هر چه سن شما بیشتر باشد، آنتی بادی های بیشتری دارید

به گزارش استدیو مرینا، مطالعه تازه دانشمندان دانشگاه مونترال نشان داد میزان آنتی بادی پس از واکسیناسیون و ابتلا به کرونا ارتباط مستقیمی با سن دارد.

هر چه سن شما بیشتر باشد، آنتی بادی های بیشتری دارید

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس، با ظهور انواع سارس-کوو-2 در سراسر جهان، شیوع این بیماری همه گیر در حال افزایش است. یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی Joelle Pelletier و Jean-François Masson، هر دو استاد بخش شیمی دانشگاه مونترال، می خواستند دریابند که آیا عفونت طبیعی یا واکسیناسیون منجر به تولید آنتی بادی های محافظ بیشتر شده است یا خیر.

در مطالعه خود که امروز در Scientific Reports منتشر شد، مشاهده کردند افرادی که واکسن Pfizer BioNTech یا AstraZeneca را دریافت کردند، سطوح آنتی بادی به طور قابل توجهی بالاتر از افراد آلوده داشتند. این آنتی بادی ها بر روی نوع دلتا نیز مؤثر بودند که در زمان جمع آوری نمونه ها در کبک در سال 2020 وجود نداشت.

ماسون، متخصص ابزار های زیست پزشکی و پلتیر، متخصص شیمی پروتئین، به گروهی علاقه مند بودند که مورد مطالعه قرار نگرفته بودند: افرادی که به سارس-کوو-2 آلوده شده بودند، اما در نتیجه عفونت در بیمارستان بستری نشدند.

در نتیجه، 32 بزرگسال کانادایی مثبت کووید-19 غیر بستری شده در بیمارستان، 14 تا 21 روز پس از تشخیص از طریق آزمایش PCR، از طریق مرکز بیمارستانی دانشگاه لاوال انتخاب شدند. این در سال 2020 بود، قبل از ظهور انواع بتا، دلتا و گاما.

ماسون گفت: همه افرادی که آلوده شده بودند آنتی بادی تولید کردند، اما افراد مسن بیشتر از بزرگسالان زیر 50 سال تولید کردند. علاوه بر این، 16 هفته پس از تشخیص، آنتی بادی ها همچنان در جریان خون آن ها وجود داشت.

آنتی بادی های تولید شده پس از عفونت از طریق سویه اصلی و بومی ویروس نیز به انواع سارس-کوو-2 که در امواج بعدی ظاهر شدند، یعنی بتا (آفریقای جنوبی)، دلتا (هند) و گاما (برزیل) واکنش نشان دادند.

یک واکنش شگفت انگیز به نوع دلتا

پلتیه گفت: اما نتیجه ای که ما را بیش از همه شگفت زده کرد این بود که آنتی بادی های تولید شده از طریق افراد آلوده به طور طبیعی 50 سال و بالاتر نسبت به بزرگسالان زیر 50 سال محافظت بیشتری ارائه می دهند.

او اضافه نمود: این با اندازه گیری ظرفیت آنتی بادی ها برای مهار برهم کنش پروتئین اسپایک نوع دلتا با گیرنده ACE-2 در سلول های انسانی معین شد که به این ترتیب ما آلوده می شویم. ما پدیده مشابهی را با سایر انواع مشاهده نکردیم.

هنگامی که فردی که یک مورد خفیف کووید داشته است، واکسینه می شود، سطح آنتی بادی در خون او در مقایسه با یک فرد واکسینه نشده که به ویروس آلوده شده است، دو برابر می شود. آنتی بادی های آن ها همچنین بهتر می توانند از تعامل اسپایک-ACE-2 جلوگیری کنند.

ماسون گفت: اما نکته جالب تر این است که ما نمونه هایی از یک فرد جوان تر از 49 سال داریم که عفونت آن برخلاف واکسیناسیون، آنتی بادی هایی را تولید نمی کند که تعامل سنبله-ACE-2 را مهار می کند. این نشان می دهد که واکسیناسیون محافظت در برابر دلتا را افزایش می دهد. در میان افرادی که قبلا از طریق سویه بومی آلوده شده بودند.

هر دو دانشمند معتقدند باید تحقیقات بیشتری برای معین بهترین ترکیب برای حفظ موثرترین سطح آنتی بادی های واکنش پذیر به همه انواع ویروس انجام شود.

این مطالعه با همکاری دانشگاه لاوال، مرکز بیمارستانی دانشگاه لاوال، هما کبک و شورای تحقیقات ملی کانادا انجام شد. این از طریق موسسه تحقیقات بهداشتی کانادا، شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا، شورای ملی تحقیقاتی کانادا برنامه چالش پاسخ به همه گیری و بنیاد کانادا برای نوآوری تامین شده است.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1846

به "هر چه سن شما بیشتر باشد، آنتی بادی های بیشتری دارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر چه سن شما بیشتر باشد، آنتی بادی های بیشتری دارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید