کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک و دو سال

به گزارش استدیو مرینا، خبرنگاران: امروز 12 تیر 1400 بازار معاملات اوراق بدهی دولت بسیار کم رمق بود.

کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک و دو سال

به گزارش حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با 35 درصد کاهش به 129 میلیارد تومان رسید. این معاملات روی 32 نماد اخزا و 4 نماد اراد انجام شد.

حجم معاملات عمده اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه به 508 میلیارد تومان رسید که احتمالا به اجرای عملیات اعتباردهی بانک مرکزی مرتبط است.

بررسی منحنی بازده استخراج شده از نمادهای اخزا نشان می دهد که نرخ های بازده نسبت به روز معاملاتی گذشته در جهت های مختلفی تغییر داشتند. نرخ اوراق با سررسید یک سال با یک دهم درصد کاهش به 21.74 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال با یک دهم درصد کاهش به 21.78 درصد رسید. اما نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با دو دهم درصد افزایش به 22.39 درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم هم با یک دهم درصد کاهش به 21.83 درصد رسید.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

امروز فرایند نرخ بازدهی اوراق آینده و نقدی از مدل بدون شیب و مماس با محور که در بسیاری از روزهای هفته پیش ایجاد شده بود خارج شد. به این ترتیب نرخ سود آینده در سررسیدهای 400 روز21.5 درصد، در600 روز22.5و در سررسید 800 روز به 22.9 درصد رسید.

نرخ بازده نقدی و آینده

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می شود. نرخ کشف شده بر اساس این سازوکار میانه بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می دهد. همچنین از تفاوت نرخ های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می توان برای استخراج بازده آینده مورد انتظار سرمایه گذاران استفاده کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1678

به "کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک و دو سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش نرخ سود در سررسیدهای یک و دو سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید