12 راه چاره موثر در بیدار کردن بچه ها برای رفتن به مدرسه

به گزارش استدیو مرینا، با شروع سال تحصیلی، یکی از مشکلاتی که دوباره در خانواده ها شروع می گردد، بیدار کردن بچه ها برای مدرسه است. بچه ها بعد از سه ماه تعطیلی، روزهای اول سال تحصیلی و شاید در تمام طول سال تحصیلی به سختی از خواب بیدار شوند و این مسئله به یک دغدغه برای مادران تبدیل می گردد. با این راهکارها، بچه ها را برای مدرسه بیدار کنید.

12 راه چاره موثر در بیدار کردن بچه ها برای رفتن به مدرسه

چرا بچه ها در خواب و بیداری مشکل دارند؟

خواب راحت و باکیفیت نقش مهمی در سلامت جسمی و ذهنی بچه ها دارد. بچه ها معمولاً خیلی راحت و سر وقت به رختخواب نمی روند و به سختی به خواب می روند. البته بچه ها می توانند لجبازی نمایند و هنگام بیدار شدن برای مدرسه مشکل ساز شوند. این مسئله ای است که بیشتر والدین با آن روبرو می شوند و حل این مشکل به بردباری، تمرین و انضباط احتیاج دارد.

داشتن یک برنامه معین برای خواب و بیداری بسیار مهم است. در این برنامه باید زمان دقیق خوابیدن، بیدار شدن، آماده شدن و خارج شدن از خانه برای رفتن به مدرسه معین شده باشد.

ممکن است مسائلی مانند مسائل رفتاری و نداشتن یک برنامه معین باعث شوند بچه ها در به موقع بیدار شدن مشکل داشته باشند که با تغییر سبک زندگی می توان آن ها را مدیریت کرد. از طرفی دیگر، مسائلی مانند افسرگی و کمبود مواد مغذی هم می توانند خواب و بیداری کودک را با مسائلی جدی روبرو نمایند که باید با مراجعه به پزشک رفع شوند.

البته بچه های هم هستند که در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند یا اختلال یادگیری دارند و حضور در مدرسه برای آن ها سخت است. این دسته از بچه ها نمی خواهند بیدار شوند و به مدرسه بروند. در این گونه موارد مهم است که با کودک و معلم او صحبت کنید چرا که ضروری است شما برای حل این مسائل اقدام کنید.

بچه ها به چند ساعت خواب احتیاج دارند؟

معمولاً بچه ها در مقایسه با بزرگسالان به خواب بیشتری احتیاج دارند. بر اساس توصیه کارشناسان، اینکه بچه ها در یک شبانه روز باید چند ساعت بخوابند به سن آن ها بستگی دارد. در لیست زیر مقدار توصیه شده برای سنین مختلف بیان می گردد. نکته مهم این است که مقدار بیان شده در لیست زیر عبارت است از مجموع خواب شبانه به علاوه چرت در طول روز.

  • تا سه ماهگی: 14 تا 19 ساعت
  • از چهار ماهگی تا یک سالگی: 12 تا 16 ساعت
  • از یک سالگی تا دو سالگی: 11 تا 14 ساعت
  • از سه سالگی تا پنج سالگی: 10 تا 13 ساعت
  • از شش سالگی تا دوازده سالگی: 9 تا 12 ساعت
  • از سیزده سالگی تا هجده سالگی: 8 تا 10 ساعت

چگونه کمبود خواب را از روی رفتار کودک تشخیص دهیم؟

کمبود خواب در بچه ها علائمی دارد که والدین می توانند با کمی توجه بیشتر به بچه هاشان این علائم را مشاهده نمایند. بر اساس گزارش ها، بعضی از این علائم عبارتند از:

  • در وسایل نقلیه پی درپی خوابش می برد. (به ویژه در بچه ها خردسال)
  • صبح ها سخت بیدار می شوند.
  • اختلال های هیجانی و رفتاری مانند بیش از حد احساساتی بودن، پرخاشگری و تحریک پذیری
  • هر روز به چرت بعدازظهر احتیاج دارد. (در بچه ها بزرگ تر، بعد از 8 سالگی)

12 راه حل بیدار کردن بچه ها برای مدرسه

فریاد زدن و تنبیه کردن بچه های که به موقع بیدار نشده اند، معمولاً کار بی فایده ای در جهت بیدار کردن بچه ها برای مدرسه است چرا که در نهایت کودک رفتار شما را نادیده می گیرد و در پی آن خواهد بود که مدت بیشتری در رختخواب بماند. فریاد زدن و تنبیه کردن بچه ها تأثیرات منفی روی آن ها می گذارد.

اگر کودک در خواب و بیداری مسائلی جدی دارد، باید به پزشک مراجعه کنید اما در غیر این صورت برای اینکه هر روز صبح کودک را برای رفتن به مدرسه بیدار کنید راه حلهای مؤثرتری وجود دارد.

1. به کودکتان بیشتر توجه کنید و او را درک کنید

بچه ها شخصیت های متفاوتی دارند؛ بعضی سحرخیز هستند و بعضی شب بیداری را ترجیح می دهند. اگر کودک نمی تواند صبح ها به راحتی بیدار گردد، باید سایر اعضای خانواده قبل از ساعت بیداری کودک بیدار شوند.

2. مطمئن شوید که کودک خوابی کافی و باکیفیت دارد

برای اینکه بچه ها بتوانند به راحتی و به موقع بیدار شوند، باید به مقدار کافی بخوابند و خوابی باکیفیت داشته باشند.

سروصدای زیاد، خروپف سایر اعضای خانواده، نور زیاد، خیلی دیر رفتن به رختخواب، دمای اتاق خواب، شرایط رختخواب، فعالیت بدنی بسیار زیاد در طول روز، تماشای صفحه ها نمایش قبل از خواب، مصرف مواد غذایی سرشار از قند و کافئین در ساعات پایانی روز یا کمی قبل از رفتن به رختخواب و هراس شبانه همگی عواملی هستند که روی کیفیت خواب کودک تأثیر می گذارند.

بچه ها برای داشتن خوابی باکیفیت به محیطی آرام و راحت احتیاج دارند.

3. روز را با کلمات مثبت آغاز کنید

روز را با گفتن جملات محبت آمیز به کودکتان آغاز کنید. به او ابراز علاقه کنید یا درباره کارهای جالبی که او می تواند در ادامه روز انجام دهد با او صحبت کنید. این کار به کودک یاری می نماید روز خودش را با خوشحالی و انرژی مثبت آغاز کند. بعلاوه این کار باعث می گردد کودک به خوبی درک کند که تا چه مقدار او را دوست دارید و برای او ارزش قائل می شوید.

4. موزیک پخش کنید

پخش کردن موزیک برای بچه ها یک راه حل عالی برای بیدار کردن آن ها است. به علاوه اینکه بیدار شدن با این صدا به کودک یاری می نماید در ابتدای روز حال وهوای بهتری داشته باشد.

5. صبحانه ای آماده کنید که بوی اشتهاآوری داشته باشد

بوی صبحانه می تواند کودک را بیدار کند. آماده کردن صبحانه ای که کودک از خوردن آن لذت می برد، به او انگیزه می دهد تا از رختخواب خارج گردد.

6. یک برنامه تنظیم کنید

داشتن یک برنامه معین برای زمان خواب و بیداری که حتی در روزهای آخر هفته و تعطیلات هم اجرا بگردد به شما یاری خواهد نمود. برای تبدیل شدن این برنامه به یک روال همیشگی و منظم تر شدن کودک می توانید یک جدول زمان بندی تهیه کنید و برای مدتی با نشانه گذاری موارد رعایت شده این برنامه را دنبال کنید.

7. صدا را زیاد کنید

برای تنظیم زنگ هشدار، زنگی را انتخاب کنید که صدای بلندی داشته باشد. بلندی صدای زنگ باید به مقدار ای باشد که کودک را مجبور کند برای خاموش کردن آن از رختخواب خارج گردد. بعلاوه می توانید از انجام کارهای خانه مانند استفاده از جاروبرقی، شستن ظروف، آشپزی و هر کار دیگری که انجام آن صدا فراوری می نماید یاری بگیرید.

8. از حیوانات خانگی بهره ببرید

حیوانات خانگی می توانند در بیدار کردن بچه ها به شما یاری نمایند. علاوه بر این، حیوانات خانگی برای بچه ها مجذوب کننده هستند و اگر آن ها کودک را بیدار نمایند، کودک با حال وهوای بهتری از خواب بیدار می گردد. گربه ها، سگ ها و حتی پرندگان می توانند بچه ها را بیدار نمایند.

9. وقتی زمان بیدار شدن است، آسایش کودک را برهم بزنید

یک راه حل مؤثر برای بیدار کردن بچه ها بالا بردن دمای اتاق است که می توانید با خاموش کردن وسایل سرمایشی این کار را انجام دهید. راه حل دیگری که می تواند آسایش کودک را برهم بزند این است که پتو را از روی او بردارید. با این کارها کودک مجبور می گردد که بیدار بگردد.

10. از نور طبیعی بهره ببرید

بدن انسان به گونه ای تنظیم شده است که با قرار گرفتن در معرض نور طبیعی بیدار می گردد. پرده اتاق را کنار بزنید تا نور طبیعی به داخل اتاق بتابد. این کار می تواند به بیدار شدن کودک یاری کند.

11. پاداش بدهید

پاداش دادن به کودک لزوماً به این معنی نیست که چیزی را به عنوان هدیه برای او بخرید. برای نمونه، اجازه دادن به کودک برای چند دقیقه بازی بعد از اینکه کاملاً برای رفتن به مدرسه آماده شد می تواند پاداش به موقع بیدار شدن و آماده شدن بدون لجبازی باشد.

12. اجازه دهید کودک با پیامدهای طبیعی تأخیر روبرو گردد

اگر همه این راه حلهای بیدار کردن بچه ها برای مدرسه با شکست روبرو شد، ضروری است بچه ها پیامدهای دیر بیدار شدن را تجربه نمایند. والدین کوشش می نمایند کودکشان با پیامدهای تأخیر روبرو نگردد و معمولاً وقتی این کوشش موفقیت آمیز نیست، این شکست را با فریاد زدن و تنبیه کودک جبران می نمایند.

این رفتار باعث می گردد خانه به یک محیط پرتنش تبدیل گردد. بهتر است به بچه ها فرصت دهید تا با پیامدهای دیر بیدار شدن روبرو شوند. این تجربه مفیدی برای بچه ها خواهد بود چرا که آن ها باید درباره پیامدهای کارهایی که انجام می دهند چیزهای بیشتری یاد بگیرند. پیامدهایی که ممکن است کودک به علت تأخیر با آن روبرو گردد شامل مواردی مانند دیر رسیدن به مدرسه، غیبت در کلاس درس، توبیخ شدن در مدرسه، انجام تکالیف بیشتر و از دست دادن فعالیت های سرگرم نماینده یا اردوها می گردد. البته هر از چند گاهی پیامد دیر بیدار شدن می تواند از دست دادن صبحانه باشد. بسیاری از بچه ها این پیامد را جدی می گیرند و به موقع بیدار خواهند شد.

بیدار کردن بچه ها برای مدرسه در ابتدا سخت به نظر می رسد ولی به مرور زمان می توانید قلق بچه ها خود را پیدا کنید و آن ها را به بیدار شدن عادت بدهید.

منبع: Medicinenet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 شهریور 1401 بروزرسانی: 29 شهریور 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2098

به "12 راه چاره موثر در بیدار کردن بچه ها برای رفتن به مدرسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 راه چاره موثر در بیدار کردن بچه ها برای رفتن به مدرسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید