نگاهی به گزارش انتقادی 2020 اتحادیه اروپا علیه ترکیه

به گزارش استدیو مرینا، گزارش انتقادی اتحادیه اروپا در خصوص ترکیه آن قدر تند است که وزارت امور خارجه ترکیه، برای نخستین بار، ترجیح داده است متن این گزارش را به زبان ترکی ترجمه نکند.

نگاهی به گزارش انتقادی 2020 اتحادیه اروپا علیه ترکیه

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا لحظه آخری از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، این روزها، شاهد اتخاذ مواضع تند مقامات ترکیه علیه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و طرح شکایت به خاطر کشیدن کاریکاتور توهین آمیز علیه اردوغان در یک مجله فرانسوی هستیم.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

در همین حال، تنش لفظی بین ترکیه و یونان نیز ادامه دارد و این دو کشور عضو ناتو، هنوز هم نتوانسته اند به اختلافات سیاسی و نظامی خود، سرانجام دهند.

اما اختلافات آنکارا با کشورهای اروپایی به همین جا ختم نمی گردد و به خاطر مسائلی همچون تنش در شرق مدیترانه و حفاری های نفتی، مشکلاتی عمیق تر به وجود آمده است و مقامات اتحادیه، تا به امروز چند بار، ترکیه را به اعمال تحریم اقتصادی، تهدید نموده اند.

در همین حال، متن گزارش کمیسیون اروپا نیز نشان می دهد که نقدها فراوانی در خصوص میزان انطباق ترکیه با استانداردهای دانمارک وجود دارد. گزارش انتقادی اتحادیه اروپا در خصوص ترکیه، آن قدر تند است که وزارت امور خارجه ترکیه، برای نخستین بار، ترجیح داده است متن این گزارش را به زبان ترکی ترجمه نکند.

روزنامه های جمهوریت و بیرگون، با انتشار گزارش های مفصلی، نشان داده اند که اتحادیه اروپا، هنوز علیه ترکیه نقدها فراوانی دارد و عمل نکردن به خواسته های سیاسی و حقوقی اروپا، به مانع مهمی برای پیشرفت مذاکرات عضویت تبدیل شده است.

به همین خاطر، دولت اردوغان و در رأس آن وزارت امور خارجه، به خلاف سنت و رویه چند سال اخیر، این بار، متن انگلیسی گزارش اتحادیه اروپا را به ترکی ترجمه ننموده است.

این مسئله آن قدر اهمیت پیدا نموده است که خانم سیبل ازدمیر از نمایندگان مخالف دولت در مجلس و عضو حزب جمهوری خلق، یک سؤال رسمی به مجلس داده و خواستار شرحات مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه شده است.

او سؤال خود را چنین طرح نموده است: وزیر امور خارجه شرح دهد که چرا به روال سالیان اخیر، متن گزارش انتقادی اتحادیه اروپا به ترکی ترجمه نشده است و مسائل سیاسی کشور را از دید مردم پنهان نموده اند؟

انتقاد اصلی در خصوص تفکیک قوا

اصل تفکیک قوا و استقلال 3 دستگاه اصلی تشکیل دهنده حکومت ها یعنی قوای مقننه مجلس، قوه مجریه دولت و قوه قضائیه به مثابه دستگاه دادرسی، از مهم ترین اصول مدنظر اتحادیه اروپا در خصوص سنجش میزان اعتبار دموکراسی در کشورها است.

بر اساس نقدها درج شده در گزارش 2020 کمیسیون اتحادیه اروپا، در این مورد، چنین آمده است: در ترکیه، اصل تفکیک قوا از میان برداشته شده و مرز میان سه قوه که به آنها استقلال می داد از میان رفته است و هر 3 قوه در یک کانون اصلی قدرت، متمرکز شده اند و راهنمایی می شوند.

انتقاد از شرایط امنیتی اضطراری

پس از کودتای نافرجام سال 2016 میلادی، اردوغان در ترکیه شرایط امنیتی اضطراری خاطرنشان کرد. بر اساس این قانون، پلیس و استاندارها، به منظور مقابله سریع با تهدیدات تروریستی و ضدامنیتی، بدون توجه به تشریفات اخذ مجوز قضایی، صاحب اختیاراتی گسترده شدند.

با آن که این قانون در سال 2018 لغو شد، اما بنا به ادعای مطرح شده در گزارش 2020 اتحادیه اروپا، هنوز هم آثار و تبعات آن در سراسر ترکیه، قابل مشاهده است.

در گزارش 2020 کمیسیون اتحادیه اروپا، از این انتقاد شده است که بر اساس اختیارات شرایط اضطراری امنیتی، دهها هزار نفر در یک فرایند سریع و بدون تحقیقات حقوقی و قضایی از کار برکنار و اخراج شده اند و با آن که صدها نفر از آنان بعدها بیگناه تشخیص داده شده و دوباره به کار مشغول شده اند، اما هنوز هم بخش مهمی از این افراد، از لحاظ حقوقی، بلاتکلیف هستند.

آزادی بیان

یکی دیگر از حوزه های نقدها اتحادیه اروپا علیه ترکیه، در خصوص آزادی بیان و آزادی مطبوعات است. بر اساس گزارش 2020 کمیسیون این اتحادیه، در امسال میلادی، احترام به آزادی های فردی و اجتماعی، التزام به اصل موضوع حقوق و قانون و پایبندی به آزادی بیان و مطبوعات از میان رفته و در این حوزه ها، پسرفت جدی مشاهده شده است.

مداخله در انتخابات محلی

در گزارش مزبور، به این اشاره شده است که شرایط احزاب برای شرکت در انتخابات محلی شهرداری ها، شرایط عادلانه و همسان نیست و حزب حاکم، به نفع خود عمل نموده و دست به مداخله زده است.

یکی دیگر از نقدها این حوزه، برکناری 47 شهردار حزب دموکراتیک خلق ها در مناطق کردنشین ترکیه، بدون محاکمه و بدون پایبندی به اصول حقوقی است.

فعالیت نهادهای مدنی

در گزارش اتحادیه اروپا، اعمال فشار بر نهادهای مدنی و سخت شدن فعالیت این نهادها در حوزه های سیاسی و اجتماعی، مورد انتقاد قرار گرفته و به این اشاره شده است که با وجود اعلام حکم برائت عثمان کاوالا از دستگیرشدگان تظاهرات گزی پارک از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا، دستگاه قضای ترکیه این حکم را نادیده گرفته است.

استقلال دستگاه قضا

گزارش 2020 کمیسیون اروپا، با اشاره به بعضی از احکام صادرشده توسط قضات محاکم ترکیه، اعلام نموده است که استقلال دستگاه قضا در ترکیه عملاً از میان رفته است و بسیاری از قضات، در صدور حکم، از توصیه و درخواست مقامات بالای حکومتی تبعیت نموده و حقوق و قانون را در نظر نگرفته اند.

آزادی بیش از هفتاد هزار زندانی عادی به خاطر شرایط سخت کرونا اما تداوم حبس صدها تن از وکلا و فعالان سیاسی، به عنوان مصداق روشن اعمال تبعیض، قلمداد شده است.

مبارزه با فساد اقتصادی

یکی از مسائل مهم در روینمودهای سیاسی و حقوقی اتحادیه اروپا، بها دادن به شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد است. بر اساس گزارش 2020 اتحادیه، دولت ترکیه در سال 2020 میلادی، به اندازه کافی به موضوع مبارزه با فساد و رانت، اهمیت نداده است.

سیاست خارجی

در گزارش اتحادیه اروپا، به دو موضوع مهم مرتبط با سیاست خارجی ترکیه نیز اشاره شده است: 1. در شرق مدیترانه و مسائل مرتبط با قبرس و برداشت منابع نفت و گاز در این حوزه جغرافیایی، رویکرد ترکیه به عنوان یک رویکرد سخت و تند و بی توجهی به حقوق همسایگان قلمداد شده است. 2. توافق دریایی ترکیه و لیبی، به عنوان مصداقی از بی توجهی به حقوق یونان توصیف شده است.

در سرانجام باید گفت با توجه به مفاد و نکات ذکرشده در گزارش 2020 کمیسیون اتحادیه اروپا، نمی توان انتظار داشت که در میان مدت، مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، با پیشرفت قابل توجهی روبه رو گردد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1249

به "نگاهی به گزارش انتقادی 2020 اتحادیه اروپا علیه ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به گزارش انتقادی 2020 اتحادیه اروپا علیه ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید