کیارستمی را پس از مرگ بشناسیم

به گزارش استدیو مرینا، سینمای ایران و دنیا بعد از مرگ کیارستمی در اندوه رفت. مرگی که یکی از برترین کارگردان های دنیا را خاموش کرد و حالا مستندی به نام کیارستمی و عصای گمشده ساخته شده که می تواند لحظاتی و دنیا بینی از کیارستمی نشان دهد که کمتر کسی دیده و شنیده است.

کیارستمی را پس از مرگ بشناسیم

کارگردان فیلم کیارستمی و عصای گمشده از شاگردان کیارستمی بوده و در این فیلم سعی نموده اثری مستقل بر اساس رویکرد و نگاه کیارستمی به زندگی بسازد. به علت حساسیت کارگردان محمودرضا ثانی در چگونگی نمایش استقلال نگاه کیارستمی، تدوین این فیلم تجربی 90 دقیقه ای سه سال طول کشید.

درس زندگی کیارستمی

کیارستمی و عصای گمشده که چندی پیش در سینما هنر و تجربه اکران شد و ممکن است به اکران آنلاین برسد ساخته محمودرضا ثانی از شاگردان عباس کیارستمی است. فیلم روایتی از نوع نگاه کیارستمی به زندگی و سینما است.

محمودرضا ثانی در مدت چهار سال و زمانی که کیارستمی کارگاه های آموزشی سینمایی در اسپانیا و کلمبیا برگزار می کرد، کوشش نموده بینش یک مولف، دیدگاه و دنیا بینی این فیلم ساز را پس از مرگش به تماشاگر نشان دهد.

این فیلم حاصل کوشش کارگردان در به تصویر کشیدن حضور عباس کیارستمی در کلاس های درس فیلمسازی او در اسپانیا و کلمبیاست و روایت تازه ای از نوع نگاه کیارستمی به زندگی و سینما به دست می دهد که ثانی به مدت 4 سال، در کارگاه های کیارستمی نوع نگاه یک مولف، دیدگاه و دنیا بینی او را به تصویر کشیده است.

ثانی که از شاگردان خسرو سینایی بوده و با او نیز همکاری هایی داشته است پیش از ساخت این مستند بلند، کتاب عباس کیارستمی و درس هایی از سینما را تالیف نموده که این کتاب به زبان های مختلف ترجمه و در ایران و آمریکا چاپ و توزیع شده است. او در خصوص این مستند گفته بود: سینمای کیارستمی حاصل بینش و تجربه های او در ابعاد مختلف زندگی است که آن را تبدیل به دانشی شخصی ومتعلق به خودش نموده بود. او از فیلم سازی لذت شخصی می برد و عقیده داشت اولین تماشاگر فیلمش خودش است. زندگی برایش مهم تر از هر چیزی بود. طی مدت چند سالی که در کنارش بودم از او درس هایی از سینما وزندگی آموختم و در این فیلم سعی کردم تا ابعاد مختلف و لایه های درونی دنیای منحصر به خودش را کشف نموده و به تصویر بکشم.

کارگردانی قبل از مرگ

آنچه این مستند را مجذوب کننده می نماید این است که خود کیارستمی اصرار داشته است که از آن لحظات فیلمبرداری گردد و حتی در بعضی مواقع جایگاه دوربین را او معین می نموده است.

ثانی در مصاحبه ای در این موردگفته بود که در کلاس کیارستمی از اسپانیا سه چهار نفر بیشتر نبودند. از آمریکا، از آلمان، از ایران، از استرالیا و خیلی کشورهای دیگر متقاضی داشتیم. در تمام این مراحل هم آقای کیارستمی اصرار می کرد تصویر بگیر! نمی دانستم چرا این میزان اصرار دارد همه چیز را تصویربرداری کنم. آن زمان جوابی به من نمی داد اما بعدها در سفری که به کلمبیا داشتیم، وقتی پرسیدم چرا اینقدر در کوشش هستید برای آموزش بچه ها و آرام و قرار ندارید؟ در پاسخم گفت، شمع وقتی دارد خاموش می گردد، گر می گیرد.

در این باره بخوانید:

گیلدا؛ فیلمی ساخته دو کارگردان

درباره پریناز ایزدیار؛ ستاره نو سینمای ایران

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1884

به "کیارستمی را پس از مرگ بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیارستمی را پس از مرگ بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید