نمایشگاهی از کاریکاتورهای یک روزنامه

به گزارش استدیو مرینا، نمایشگاه جامعه با آثاری از داوود شهیدی، هنرمند کاریکاتوریست روز آدینه (یکم شهریور ماه) در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در این نمایشگاه 250 اثر از طرح هایی که سال 79 از این هنرمند در روزنامه جامعه با قلم فلزی و مرکب کار شده بود به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاهی از کاریکاتورهای یک روزنامه

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه داوود شهیدی یادآور شد: در این نمایشگاه تعداد 250 اثر از طرح هایی را که سال 79 در روزنامه جامعه با قلم فلزی و مرکب کار نموده ام به نمایش گذاشته ام. روزنامه جامعه آغاز یک حرکت رسانه ای درست بود که با سنت هایی که از سال 57 به جلو رفت، متفاوت و متضاد بود و روی استانداردهای رسانه ای که قانونی بود پایه ریزی شد.

او گفت: وقتی جامعه منتشر شد همه روزنامه نگارها از سراسر دنیا بحث دوستی صلح آمیز و پرغرور را مطرح کردند که مورد توجه هنرمندان نیز نهاده شد و از لحاظ محتوای بصری بحث تازه ای روی کارها رخ داد. در آن موقع که در روزنامه مقاله می نوشتند، انتظار داشتند که یک آدم در لحظه در بیان تصویری و با یک زبان طنزآمیز اگر ضعفی روی مقاله است را بگیرد و خشونت را حذف و به یک بیان شیرین و لبخند تبدیل کند، و طنز را همراه با زیبایی شناسی انجام دهد. طنز نیز دغدغه و مسئولیت اجتماعی داشت و صرفاً در مقام یک فکاهی ساده نبود.

این طراح و کاریکاتوریست اعلام کرد: هنر باید مسوولانه عمل کند و با زیبایی خالص و بی پیرایگی خودش مفهوم را بیان کند. در واقع طنز یک فکاهی بی هدف نیست، بلکه با توجه به زمینه اجتماعی و فرهنگی که در پیوند با آن قرار گرفته است باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد. طرح های من نیز در این نمایشگاه هدفمند و با ابزار طنز به نقد شرایط اجتماعی پرداخته است.

این هنرمند همچنین اظهار کرد که خانه هنرمندان ایران با روزنامه جامعه شباهت دارد چون هر دو دغدغه اجتماعی دارند که به دنبال انتقال آن به مخاطب هستند.

داوود شهیدی متولد 1330 تهران و دانش آموخته معماری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و معماری شهری از دانشگاه بوستون است. که از سال 1344 فعالیت هنری خود را در زمینه کاریکاتور و طنز سیاه باقلم نوک فلزی و مرکب روی مقوا آغاز کرد و دو سال بعد با چاپ آثارش در مجلات آبنوس، دنیا نو، خوشه، اطلاعات و تماشا شناخته شد.

نمایشگاه طرح های داوود شهیدی تا 12 شهریور ماه در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه مندان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 271

به "نمایشگاهی از کاریکاتورهای یک روزنامه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاهی از کاریکاتورهای یک روزنامه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید