24 نکته تغذیه ای برای سفر های نوروزی در روز های کرونایی

به گزارش استدیو مرینا، سال جاری به خاطر شرایط کرونا نرفتن به سفر برای حفظ سلامت خودمان و دیگر افراد جامعه لازم است، اما اگر برحسب شرایط خاص راهی سفر شدید این نکات تغذیه ای را از قلم نیاندازید.

24 نکته تغذیه ای برای سفر های نوروزی در روز های کرونایی

به گزارش دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نکات مهم در شروع سفر های نورورزی به توضیح ذیل است:

- سعی کنید در سفر های نوروزی یک غذای ساده در منزل آماده کنید و به همراه ببرید و یا به رستوران هایی که پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کرونا را به دقت رعایت نموده اند و از سلامت غذایی آن ها نیز مطمئن هستید مراجعه کنید.

- قبل از مصرف هر گونه ماده غذایی دست های خود را با آب و صابون شسشتو دهید یا با الکل ضد عفونی کنید.

- بعد از مصرف غذا های سنگین و چرب و یا معده سنگین رانندگی نکنید این امر باعث خواب آلودگی شما خواهد شد.

- از خرید و مصرف شیر و پنیر فله و تازه خودداری کنید. این مواد غذایی علاوه بر احتمال آلودگی میکروبی و شیمیایی احتمال انتقال برخی از بیماری هایی نظیر تب مالت و ... را هم دارد.

- اضافه مواد غذائی خود را پشت شیشه ماشین که در زیر نور مستقیم خورشید است نگذارید.

- از آب چشمه و رودخانه و از آب خوری های عمومی در اماکن عمومی استفاده نکنید. به جامانده آب بطری ها را در پشت شیشه و زیر تابش نورخورشید قرار ندهید.

- در طول سفر از آب های بسته بندی شده دارای پروانه ساخت و تاریخ فراوری و انقضا بهره ببرید.

- مصرف ماست و دوغ زیاد برای رانندگانی که قصد رانندگی برای مسافت های طولانی را دارند توصیه نمی گردد.

- در رستوران ها بهتر است از مصرف سالاد و سبزی خوردن به دلیل عدم اطمینان از شستشوی صحیح و احتمال وجود آلودگی های انگلی و انتقال کرونا خودداری کنید.

- برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید. البته بهتر است از آب های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده گردد.

- در صورتی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید آب را حداقل به مدت یک دقیقه بجوشانید.

- از میوه ها به عنوان میان وعده مناسب بهره ببرید و حتما قبل از استفاده، آن ها را خوب شستشو دهید.

- در صورت مصرف غذا های کنسروی، به تاریخ مصرف آن توجه کنید و قبل از مصرف از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید، در صورت مشاهده برآمدگی و فرورفتگی از مصرف آن ها خوداری کنید. قبل از مصرف حتما آن ها را 20 دقیقه بجوشانید.

- در صورت مصرف غذا ها در رستوران ها حتما به ظاهر رستوران، شرایط کارکنان آن و شرایط بهداشتی، رعایت پروتکل های مرتبط با کرونا محیط کارت بهداشت کارکنان توجه کنید.

-غذا های خشک مثل کتلت و کوکو یا تخم مرغ پخته برترین غذا در طول سفر هستند. غذایی که برای بین راه تهیه می کنید، نباید آبکی باشد. غذا های آبکی مثل انواع خورش ها، سریعتر فاسد می شوند، چون میکروب ها و باکتری ها در فضای مایع، محیط مناسب تری برای رشد و تکثیر دارند.

-ساندویچ را از قبل آماده نکنید، زیرا وجود گوجه فرنگی، کاهو یا خیارشور سبب مرطوب شدن ماده اصلی ساندویچ می گردد و رشد میکروب ها را سرعت می بخشد.

- نوشیدن آب یخ قرار داده شده در پارچ های پلاستیکی یا فلزی ممکن است بیماری زا باشد، به خصوص برای بچه ها خردسال به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

-از مصرف برخی از مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده، پیاز در مکان هایی که قابل اطمینان نیستند، خودداری کنید.

-از خرید و مصرف نوشیدنی های محلی مثل آب زرشک، آب آلبالو و... و بعلاوه لواشک، تمبرهندی و آلوچه درصورتی که بسته بندی نشده و کد بهداشتی و پروانه ساخت ازوزارت بهداشت ندارند، خودداری کنید.

-غذا هایی را در رستوران سفارش دهید که سس، ادویه وچاشنی زیاد نداشته باشند. گاهی ممکن است در رستوران ها به غذا های کهنه و مانده اندازه زیادی سس و چاشنی اضافه نمایند که تغییر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا تعیین نگردد.

- در رستوران، حتما همراه با غذایی که میل می کنید، از ماست (کم چرب وپاستوریزه)، لیمو ترش و یا آبلیمو بهره ببرید. با مصرف این ها، محیط دستگاه گوارش اسیدی می گردد و در نتیجه از تکثیر میکروب ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می گردد.

-مصرف انواع دسر های خامه ای درطول سفر توصیه نمی گردد، چون ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده تهیه شده باشد و یا اینکه به دلیل کهنگی، فاسد شده باشد.

- یخ را از مراکز مطمئن تهیه کنید و از مصرف یخ هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می شوند خودداری کنید.

- برای پیشگیری از کرونا، مکمل های مولتی ویتامین را خودسرانه مصرف نکنید.

منبع: فرارو
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2021

به "24 نکته تغذیه ای برای سفر های نوروزی در روز های کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "24 نکته تغذیه ای برای سفر های نوروزی در روز های کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید