگاه های اجرایی مطرح شده است، کلیه دستگاه های اجرایی ملزم به انتشار داده های خود در 12 دسته ذکر شده در این مصوبه هستند. بعلاوه طبق این مصوبه، دستگاه ها مکلف هستند درگاه شفافیت خود را تحت دامنه رسمی دستگاه (ترجیحاً به نام .shafaf) ایجاد نموده و به وسیله آن، داده های مذکور را در دسترس مردم قرار دهند.

مازوچی با اشاره به فاز اول این پروژه، اضافه کرد: ابتدا معیارهای اولیه برای ارزیابی شاخص داده باز بر مبنای مرور مطالعات، پژوهش ها، پروژه ها و تجارب داخلی و بین المللی، استخراج شد و سپس این معیارها با اخذ نظرات خبرگان، تکمیل شد. در نهایت هم با برگزاری جلسات درون گروهی، تجمیع و پالایش معیارهای ارزیابی انجام پذیرفت.

وی در مورد فرآیند تدوین شاخص ها گفت: پس از غربالگری معیارهای جمع آوری شده در فاز اول، لیست نهایی معیارهای ارزیابی، تهیه شد. بعلاوه طراحی و اعتبارسنجی مدل ارزیابی شاخص داده باز صورت پذیرفت. در نهایت هم، با طراحی و توسعه سامانه ارزیابی داده باز، سنجش شرایط داده باز نهادهای دولتی کشور انجام گرفت.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1785

به "سنجش شرایط داده باز نهادهای دولتی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنجش شرایط داده باز نهادهای دولتی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید