لزوم فرهنگ سازی خرید از بازارچه های میوه و تره بار

به گزارش استدیو مرینا، محمدتوفیق مشیرپناهی - خبرنگار: زندگی شهری و افزایش هر روزه جمعیت، نیازهای متنوع و بیشتری را می طلبد.

لزوم فرهنگ سازی خرید از بازارچه های میوه و تره بار

احتیاج به ارزاق و مایحتاج عمومی و خریدهای روزانه تا خدمات فرهنگی و بهداشتی از این دست است. در کنار اینها دسترسی آسان به بازار در میان انواع گرفتاری ها و مشغولیات روزانه مردم، از احتیاجها و خواسته های اساسی در شهرهاست. بازارهای میوه و تره بار یکی از پرازدحام ترین بازارهاست. 80 درصد این بازارها به علت شکل گیری سنتی و دسترسی آسان در هسته مرکزی شهر متمرکز شده اند. بازار میوه و تره بار سنندج تا همین چند سال پیش اطراف میدان انقلاب بود. امروز نیز همین بازارها چون گذشته فعالیت دارند و به جز مغازه های عرضه میوه و تره بار، تعداد زیادی دست فروش و وانتی نیز در مرکز شهر به این بازارها و حاشیه خیابان ها اضافه شده اند.

مَثل معروف و کنایه ای وجود دارد که سنندجی ها در هر نقطه دور و نزدیک شهر قرار داشته باشند، برای خرید یک کیلو سبزی خوردن باید حتما سری به مرکز شهر بزنند. به عبارتی تردد مردم از یک کیلومتری شهرک های اطراف- که قارچ گونه رشد نموده اند- به مرکز شهر برای خریدهای روزانه، به ویژه میوه و تره بار موجب مسائلی چون ترافیک شده است. این عادت تردد و تقاضا یکی از علت های افزایش دست فروشی و وانتی ها در مرکز شهر است. انگار این نقطه از شهر سحر و جادو شده و جز از اینجا نمی توان از میوه فروش محل سکونت خود خرید کرد. شهرداری و شورای شهر- دوره دوم- با هدف کم کردن بار ترافیک و تردد و سفرهای درون شهری در چند نقطه شهر تعدادی بازارچه میوه و تره بار راه اندازی کردند؛ 28 دی، سوم خرداد، روبه روی فروشگاه رفاه، روبه روی پارک آی تی بازارهای میوه و تره بار احداث شده هستند.

در ابتدای آغاز فعالیت این مراکز، میوه فروشان و شاغلان تره باری مقاومت می کردند و می گفتند چه کسی حاضر است برای خرید یک کیلو میوه به این راستاهای فرعی بیاید. همین معضل نیز در خصوص خرید از مرکز شهر صدق می کرد. استقبال از بازارچه های عرضه میوه و تره بار سرد و سردتر شد و افراد فروشنده در برابر تعهد اجاره محل و متضرر شدن، در اندک زمانی غرفه ها را تحویل شهرداری دادند و به محل های سابق که همان مرکز شهر بود، بازگشتند و آش همان آش و کاسه همان کاسه شد. چرا طرح راه اندازی بازارهای میوه و تره بار شهرداری که با هدف کنترل ترافیک و جلوگیری از تردد مردم به قصد خرید از مرکز شهر اجرا شد، ناکام ماند؟

آیا اگر همزمان با دایر کردن این بازارچه ها تبلیغات و فرهنگ سازی می شد، این بازارها رونق می گرفت؟ آیا جانمایی این بازارچه ها اشتباه بود و اگر در راستا همان مرکز شهر تعریف و دایر می شد، ممکن بود امروز نتیجه دیگری حاصل گردد؟ فرهنگ سازی برای خرید از بازارچه های میوه و تره بار شهرداری و همکاری شهروندان همچون سایر موضوعات و معضلاتی مثل رعایت قانون نکردن و ایجاد ترافیک، چسباندن تبلیغات به در و دیوار، آشغال انداختن در خیابان و... یک اصل بااهمیت بود.

امروز بازارچه های میوه و تره بار شهرداری به شکل نامطلوبی تعطیل و تبدیل انباری شده اند و مرکز شهر سنندج هم هنوز دست به گریبان مسائل هر روزه ترافیک سنگین و تردد مردم برای خرید است. ضروری است شورای دوره پنجم، این موضوع را با دعوت از کارشناسان آنالیز و آسیب شناسی کند، زیرا جز دایر کردن دوباره بازارچه ها، چاره ای برای حل مشکل تمرکز تردد مردم در هسته مرکزی شهر نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 340

به "لزوم فرهنگ سازی خرید از بازارچه های میوه و تره بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم فرهنگ سازی خرید از بازارچه های میوه و تره بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید