معرفی عسل یونجه و خواص آن

به گزارش استدیو مرینا، عسل یونجه که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد، عسلی خوش طعم و خوش رنگ و با خواص فوق العاده عالی برای سلامتی انسان است.

معرفی عسل یونجه و خواص آن
بعضی گمان می نمایند تنها عسل های تک گل گیاهانی وجود دارد که ما انسان ها قادر به خوردن آن هستیم. دقیقا شبیه به عسل آویشن یا عسل ریحان و دیگر عسل های معروف تک گل. این در حالی است که بعضی از عسل های تک گل وجود دارند که گیاه آنها به هیچ وجه برای انسان خوراکی نیست و انسان ها قادر به مصرف آن نیستند. عسل یونجه یکی از این عسل های تک گل است. شاید به همین تفکر غلط، خرید عسل یونجه با استقبال بسیار کمی روبرو بوده و مورد استقبال قرار نمی گیرد. این در حالی است که این نوع عسل تک گل، خواص فوق العاده ای برای بدن انسان به همراه دارد.

عسل یونجه که به وسیله زنبور عسل و با نوشیدن شهد گیاه یونجه فراوری می گردد، خواص زیادی برای بدن انسان به همراه دارد. در ادامه به صورت کاملتری به بعضی خوای عسل یونجه پرداخته ایم. با این حال از مهمترین این خواص می توان به تقویت نماینده بودن این ماده برای بدن اشاره نمود تا جایی که در رژیم های چاقی برای افزایش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. این عسل ملین است و می تواند یبوست را برطرف نموده و به تقویت معده و روده یاری کند. بعلاوه خواص عسل یونجه برای تقویت مغز و اعصاب کاملا مشهود است.

رنگ عسل یونجه اگرچه به منطقه برداشت عسل وابسته است؛ اما به طور معمول رنگ زرد روشن دارد. هرچند ممکن است با توجه به وجود شهدهای دیگر درون این عسل طبیعی، رنگ آن کمی تیره تر گردد. در نتیجه اگر رنگ عسل یونجه کمی تیره تر از زرد روشن بود، نباید به اصل بودن آن شک کنید.

به طور کلی زمان برداشت عسل یونجه از اوایل خرداد ماه آغاز می گردد. برداشت این نوع عسل تک گل تقریبا تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد. در نتیجه اگر قصد خرید عسل یونجه را داشته باشید، می توانید در این ایام یعنی بین خرداد تا شهریور به زنبورستان های فراوری نماینده عسل یونجه مراجعه کنید. هرچند خوشبختانه شرکت های مختلفی در این زمینه وجود دارد که عسل یونجه مرغوب و تازه عرضه می نمایند.

نکته جالب توجه در خصوص عسل یونجه، مقدار ساکاروز پایین آن است. در حالی که مقدار ساکاروز استاندارد برای عسل های طبیعی چیزی حدود 5 درصد است؛ اما ساکاروز عسل یونجه عموما زیر 3 درصد گزارش می گردد. به همین علت عسل یونجه از عسل های مرغوب برای بیماران دیابتی محسوب می گردد. هرچند بهتر است قبل از مصرف عسل یونجه، مشورت های لازم با پزشک به عمل آید و از طبیعی بودن عسل نیز اطمینان حاصل گردد.1

ضد عفونی نماینده و ضدباکتریاییعسل یونجه مانند دیگر عسل ها حاوی ضد میکروب هایی طبیعی با نام هیدروژن پروکساید است. هیدروژن پروکساید در نتیجه واکنش بین قند گلوکز و آنزیمی از زنبورعسل با نام گلوکز اکسیدیز فراوری می گردد. بعلاوه عسل اسیدی است و باکتری ها در محیط اسیدی بقای خوبی ندارند و این یکی دیگر از دلایلی است که عسل ضد باکتری خوبی است. در نهایت حجم و تراکم کم رطوبت عسل آن را تبدیل به لایه محافظی می کند که مانع از رشد باکتری ها می گردد. ضد عفونی نماینده یعنی عسل مانع از رشد باکتری ها می گردد و ضد باکتری به این معنی است که علاوه بر ممانعت از رشد باعث از بین رفتن باکتری ها نیز می گردد.

استفاده ها: در حال حاضر پوشش های زخم بر پایه عسل در حال فراوریند. علت بهینه بودن این پوشش ها این است که عسل خواص ضد عفونی نماینده و ضد باکتری دارد که جلوی رشد باکتری ها را گرفته و سبب بهبود سریع تر زخم می گردد.

بعلاوه دم نموده های حاوی عسل یا استفاده مستقیم از خود عسل می تواند به بهبود علائم و پیشرفت بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا و دیگر بیماری های عفونی دستگاه تنفسی یاری کند. عسل نه تنها به عدم پخش شدن باکتری و کاهش توانایی باکتری ها یاری می کند بلکه لایه ای محافظ در گلو به وجود می آورد و به گلو اجازه می دهد خودش را ترمیم و بهبود بخشد و به ناراحتی های این قسمت یاری می کند.

اثر تسکین دهندهتراکم و محتویات عسل یونجه باعث می گردد این عسل بتواند لایه ای محافظ در دیواره مخاطی به وجود بیاورد. چنین چیزی به این دیواره اجازه می دهد خودش را ترمیم و بهبود بخشد و به درمان بیماری های مختلفی یاری کند.

استفاده ها: عسل دارویی طبیعی است که برای درمان سرفه و ناراحتی های گلو استفاده می گردد. اگر روز سردی را بیرون از خانه گذرانده باشم یا گلو درد داشته باشم چند بار در روز یک قاشق عسل می خورم تا تحریک گلویم کمتر گردد. من عسل خام را بیشتر ترجیح می دهم و سعی می کنم عسل را گرم نکنم چون چنین کاری می تواند منجر به ایجاد عناصر خطرناک گردد.

بعلاوه بعد از خوردن عسل به مدت یک ساعت چیزی نمی خورم یا نمی نوشم. اگر قرار باشد عسل را به چای اضافه کنم معمولاً صبر می کنم که چای به دمای اتاق برسد و سپس عسل را به آن اضافه می کنم. این تأخیر به این علت است که گرما ترکیبات مفید عسل را تغییر داده و از بین می برد. در نهایت عسل یونجه می تواند به بهبود معده تحریک پذیر یاری کند و به همین علت می تواند برای التهاب معده مفید باشد.

فعالیت پریبیوتیکی طبیعیآزمایش هایی که در محیط کشت اجرا شده اند نشان می دهند عسل می تواند به رشد چند نوع از باکتری های مفید روده یاری کند، باکتری هایی از جمله بیفیدوباکتریوم بیفیدوم، بیفیدوباکتریوم اینفنتیس، بیفیدوباکتریوم بریو، بیفیدوباکتریوم لانگوم، بیفیدوباکتریوم ادولسنتیس. به عبارت دیگر اثری پریبیوتیک و طبیعی دارد، باعث رشد باکتری های مفید روده می گردد و به این ترتیب سلامتی هاضمه را بهبود می دهد. نباید اشتباه کرد: عسل مانند ماست یک فرآورده پروبیوتیک نیست و حاوی باکتری های زنده پروبیوتیک نیست بلکه غذایی برای پروبیوتیک های موجود است و به رشدشان یاری می کند.

ماسک پوست عالیدر تجربه من انواع عسل روشن مانند عسل یونجه یا اقاقیا برای پوست های با تن ناهمگون عالی اند و اثری روشن نماینده دارند. بعلاوه عسل به پوست تابشی طبیعی می دهد و مانع از کدر شدن پوست می گردد. ماسک های صورت بر پایه عسل به باز شدن منفذهای پوست یاری می نمایند و اثر جمع نمایندگی ملایمی دارند. بعلاوه در صورت استفاده مداوم می توانند از بروز آکنه جلوگیری نمایند. من عسل خام و گرما ندیده را به مدت 20 دقیقه روی پوست تمیز شده ام می گذارم و سپس پوستم را با آب ولرم شست و شو می دهم.2

اثرات انرژی بخش و مواد مغذیاین نوع از عسل ترکیبات منحصربه فردی دارد، سرشار از آنزیم های طبیعی، ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها و دیگر عناصری است که به طور غیرمستقیم به سلامتی ما یاری می نمایند. عسل یونجه به پیشگیری هیپوگلوسمی و بهبود اشتها یاری می نماید اما در این زمینه توانایی رقابت با ویتامین ث را ندارد (ویتامین ث برترین درمان برای اشتهای کم است). بعلاوه جایگزین خوبی برای شکر فرآوری شده و شیرین نماینده های مصنوعی است اما به یاد داشته باشید که گرم کردن عسل هیچ وقت خوب نیست. گرچه چنین کاری تأثیری آنی روی سلامتی مان نخواهد داشت اما چنین عادت هایی می توانند در طولانی مدت اثرات خود را بگذارند.

منبع آنتی اکسیدان هاعسل یونجه حاوی انواع ترکیبات آنتی اکسیدان از جمله زردینه است. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد که به آن استرس اکسایشی می گویند، محافظت می نمایند. یافته ها حاکی از این هستند که استرس اکسایشی می تواند روی عملنمودهای طبیعی سلول تأثیر بگذارد و باعث آسیب ها و تحریکاتی گردد که در طول زمان به بیماری های مزمن بیانجامد.

تأثیرات ادرارآور و ضدمسمویتمهم است که به وضوح بگوییم اثرات ضدمسمویت چیستند. این طور نیست که یک غذا بتواند به طرز شگفت آوری عملنمودهای بدن مان را تحت کنترل خود بگیرد و سیستم مان را از تمام سمومی که در طی سال ها و به علت انتخاب های ضعیف مان در سبک زندگی و غذا خوردن ایجاد شده اند برطرف کند. اینطور نیست، اما انتخاب غذاهای درست که به مقدار ممکن به حالت طبیعی شان نزدیک اند (برای مثال فرآوری نشده اند) می تواند عملکرد بهینه را برای بدن مان آسان کند که به بدن اجازه می دهد کارهای خود را انجام دهد که از آن جمله می توان به برطرف مسمومیت اشاره نمود. برای برطرف مسمومیت از بدن مان به یک کبد و دو کلیه سالم احتیاج داریم، وظیفه ما این است که با انتخاب غذای سالم و درست زندگی کردن در کار این اعضا بهشان یاری کنیم. و عسل یونجه برای چنین هدفی غذای خوبی است.

برای واکنش های حساسیتیهر چیزی که در خود گرده گل دارد می تواند برای افرادی که سیستم ایمنی بیش فعالی دارند، و سیستم ایمنی شان حتی عناصر طبیعی همانند گرده را خطرناک می داند، حساسیت زا باشد. به طور کلی عسل حاوی گرده است. مقدار گرده موجود در عسلی خاص مقدار حساسیت زا بودن آن نوع عسل را معین می نماید. برای مثال عسل اقاقیا تقریباً 15 درصد گرده دارد که باعث می گردد حساسیت کمتری نسبت به دیگر انواع عسل ایجاد کند.

مضرات عسل یونجهبا وجود گسترده بودن خواص عسل طبیعی، استفاده از هر نوع عسل برای درمان بیماری ها بایستی با مشورت پزشک متخصص صورت گیرد، بعلاوه مصرف عسل یونجه برای بیماران دیابتی و بچه ها زیر یکسال ممنوع است. در خصوص استفاده از عسل یونجه، توجه داشته باشید در صورت داشتن هر گونه حساسیت به گیاه یونجه یا گرده و شهد این گیاه، در مصرف آن احتیاط کنید.3

پی نوشت:

1.www.asalna.ir

2.www.ahoota.com

3.www.kimiaas.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1823

به "معرفی عسل یونجه و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی عسل یونجه و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید