مسائل احداث دیوار مرزی ایران و ترکیه را حل و فصل می کنیم

به گزارش استدیو مرینا، به گزارش خبرنگاران، هاکان اوزدمیر سه شنبه شب در نشست مشترک جمعی از مدیران جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با بیان اینکه دیوار مرزی بر اساس سیاست های ترکیه انجام گرفته است، اضافه نمود: مسائل موجود غیر قابل حل نیست ما برای همسایگان خود از جمله جمهوری اسلامی احترام زیادی قائل بوده و برای برطرف مسائل به وجود آمده این دیوار کوشش می کنیم.

مسائل احداث دیوار مرزی ایران و ترکیه را حل و فصل می کنیم

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

رئیس اداره امور مرزی وزارت امور خارجه کشور ترکیه با بیان اینکه به خاطر آغاز سریع طرح احداث این دیوار ممکن است مسائلی داشته باشد گفت: حاضر هستیم تمامی درخواست های طرف ایرانی را در این نشست به آنکارا انتقال داده و برای حل آنها کوشش کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان غربی هم در این نشست با اشاره به تبعات پیش بینی نکردن آبگریز های غیر فنی در محل احداث دیوار مرزی ترکیه گفت: ضروری است مقامات کشور ترکیه با همکاری مقامات کشورمان به صورت مستمر بر فرایند ادامه احداث این دیوار مرزی برای جلوگیری از به وجود آمدن مسائل زیست محیطی نظارت داشته باشند.

یاسر رهبردین با بیان اینکه احداث این دیوار در منطقه بورالان ماکو به دلیل مناسب نبودن دیوار کشی و سرازیر شدن سیلاب ناشی از این دیوار، مسائل بسیار زیادی را به اهالی منطقه وارد ساخته است اضافه کرد: در حال حاضر در چشمه ثریا یکی از بزرگترین منابع آب استان که 4 هزار هکتار از آب اراضی منطقه و بعلاوه آب تالاب بین المللی بورالان و آب شرب 25 روستا ی منطقه را تأمین می نماید براثر احداث این دیوار علی رغم تذکر و نکته نظرات کارشناسان ایرانی، مسائلی را به وجود آورده است.

وی تخریب جاده و محیط زیست و تلف شدن احشام دامداران منطقه بر اثر جریان سیل به دلیل احداث نامناسب و غیر اصولی دیوار مرزی را از خسارت های وارد شده اعلام نمود و گفت: تمام خروجی های آب پشت دیوار مرزی به سمت کشورمان در منطقه بورالان مسدود شده و این مسدودی ها در زمان بارندگی باعث انباشت آب در پشت دیوار مرزی و جریان شدید سیل به سمت داخل خاک کشورمان می گردد.

مدیر عامل آب منطقه ای استان آذربایجان غربی خواهان اصلاح آبراه ها در منطقه بورالان قبل از آغاز سیلاب ها و بعلاوه لایروبی کامل رودخانه مرزی مارمیشو که بر اثر جاده سازی طرف های ترک کاملاً مسدود شده تاکید نمود.

در نشست مشترک جمعی از مدیران جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تأثیرات احداث دیوار مرزی ترکیه بر منابع آب و محیط زیست منطقه و استان آذربایجان غربی بحث و آنالیز شد.

در این نشست که با حضور مدیران وزارت امور خارجه و وزارت نیرو و دستگاه های ذیربط کشورمان و وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ملی کشور ترکیه در محل سازمان منطقه آزاد ماکو ترتیب یافت در خصوص انسداد بعضی آبراه ها در مرز مشترک دو کشور بر اثر احداث دیوار مرزی ترکیه و کاهش اثرات سو احداث این دیوار مرزی بر جریان طبیعی آب بحث و گفتگو شد.

بازنگری احداث دریچه های نو در دیوار مرزی ترکیه با همکاری کارشناسان ایرانی برای جلوگیری از مسائل احتمالی و برگزاری نشست های دوره ای برای انجام فعالیت در محل احداث دیوار مرزی و مسیرهای آبی از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در این نشست بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1740

به "مسائل احداث دیوار مرزی ایران و ترکیه را حل و فصل می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل احداث دیوار مرزی ایران و ترکیه را حل و فصل می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید