اشتیاق به کتاب کاغذی در سال های اخیر دوباره قوت گرفته است

به گزارش استدیو مرینا، به گزارش خبرنگاران ، نشست کتابخانه ها، برنامه ها و سیاست ها پنجشنبه(21 اردیبهشت ماه) با حضور سید باقر میر عبدالهی، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی و عثمان لاویچ، رئیس کتابخانه غازی خسروبیگ سارایوو بوسنی و هرزگوین، درمحل غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار گشت.

اشتیاق به کتاب کاغذی در سال های اخیر دوباره قوت گرفته است

لاویچ، درباره ماندگاری کتابخانه های عمومی در عصر فناوری اطلاعات گفت: کتابخانه ها درقرون اخیر تغییرات زیادی کردند و اکنون قرنی است که اطلاعات در یک چشم بهم زدن از طریق اینترنت احصا می شود. کتابخانه ها نخستین کنندگان فرهنگی هر کشور هستند؛ زمانی خواهد رسید که کتابخانه ها نیاز دارند خود را با عصر دیجیتال انطباق دهند.

وی با بیان اینکه کتابخانه ها در دنیای مدرن باید اطلاعات و خدمات مدرن ارائه کنند، ادامه داد: ارتباط موثر و مداوم با مخاطبان، رمز موفقیت کتابخانه ها است و این تعامل به معنای استفاده از اطلاعات نو در تمام مدت شبانه روز است.

میرعبدالهی به تفاوت های خواندن مخاطبان در عصر فناوری های دیجیتال اشاره کرد و با برشمردن تفاوت های خواندن و شنیدن، درباره معایب خواندن مطالب در محیط دیجیتال توضیحاتی داد و تاکید کرد: متاسفانه عمقی در خواندن مطالب دیجیتالی وجود ندارد؛ زیرا خواننده در فضای مجازی فقط با یک محتوای سطحی روبه رو است. در انتها این توضیحات او خواستار ارایه نظر لاویچ شد. میر عبدالهی در این توضیح تاکید کرد نباید هنگام خواندن محتوای دیجیتال، اسیر تکنولوژی شد.

لاویچ با بیان اینکه زمانی با آمدن چاپ و انتشارات تصور می کردیم نسخه های خطی و دست نویس از میان می رود ،اظهار کرد: حوزه تمدن اسلامی 300 سال است که با چاپ و نشر به اصطلاح همنشینی دارد و هیچ کدام از این دو، زمینه ساز حذف دیگری نشدند. زمانی با الکترونیکی کردن کتاب ها تصور شد این منابع در مقابل منابع مکتوب و نوشتن قرار بگیرد اما اینگونه نشد، این روش هم راهی برای رسیدن به اطلاعات بود، اما قطعا نقاط ضعفی نیز دارد.

رئیس کتابخانه غازی خسروبیگ اضافه نمود: هرچند نسل جوان ترجیح می دهد، کتاب الکترونیکی بخواند اما کتابخانه وظیفه دارد اطلاعات مهم را از میان این آگاهی ها و دانستنی ها احصا و گلچین کند؛ زیرا فهم مطلب از طریق روش های مختلف خواندن، مانند مطالعه به صورت الکترونیک و مکتوب، یکسان نیست.

لاویچ اضافه نمود: البته با الکترونیک شدن کتاب ها، مخاطبان و کاربران همراه با چاپ و نشر آثار، به سوی کتاب الکترونیک هدایت شدند و با وجود وب سایت ها و منابع دیجیتالی، دسترسی به اطلاعات تسهیل شد اما با همین شرایط؛ کتاب های کاغذی نیز مانند منابع الکترونیک همچنان به حیات خود ادامه دادند.

رئیس کتابخانه غازی خسروبیگ مطرح نمود: در 20 سال اخیر، مخاطبان دوباره به سمت سالن های مطالعه و خواندن کتاب های کاغذی اشتیاق نشان دادند، اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که کتابخانه وظیفه دارد، بر اساس نیاز و تقاضای مخاطبان حرکت کند؛ البته این روش های نوین مطالعه نباید کتابخانه ها را از توجه به منابع مکتوب باز دارد.

میرعبدالهی در پرسشی دیگر درباره عمومی بودن به معنای دسترسی عمومی به همه کتاب ها و در مفهومی دیگر؛ به معنای دسترسی همه مردم به منابع مکتوب، اشاره کرد و گفت: در مفهوم اول، نهاد کتابخانه های عمومی معتقد است خواندن هر کتابی برای هر خواننده ای مناسب نیست؛ مثلا بچه ها و نوجوانان نباید هر کتابی را بخوانند به عنوان مثال ممکن است محتوای ترجمه یک کتاب مناسب سن آن کودک یا نوجوان نباشد؛ پس باید در انتخاب کتاب برای گروه های سنی مختلف دقت نظر داشت؛ نظر شما در این زمینه چیست؟

لاویچ با تأکید بر اینکه به عنوان کتابدار وطیفه داریم روح یک اثر را به مخاطب منتقل کنیم، مطرح نمود: کتابخانه باید بتواند منابع خود را پاکسازی و جداسازی کند اما من اعتراف می کنم انقدر که وظیفه مان بوده؛ به بحث انتخاب کتاب برای مخاطبان وارد نشدیم.

وی اضافه نمود: توجه شما به انتخاب کتاب برای بچه ها و نوجوانان اثر خود را 40 سال بعد خود را نشان می دهد و این توجه به انتخاب محتوای مناسب در رشد بچه ها و نوجوانان تأثیر گذار خواهد بود و این توجه را من در بازدید از بخش کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی کشور به روشنی دریافتم.

در انتها این مراسم هدیه ای از طرف میر عبدالهی به لاویچ تقدیم شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2200

به "اشتیاق به کتاب کاغذی در سال های اخیر دوباره قوت گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتیاق به کتاب کاغذی در سال های اخیر دوباره قوت گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید