چند راه حل ساده برای کاهش مواجهه دانش آموزان با آلودگی هوا

به گزارش استدیو مرینا، باتوجه به آسیب پذیرتر بودن بچه ها نسبت به بزرگسالان از آلودگی هوا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مواجهه بچه ها با آلودگی هوا با کاهش سطح عملکرد و تمرکز آنان بعلاوه بروز بیماری های تنفسی، آسم، آلرژی و برونشیت و کاهش عملکرد ریه در ارتباط است.

چند راه حل ساده برای کاهش مواجهه دانش آموزان با آلودگی هوا

دکتر سید محمدمهدی میرزائی قمی در تبادل نظر با ایسنا همزمان با آغاز سال تازه تحصیلی و بازگشایی مدارس اظهارکرد: بچه ها بیش از بزرگسالان نسبت به آلودگی هوا آسیب پذیر هستند، زیرا سیستم تنفسی آنان در حال رشد است و به علت فعالیت بدنی و تعداد تنفس بیشتر بعلاوه کمتر بودن ارتفاع تنفسی در معرض آلودگی هوای بیشتری قرار دارند.

وی با استناد به داده های سازمان دنیای بهداشت (WHO) اظهار داشت: این داده ها نشان می دهد که آلودگی هوا تأثیر گسترده ای بر سلامت بچه ها دارد این در حالیست که 93 درصد از بچه ها دنیا در محیط هایی زندگی می نمایند که سطح آلودگی هوا بالاتر از دستورالعمل های WHO واقع شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه این مسئله به ویژه با آغاز سال تازه تحصیلی و بازگشایی مدارس پررنگ تر می گردد و عواملی همانند افزایش، تغییر بار و الگوی ترافیکی شهر، می تواند منجر به افزایش انتشار آلاینده ها شوند، اظهارکرد: در این شرایط مقدار فاصله مراکز آموزشی با منابع فراوری آلودگی از جمله خیابان های پرتردد و وجود سیستم تهویه هوا در کلاس های درس از مولفه های مؤثر در عملکرد و سلامت دانش آموزان و معلمان محسوب می شوند.

میرزائی قمی با بیان اینکه افزایش تردد و تراکم ترافیک در نزدیک مدارس به ویژه هنگام رفت و آمد دانش آموزان و کارکرد درجای وسایل نقلیه اولیاء و سرویس های مدارس در زمان پیاده و سوار کردن دانش آموزان در تشدید این شرایط و افزایش بار آلاینده نقش به سزایی دارند، توضیح داد: با توجه به اینکه اغلب روز های تحصیلی در فصول سرد سال قرار دارند و در این دوره شرایط سکون و پایداری جوی به ویژه در ساعات ابتدایی روز بیشتر رخ می دهد، همزمانی این پدیده با افزایش حجم ترافیک صبحگاهی منجر به کاهش تهویه طبیعی هوا و افزایش غلظت آلاینده ها به ویژه در ساعات صبح می گردد.

وی با تاکید براینکه راه حل های کاهش مواجهه دانش آموزان با آلودگی هوا، نیازمند تصمیم گیری آگاهانه و بعضی تغییرات مناسب رفتاری است، شرح داد: انتخاب خیابان های فرعی برای رفت وبرگشت به مدرسه با مواجهه کمتر، جابه جایی محل سوار و پیاده شدن دانش آموزان به محلی که از مدارس فاصله داشته باشند، ایجاد موانع و فضای سبز برای جلوگیری از توقف خودرو ها در ورودی مدرسه و همپیمایی و پیاده روی در جهت رفت و آمد به مدرسه در این زمینه توصیه می گردد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بعلاوه از اولیای دانش آموزان و سایر شهروندانی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می نمایند، خواست تا با انجام معاینه فنی وسیله نقلیه خود در مراکز مکانیزه، از بروز آسیب ها و صدمات بیشتر به بچه ها خود و سایر دانش آموزانی که سال تازه تحصیلی را آغاز نموده اند، جلوگیری نمایند.

میرزائی قمی در سرانجام گفت: باتوجه به اهمیت تاثیر آلودگی هوا بر سلامت بچه ها، کیفیت هوای تهران به صورت جدی و دقیق به وسیله این شرکت رصد می گردد و به محض رسیدن به شرایط نامطلوب به مراجع ذی صلاح اعلام خواهد شد

منبع: فرارو
انتشار: 4 مهر 1401 بروزرسانی: 4 مهر 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2101

به "چند راه حل ساده برای کاهش مواجهه دانش آموزان با آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند راه حل ساده برای کاهش مواجهه دانش آموزان با آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید