دلیل چاقی در بچه ها و درمان سریع آن

به گزارش استدیو مرینا، ژنتیک، عادات و سبک زندگی و یا ترکیبی از هر دو سبب چاقی در بچه ها می گردد، اما آنچه مهمتر از دلیل چاقی بچه ها است، درمان چاقی بچه ها می باشد.

دلیل چاقی در بچه ها و درمان سریع آن

چاقی بچه ها و خطرات چاقی برای بچه ها و نوجوان

چاقی در بچه ها به یکی از مسائل بهداشتی و پزشکی حیاتی تبدیل شده است که به سرعت در دنیا افزایش پیدا نموده و عوارض جدی برای سلامتی و رشد صحیح بچه ها ایجاد می نماید. این افزایش، نگرانی های بسیاری را در متخصصان بهداشت و پزشکان به وجود آورده است، زیرا چاقی بچه ها می تواند به مسائل جدی در آینده منجر گردد. در این بخش از تناسب اندام نمناک، به آنالیز علل، عوامل موثر در افزایش وزن بچه ها، و نحوه جلوگیری و درمان چاقی بچه ها ارائه می دهیم.

دلیل چاقی بچه ها و اضافه وزن در سنین پایین

چاقی بچه ها دارای علل متعددی است که می تواند از ترکیب عوامل ژنتیکی، محیطی و رفتاری ناشی گردد. در زیر به برخی از علل اصلی چاقی بچه ها اشاره می گردد:

تغذیه ناسالم

مصرف زیادی از غذا های با ارزش غذایی پائین مانند فست فود، غذا های پرچرب و پرشکر، انواع نوشیدنی های شیرین کربناته (کولا، لیموناد و...) و مواد غذایی با کمترین ارزش غذایی (بشقاب آماده و پرکالری) می تواند به چاقی در بچه ها منجر گردد.

عدم فعالیت بدنی

بچه های که کمتر فعالیت بدنی داشته و وقت زیادی را پشت میز تلویزیون، کامپیوتر یا گوشی همراه می گذرانند، ممکن است به راحتی چاق شوند. فعالیت بدنی ناکافی باعث کاهش سوزاندن انرژی و افزایش وزن می گردد.

ژنتیک

عوامل ژنتیکی نیز نقشی در افزایش وزن بچه ها دارند. اگر والدین یا نزدیکان خانوادگی دارای سابقه چاقی باشند، احتمال اینکه بچه ها نیز چاق شوند، افزایش می یابد.

عوامل روانی

استرس، اضطراب و مسائل روانی می توانند به افزایش وزن بچه ها منجر شوند. برخی بچه ها به عنوان واکنش به مسائل روانی خود، بیشتر غذا می خورند.

شرایط پزشکی

برخی بیماری ها می توانند به چاقی در بچه ها منجر شوند. مثلاً بیماری های تیروئید، سندرم پلی کیستیک تخمدان و برخی دارو ها می توانند افزایش وزن را تسریع نمایند.

عادات خانوادگی

عادات تغذیه و فعالیت بدنی خانواده نیز بر وزن بچه ها تأثیر دارد. اگر خانواده به تغذیه ناسالم علاقه دارد یا فعالیت بدنی کافی انجام نمی دهد، بچه ها نیز این عادات را به ارث می برند.

درمان سریع چاقی بچه ها

قطعا زمانیکه برای درمان چاقی بچه ها، در جستجوی راهی هستید، به سریع ترین راه ممکن می اندیشید، در حالیکه ضروری است به صحیح ترین راه برای درمان سریع کودک خود فکر کنید؛ درمانی که فرزندتان را دچار عوارض جدی تر از چاقی نکند. در ادامه برترین پیشنهاد برای کاهش وزن کودک و درمان چاقی بچه ها دبستانی برایتان فهرست شده است، باور داشته باشید که این موارد برترین گزینه و راه لاغر شدن بچه ها شماست.

مشاوره پزشکی با متخصص لاغری

اولین گام در درمان چاقی بچه ها باید مشاوره پزشکی با یک متخصص بچه ها و یا متخصص تغذیه باشد. پزشک می تواند شرایط سلامت کودک را ارزیابی نموده و برنامه درمانی مناسب را تنظیم کند.

تغذیه سالم و حذف کامل مضر ها

تغذیه مناسب و سالم برای بچه ها بسیار مهم است. والدین باید به تنظیم رژیم غذایی بچه ها توجه داشته باشند و از مصرف غذا های با ارزش غذایی بالا و کاهش مصرف غذا های پرچرب و پرشکر پرهیز نمایند.

ورزش و فعالیت بدنی سالم

ورزش و فعالیت بدنی منظم برای افزایش سوزاندن انرژی و کنترل وزن بچه ها بسیار مفید است. والدین باید فرصت هایی برای بازی های فعال و ورزش برای بچه ها فراهم نمایند.

تغییر عادات خانوادگی

بهبود عادات تغذیه و فعالیت بدنی در خانواده به طور کلی می تواند به کنترل چاقی بچه ها یاری کند. انگیزه بخشی والدین نیز می تواند نقش مهمی در تغییر عادات خانوادگی ایفا نماید.

حمایت روانی

برای بچه ها با مسائل روانی که ممکن است به چاقی منجر گردد، احتیاج به پشتیبانی روانی دارند. مشاوره از تخصصی ترین روش ها برای مدیریت این مسائل است.

تاکید می گردد که درمان چاقی بچه ها احتیاجمند صبر و پیگیری است و به هیچ عنوان نباید به شدت و به روش های ناپایدار کوشش کرد. بعلاوه، همیشه باید با پزشک مشورت کرد و برنامه درمانی مناسب را بر اساس شرایط خاص کودک ترتیب داد.

چند ترفند برای درمان چاقی بچه ها زیر هفت سال

الگوی مناسب برای بچه ها باشید

درباره تغذیه سالم و عوارض چاقی با او صحبت کنید.

ساعات معین برای وعده های غذایی شان مشخص کنید.

برای غذایشان فقط مواد غذایی سالم بهره ببرید.

مصرف غذا های رستوران و فست فودی را به حداقل و صفر برسانید.

از روغن های گیاهی سالم به جای روغن های معمولی بهره ببرید.

سرشان را گرم کنید تا کمتر به خوردن غذا مشغول شوند.

درمان چاقی کودک شیرخوار با رژیم؟!

بچه ها شیرخوار احتیاج به تغذیه مناسب دارند. شیر مادر به عنوان منبع اصلی تغذیه آن ها باید به طور کامل تامین گردد. در صورت آغاز تغذیه یاریی، نباید کودک را سیر کنیم و به او غذا های اضافی بدهیم. از شیرخشک های کم چرب برای شیرخواران استفاده نکنیم، زیرا شیر مادر احتیاج های آن ها را پوشش می دهد. بعلاوه، از شیرخشک های مخصوص بچه ها نارس نیز پرهیز کنیم، زیرا ممکن است عوارضی نظیر یبوست داشته باشند. سن مناسب برای آغاز تغذیه یاریی بسیار مهم است و توصیه می گردد زودتر از زمان مناسب تغذیه یاریی را آغاز نکنیم تا رشد سلامت بچه ها تضمین گردد.

عوارض و خطرات چاقی بچه ها

چاقی در بچه ها می تواند عوارض جدی برای سلامتی آن ها داشته باشد. در ادامه تعدادی از خطرات چاقی در بچه ها آورده شده است:

بیماری های مزمن

بچه ها چاق ممکن است در آینده به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی عروقی، فشارخون بالا، و اختلالات چربی خون ابتلا نمایند.

مسائل روانی

چاقی می تواند تأثیرات روانی منفی در بچه ها داشته باشد. این امر می تواند به عنوان عامل ایجاد افت عزت نفس و افزایش استرس روانی در بچه ها منجر به مسائل روانی گردد.

مسائل اجتماعی

بچه ها چاق ممکن است با مسائل اجتماعی روبرو شوند مانند تنفر از دیگران، تبعیض و بلندی نمی آوردند. این امور می توانند برای بچه ها تأثیرات منفی داشته باشند.

مسائل جسمانی

چاقی می تواند به بچه ها منجر به مسائل جسمانی مانند درد مفاصل، مسائل تنفسی، و مسائل خواب مانند اپنه های خواب (هنگام خواب مختصر درنفس کشیدن) گردد.

عوارض پوستی

چاقی می تواند به مسائل پوستی منجر گردد، از جمله ترشح بیش از حد چربی، جوش ها، و ایجاد لکه های پوستی.

مسائل دستگاه گوارشی

چاقی ممکن است به مسائل گوارشی مانند گوارش ناهماهنگ و یبوست منجر گردد.

منبع:نمناک

منبع: فرارو
انتشار: 28 شهریور 1402 بروزرسانی: 28 شهریور 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2250

به "دلیل چاقی در بچه ها و درمان سریع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل چاقی در بچه ها و درمان سریع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید