مطالعات مساله افول قدرت امریکا باید به دور از هیجان زدگی باشد

به گزارش استدیو مرینا، به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا غلام زاده، دکترای مطالعات آمریکا در تبادل نظر با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با اشاره به آیین معرفی و آنالیز پنج گانه افول آمریکا که قرار است ساعت 15 و 30 دقیقه چهارشنبه 12 آبان ماه 1400 از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و با همکاری انتشارات سروش در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار گردد، گفت: مسئله افول امریکا مسئله جدیدی نیست و سال هاست که در آمریکا و دیگر کشورها نیز در این موضوع بحث و آنالیز شده است و هنوز هم ادامه دارد.

مطالعات مساله افول قدرت امریکا باید به دور از هیجان زدگی باشد

این در حالی است که خودِ آمریکایی ها نیز از منظر اینکه کشورشان در حال ازدست دادن قدرت است، نگاه کارشناسی تری به آن داشتند و پژوهشگرانی همانند فرید زکریا که سال 2009 کتاب دنیا پس از امریکا را نوشت یا جوزف نای که کتاب آیا قرن امریکا به خاتمه رسیده است را نوشته است؛ نویسندگانی هستند که با نگرانی از اینکه ممکن است آمریکا تضعیف بگردد آثاری را منتشر کردند. از سوی دیگر نیز؛ کشورهای دیگر دنیا هم از منظر اینکه یکی از قدرت های دنیای در حال افول است، به تبعات آن پرداختند.

کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر مطالعات آمریکا اضافه نمود: نگرانی اندیشمندان و نویسندگان آمریکایی بیشتر به خاطر از بین رفتن توازن قوا بخصوص در قاره امریکا است و توجه کشورهایی مثل چین و روسیه نیز به این موضوع، بیشتر به خاطر بحث جایگزینی امریکا و دنیا بعد از افول امریکا است.

مدیر طرح مطالعاتی امکان سنجی مساله زوال توضیح داد: اشکالی که در فرایند پژوهشی و آنالیز به افول قدرت امریکا درایران وجود دارد، این است که معمولاً نگاه ها دقیق و علمی نیست؛ و عمدتا با ترجمه های درستی در کشورمان روبرو نیستیم. عمدتاً این ترجمه ها بیشتر با هیجان زدگی همراه است. این در حالی است که باید هر اتفاقی را خارج از خاستگاه خودش نیز آنالیز و تحلیل کرد.

حمیدرضا غلام زاده ادامه داد: مجموعه کتاب هایی که با حمایت نهاد کتابخانه های عمومی ترجمه و با همکاری انتشارات سروش منتشر شده است، در جهت حل همین مشکل است تا بتواند یک راه چاره علمی به این موضوع ارائه دهد تا پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی با یک نگاه علمی و محتوایی متقن با موضوع روبه رو شوند. ضمن اینکه این محتوا باید به روز و جامعه نگر باشد و به همین اساس این 5 کتاب انتخاب شدند. آثاری مانند دست های قرن آمریکایی و یا کتاب تور وداع از نگاه تمدنی به موضوع ورود کردند؛ چراکه آمریکایی ها معتقدند تمدن آمریکایی چیزی شبیه تمدن روم باستان است و آنان توانستند آن شکوه وعظمت حکمرانی دوران روم باستان را احیا نمایند!

به گفته وی، بخش مهمی از موضوع افول امریکا نپرداختن به عناصر داخلی قدرت امریکا همانند عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مالی از سوی بسیاری از پژوهشگران است که باید به آن توجه گردد و کتاب های مثل جامعه انحطاط زده و مرگ های ناامیدی برای همین انتخاب شدند؛ چراکه افول امریکا را از منظر زوال این عناصر در جامعه آمریکایی آنالیز می نمایند.

این کارشناس مسائل آمریکا تأکید کرد: یکی از کتاب های خیلی خوب در این مجموعه، کتاب افول قدرت امریکا در امریکای لاتین است که به یکی از منطقه های از دنیا پرداخته است که معمولاً ما به آن توجهی نمی کنیم؛ هرچند که خوشبختانه در سالهای اخیر نیز این منطقه به یکی از منطقه ها راهبردی برای کشور ما تبدیل شده است که اصطلاحاً از آن به حیاط خلوت امریکا تعبیر می گردد و در این کتاب، ما شاهد آنالیز سال های دوران رئیس جمهوری بوش و اوباما هستیم و نقش آمریکا در محافل منطقه ای تحلیل و آنالیز می گردد. لذا این کتاب برای شناخت بخش دیگری از قدرت امریکا در منطقه امریکا لاتین می تواند برای ما مهم باشد.

غلام زاده در خاتمه بابیان اینکه تاریخ انتشار این 5 کتاب متعلق به سال های اخیر است که باهدف جامعه نگری و به قلم چهره های برجسته آمریکایی نوشته شده اند، گفت: خوشبختانه ترجمه این کتاب ها نیز از سوی افرادی باسابقه در حوزه ترجمه بوده که تخصص کافی در این مورد داشتند و تحصیلات همه آنان نیز در حوزه مطالعات آمریکا بوده است که همین عوامل موجب شده این کتاب ها، کتاب های وزین و قابل استفاده ای برای مخاطبان ایرانی تلقی شوند تا نگاه جدی تر و واقع بینانه تری نسبت به مسئله افول امریکا داشته باشند.

نشست معرفی پنج گانه افول آمریکا به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و با همکاری انتشارات سروش با آنالیز پنج عنوان کتاب آمریکا تور وداع نوشته کریس هجز، ترجمه محمدعلی شفیعی؛جامعه انحطاط زده نوشته روس دوتات، ترجمه حمیدرضا غلام زاده نطنزی؛ در سایه قرن آمریکایی نوشته آلفرد مک کوی، ترجمه روح الله عبدالملکی؛ زوال هژمونی ایالات متحده در نیمکره غربی نوشته توماس اندرواکیف، ترجمه الهه نوری غلامی زاده و کتاب هرگز ناامیدی نوشته آن کیس و آنگیس دیتون و ترجمه پرناز طالبی چهارشنبه 12 آبان ماه ساعت 15 و 30 دقیقه تا 17 در آستانه سیزدهم آبان ماه سالروز تسخیر لانه جاسوسی با حضور و سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی استان تهران با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1835

به "مطالعات مساله افول قدرت امریکا باید به دور از هیجان زدگی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات مساله افول قدرت امریکا باید به دور از هیجان زدگی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید