همه چیز درباره عکاسی از غذا با گوشی های آیفون

به گزارش استدیو مرینا، با افزایش محبوبیت و کاربرد رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، عکاسی از غذا و خوراکی ها نیز به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. خیلی از کاربران دوست دارند از غذاهای خوش رنگ و خوش مزه ای که درست می نمایند عکسی بگیرند و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. در گذشته، عکاسی از غذا مستلزم استفاده از دوربین های حرفه ای بود و بدون استفاده از آن ها امکان ثبت عکس های خیلی زیبا وجود نداشت. ولی امروزه به لطف پیشرفت های چشمگیر دوربین و توانایی های عکاسی تلفن های همراه، این کار بسیار آسان تر شده است. یکی از اصلی ترین نقاط قوت گوشی های آیفون هم دوربین های بسیار با کیفیت آن ها است. بر همین اساس، برای عکاسی از غذا با آیفون کار چندان سخت نخواهید داشت. با این حال، در این مقاله به آنالیز و معرفی مهم ترین نکات و ترفندها و بعلاوه معرفی برترین اپلیکیشن ها برای عکاسی از غذا با آیفون می پردازیم.

همه چیز درباره عکاسی از غذا با گوشی های آیفون

در این مقاله آموزشی، نحوه عکاسی از غذا با استفاده از گوشی های آیفون را به شما آموزش خواهیم داد. این آموزش شامل استفاده از برترین لنزها، برترین تنظیمات عکاسی، برترین بهینه سازی و ویرایش ها، معرفی برترین اپلیکیشن های ویرایش عکس و البته معرفی مهم ترین نکات برای عکاسی از غذا و خوراکی می گردد.

آموزش عکاسی از غذا با استفاده از آیفون

فرقی نمی نماید که خودتان آشپز باشید و یا اینکه در یک کافه و رستوران بوده و بخواهید از غذای خود عکاسی کنید. چند نکته اساسی و بسیار مهم در این میان وجود دارد که می تواند یاری زیادی به پیشرفت و حرفه ای شدن عکس های شما داشته باشد.

انتخاب لنز دوربین آیفون

ممکن است فکر کنید که لنزها بیشتر مربوط به با دوربین های DSLR حرفه ای هستند، اما این روزها، تعداد زیادی لنز عکاسی گیره دار مخصوص گوشی های آیفون (با قیمت های بسیار مناسب) در بازار وجود دارد که از آنها می توانید برای بهتر کردن تصاویر خود بهره ببرید.

لنزهای واید برای لنزهای مسطح عالی هستند، زیرا سطح و فضایی را که آیفون شما می تواند در عکس ثبت کند را توسعه می دهند. یا اگر بیشتر به نماهای نزدیک علاقه دارید، یک لنز ماکرو به شما امکان می دهد عکسی با فوکوس بالا و جزئیات بگیرید. لنزهای ماکرو برای ثبت عکس هایی با افکت بوکه قوی تر نیز عالی هستند. در عکس های بوکه، فوکوس روی سوژه جلویی واقع شده است و پس زمینه عکس تار و محو می گردد. این کار به شما یاری می نماید تا تاکید و تمرکز بیشتری روی سوژه اصلی عکس داشته باشید. از آنجایی که در خصوص عکاسی از غذا با آیفون صحبت می کنیم، استفاده از تصاویر بوکه می تواند جزئیات غذا را بیشتر نمایش دهد.

اپلیکیشن های عکاسی برای آیفون

وقتی صحبت از برنامه های عکاسی به میان می آید، باید در نظر داشته باشید بیشتر برنامه های آیفون به جای عکاسی به ویرایش عکس ها می پردازند (که کمی بعد به آن ها نیز خواهیم پرداخت). اما بعضی اپلیکیشن ها نیز در این میان وجود دارند که تمرکز خود را روی بحث عکاسی معطوف نموده اند. این با استفاده از این اپلیکیشن ها می تواند تنظیمات دوربین (مثل نوردهی و فوکوس) را انتخاب کنید تا عکس هایی حرفه ای تر بگیرید.

اپلیکیشن Gemini Photos انتخابی عالی برای مدیریت عکس های دوربین گوشی آیفون شما است. در این اپلیکیشن می توانید عکس های تار یا تکراری را مدیریت و حذف کنید تا کمتر فضای ذخیره سازی آیفون شما اشغال نمایند. این اپلیکیشن به شما یاری می نماید بین عکس های مشابه و تکراری را پیدا نموده و آن ها را حذف کنید.

اگر واقعاً در خصوص عکاسی جدی هستید، اپلیکیشن Camera+2 را حتماً باید در نظر داشته باشید. این اپلیکیشن یک انتخاب عالی برای افرادی است که نگاهی حرفه ای تر به مقوله عکاسی با آیفون دارند زیرا اساساً آیفون شما را به یک دوربین DSLR کوچک تبدیل می نماید. شما می توانید سرعت شاتر، نوردهی و فوکوس روی تصاویر خود را تغییر دهید و بعلاوه اینکه با فرمت RAW عکاسی کنید! تمام این موارد برای افراد حرفه ای که قصد استفاده از دوربین تلفن همراه را برای عکاسی دارند لازم است.

همانطور که همه عکاسان خوب می دانند، نور طبیعی برترین دوست شما در زمینه عکاسی است. پس هر چه سریعتر اپلیکیشن Lumos را دانلود کنید. با استفاده از این اپلیکیشن به تمام داده های مورد احتیاج در خصوص مکان خورشید و ماه در زمان های مختلف روز در هر مکانی دسترسی خواهید داشت تا بتوانید عکس های خود را برای شرایط نور مطلوب برنامه ریزی کنید. حتی تنظیماتی برای ارسال اعلان هایی درباره طلوع و غروب خورشید، مراحل مختلف ماه یا ساعت طلایی برای شما نیز وجود دارد.

نوردهی دوربین گوشی آیفون

تا جایی که می توانید، همواره سعی کنید با تنظیمات نور طبیعی عکس بگیرید. استفاده از نورهای مصنوعی می تواند نوردهی و رنگ تصاویر شما را عجیب نموده و به هم بریزد، در نتیجه، فرآیند ویرایش خسته نماینده خواهد شد.

اما این بدان معنا نیست که هنگام عکاسی از غذا، باید غذای خود را در وسط روز زیر نور خورشید قرار دهید. در واقع، عکاسی در یک روز ابری نیز واقعاً ایده آل است. اگر حس می کنید که نور موجود هنگام عکاسی بسیار شدید است، می توانید یک تکه کاغذ یا یک پرده سفید نازک را روی منبع نور نگه دارید (مثل پنجره ای که در نزدیکی آن عکس می گیرید) تا آن را پخش نموده و از شدت آن بکاهید.

اگر در تاریکی عکاسی می کنید تا به عکس های غذای خود حسی خاص و عجیب تر بدهید، به جای استفاده از نور فلاش آیفون خود، از یک چراغ قوه کوچک و قابل حمل بهره ببرید. نور این چراغ قوه ها معمولاً خیلی شدید نیست. در عین حال، منبع نور را به اطراف حرکت دهید تا زاویه مناسبی را برای عکاسی پیدا کنید.

کسانی که آیفون های جدیدتری دارند، (یعنی از آیفون 11 و به بعد) می توانند حالت عکاسی اختصاصی در شب را امتحان نمایند. در این حالت همه چیز به صورت اختصاصی برای عکاسی در شرایط نوری کم طراحی شده است و تمام تنظیمات دوربین بر همین اساس انجام می شوند. بنابراین، نتایج بهتری را تجربه خواهید کرد.

ویرایش عکس در گوشی آیفون

وقتی صحبت از ویرایش عکس در گوشی های آیفون به میان می آید، راه های مختلفی برای بهبود و ویرایش عکس های شما وجود دارد.

اگر در عکاسی تازه کار هستید، ویرایش مستقیم در اپلیکیشن عکس آیفون ممکن است کمی سخت و پیچیده باشد، زیرا باید با ویژگی هایی مانند نوردهی، هایلایت ها، سایه ها، کنتراست و اشباع آشنایی داشته باشید.

اگر دنبال روش ساده تری برای اضافه کردن فیلترهای آماده به عکس خودتان هستید، بهت است از برنامه های جانبی مخصوص این کار بهره ببرید. بعد از اینکه آشنایی بیشتری با مقوله ویرایش عکس با گوشی آیفون پیدا کردید، حالا می توانید از ویژگی Edit (همان ویرایش) که در گوشی های آیفون تعبیه شده استفاده نموده و کنترل کاملی روی عکس خود داشته باشید.

برترین اپلیکیشن های ویرایش تصویر برای آیفون

اپلیکیشن Adobe Lightroom

اپلیکیشن ادوبی لایت روم یکی از برترین گزینه های پیش رو شما برای ویرایش عکس ها در آیفون است. اگر قصد عکاسی از غذا را داشته باشید، این اپلیکیشن جوابگو تمام احتیاجهای شما برای ویرایش عکس خواهد بود. یکی از جالب ترین ویژگی این اپلیکیشن، امکان استفاده از تنظیمات پیش فرض (Preset) مختلف است. عکاسان حرفه ای در سراسر جهان این Presetها را طراحی نموده و می فروشند. بعضی از آن ها به صورت رایگان نیز برای دانلود در دسترس هستند. این Presetها به صورت مستقیم وارد لایت روم شده و با استفاده از آن ها تنها کافی است تا یک دکمه را فشار دهید تا تمام تغییرات روی عکس اعمال شوند. انجام تمامی این تنظیمات ممکن است ساعت ها به درازا بیجامد. هرکدام از این Presetها برای مقاصد مختلفی مناسب است.

اپلیکیشن VSCO

این برنامه هنوز هم یکی از برترین گزینه ها برای ویرایش عکس ها با استفاده از گوشی های آیفون است. اپلیکیشن VSCO بیش از 200 نوع تنظیمات پیش فرض (Preset) و فیلتر است که کاربران می توانند آن ها ر برای ویرایش عکس های خود انتخاب نمایند. این اپلیکیشن تنها محدود به ویرایش تصاویر نمی گردد، بلکه می توانید ویدیوها را نیز در برنامه ویرایش کنید. بنابراین، به جای عکاسی از غذا با آیفون، می توانید فیلم های کوتاه زیبا و یا فایل های GIF خود را نیز ویرایش کنید.

اپلیکیشن Snapseed

اپلیکیشن Snapseed که به وسیله شرکت گوگول توسعه داده و منتشر شده است، یکی از برترین گزینه های موجود برای ویرایش تصاویر با استفاده از تلفن همراه است. این اپلیکیشن از فایل های JPEG و RAW پشتیبانی می نماید. بنابراین، فرقی نمی نماید که با کدام یک از این فرمت ها عکاسی می گیرید. طیف ابزارهای ویرایشی ارائه شده در snapseed بسیار متنوع است. در این اپلیکیشن نیز می توانید همچون لایت روم از تنظیمات پیش فرض (preset) مختلف بهره ببرید. به عنوان مثال، زمانی که تنظیمات خاصی خوشتان آمد، می توانید آن را ذخیره نموده و به راحتی روی سایر عکس ها نیز اعمال کنید. به این ترتیب، تمامی عکس های شما ظاهر و احساسی ثابت خواهند داشت.

اپلیکیشن A Color Story

A Color Story که به وسیله شرکت Blogger برای بلاگرها ایجاد شده است. این اپلیکیشن بیشتر کوشش دارد تا طراوت و شادابی رنگ ها را در تصاویر بهبود ببخشد. بنابراین، استفاده از آن برای ویرایش عکس از غذا نیز می تواند انتخاب جالب و هوشمندانه ای باشد. در این اپلیکیشن بیش از 500 فیلتر وجود دارد که کاربران می توانند بین آن ها انتخاب نمایند. البته، تمام ابزارهای مورد احتیاج برای ویرایش دستی تصاویر نیز در این اپلیکیشن تهیه شده است. ویژگی های اپلیکیشن A Color Story همین جا به انتها نمی رسد شما حتی می توانید تصاویر را به صورت دسته ای نیز ویرایش کنید.

اپلیکیشن Foodie

همه چیز از نام این اپلیکیشن تعیین است! این برنامه مخصوص ویرایش عکس های مربوط به غذا و خوراکی است. بر همین اساس، برترین و بهینه ترین فیلترها برای زیباتر کردن عکس از غذا و خوراکی ها را در اختیار شما قرار می دهد. اگر به عکاسی از غذا با آیفون خود علاقه مند هستید، می توانید فیلترهایی مثل Chewy، Yum و یا BBQ را در این اپلیکیشن امتحان کنید. تمام این فیلترها ظاهری واضح ، هیجان انگیز و خوشمزه به تصاویر غذاهای شما می دهند. مجموعه ای را نکات و راهنمایی ها نیز در اپلیکیشن واقع شده است که با استفاده از آن ها می توانید برترین و کم نقص ترین عکس ها را بگیرید.

نکات ضروری در خصوص عکاسی از غذا با گوشی آیفون

در بخش های قبل در خصوص اهمیت استفاده از لنز مناسب، نوردهی، اپلیکیشن و ویرایش تصاویر صحبت شد. ولی یک موضوع بسیار مهم دیگر هم وجود دارد که شاید اهمیت آن از تمام موارد قبل بیشتر باشد: اینکه چطور عکس های زیبایی از غذا بگیرید و اینکه چه نکاتی بیشترین تاثیر را روی عکس های شما از غذاهای و خوراکی ها دارند.

1. پس زمینه خنثی انتخاب کنید

منظور از انتخاب پس زمینه خنثی لزوماً به معنای سفید ساده نیست. اما پس زمینه هایی را انتخاب کنید که حواس تان را پرت نمی نمایند یا سوژه غذایی شما را تحت تاثیر قرار نمی دهند. رنگ های متضاد اغلب می توانند نتایج خوبی به همراه داشته باشند. بنابراین اگر از یک سوپ نارنجی روشن عکاسی می کنید، یک پیشخوان خاکستری کم رنگ یا میز چوبی تیره را به عنوان پس زمینه عکس خود امتحان کنید تا رنگ غذا روشن تر به نظر برسد.

2. از فضای منفی بهره ببرید

فضای منفی بخش مهمی از خلق هنری چشم نواز و به یاد ماندنی را شامل می گردد. بنابراین سعی کنید همین اصل را در عکاسی از غذا خود نیز به کار ببرید. وقتی عکستان را کادربندی می کنید، به این فکر کنید که چطور می توانید در اطراف غذا فاصله بگذارید تا چشم بیننده را به سمت سوژه کلیدی عکس و کادر راهنمایی کنید.

3. کادربندی و دکور خود را تغییر دهید

دوربین های DSLR اگرچه قابلیت های زیادی دارند، ولی دسترسی آن ها نسبت به دوربین گوشی محدودتر است. برترین چیز در خصوص دسترسی 24 ساعته شبانه روز و 7 روز هفته به دوربین این است که می توانیم در هر زمان و هر کجا که هستیم عکس بگیریم. اگر وقت دارید، سعی کنید غذای خود را در اطراف قاب و کادر دوربین جابجا کنید. وسایل اضافی مختلف مانند دستمال یا کارد و چنگال را اضافه نموده و یا بردارید. عمق زوم یا زوایای مختلف عکس را امتحان کنید. با انجام این کارها متوجه خواهید شد که حتی کوچکترین تغییرات نیز می تواند تفاوت بزرگی ایجاد نمایند.

4. عناصر انسانی را هم به کار بگیرید

اگرچه که یک غذای زیبا و به خوبی طراحی شده به خودی خود می تواند باعث ترشح بزاق بیننده گردد. ولی هیچ چیز مانند افزودن یک حس انسانی به عکس های شما تاثیرگذار نیست. از چند دوست بخواهید که دست های خود را در کادر و در کنار غذا قرار دهند و یا دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید تا از دستان خود بهره ببرید. از اینکه همین ژست های ساده چطور می تواند حس وحال عکس شما را تا این مقدار تغییر دهد شگفت زده خواهید شد.

منبع: Skillshare

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آذر 1401 بروزرسانی: 2 آذر 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2125

به "همه چیز درباره عکاسی از غذا با گوشی های آیفون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره عکاسی از غذا با گوشی های آیفون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید