چین یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد به فضا فرستاد

به گزارش استدیو مرینا، چین روز گذشته یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد (احتمالا یک هواپیمای فضایی) را به فضا پرتاب کرد تا فناوری خود را در این عرصه بیازماید.

چین یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد به فضا فرستاد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

طبق برآوردها این فضاپیما مشابه هواپیمای فضایی X-37B آمریکاست که هم اکنون در مداری پیرامون زمین می چرخد. فضاپیمای چین نیز برای مدتی در مدار خواهد ماند.

با توجه به اینکه هیچ رنِدر رسمی یا عکسی از این فضاپیما وجود ندارد، هنوز شکل آن تعیین نیست. طبق گفته اندرو جونز (Andrew Jones)، خبرنگار مستقل که در حوزه برنامه های فضایی چین فعالیت دارد، اوایل سال جاری شایعاتی مبنی بر احتمال انجام مأموریت فضایی چین در سال 2020 مطرح شده بود.

وی ضمن بیان اینکه پرتاب این فضاپیما در جهت کاوش های فضایی چین است، اظهار داشت: چندین سال است که چین به دنبال طراحی های گوناگون برای هواپیمای فضایی است. به گفته او در سال 2017 رسانه های دولتی چین اعلام کردند که پیمانکار اصلی برنامه های فضایی چین، مشغول کار بر روی نوعی هواپیمای فضایی تجربی با قابلیت استفاده مجدد است که می تواند به صورت افقی فرود بیاید.

  • کوشش چین برای ساخت فضاپیمایی جدید با هدف سفر به ماه

در حال حاضر به سختی می توان اطلاعاتی را درباره این فضاپیما به دست آورد. به گفته جونز، پس از آنکه چین در موشک لانگ مارچ (Long March 2F) اصلاحاتی را انجام داد، شایعات درباره نوعی پرواز ویژه افزایش یافته بود. گفته می شد با این تغییرات قرار است چیزی با قطر بیشتری نسبت به محموله های قبلی پرتاب گردد. علاوه بر این، اوایل سال جاری تصویر یک افزونه مأموریت که احتمالاً برای پرتاب اخیر بوده، در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود.

روز گذشته محدودیت پرواز برای خلبانان در منطقه پرتاب اعمال شد و به آنان گفته شد که از این منطقه دور بمانند. این نشان می داد که پرتاب Long March 2F نزدیک است. به این ترتیب در روز 4 سپتامبر (14 شهریور) چهاردهمین مأموریت این موشک انجام شد.

به گفته شین هوآ (Xinhua) رسانه دولتی چین، پرتاب اجرا شده یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد بوده و با موفقیت اجرا شده است. هنوز تعیین نیست که این فضاپیما هنگام پرواز مداری چه کاری انجام خواهد داد. اگرچه طبق اعلام چین، این وسیله برای آزمایش فناوری و به منظور استفاده صلح آمیز از فضا پرتاب شده است.

اکنون باید منتظر ماند و دید که این فضاپیما چه زمان و به چه شکلی فرود می آید. به گفته جونز اگرچه این پرتاب ناگهانی برای مردم غیرمنتظره بود، اما طبق برنامه ریزی اجرا شده برای برنامه های فضایی چین است. وی یادآور شد: چین علاقه زیادی به هواپیماهای فضایی دارد. آنها اعلام نموده اند که چنین کاری را انجام می دهند و به نظر می رسد که تا حدودی در این جهت قرار گرفته اند.

عکس کاور: موشک Long March 2F چین در پرتابی مربوط به سال 2011. در پرتاب فضاپیمای قابل بازیابی چین نیز از موشک مشابهی استفاده شده است.

Credit: Lintao Zhang/Getty Images

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1159

به "چین یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد به فضا فرستاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد به فضا فرستاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید