بررسی شال ستون کتیبه دار در موزه تخت جمشید

به گزارش استدیو مرینا، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بررسی شال ستون کتیبه دار در موزه تخت جمشید صورت گرفت.

بررسی شال ستون کتیبه دار در موزه تخت جمشید

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ دیزل بیشتر بدانید.

سهیل دلشاد (مشاور بخش زبان شناسی و کتیبه ها) در شرحاتی مختصر در رابطه با کتیبه های نقر شده بر برخی از شال ستون های تخت جمشید گفت: در بررسی هایی که در طول مستندنگاری، ساماندهی و مطالعه اسناد نوشتاری و کتیبه های تخت جمشید انجام شد، متوجه شدیم تعداد زیادی قطعه از شال ستون های مختلف در مخزن وجود دارد. زمانیکه این قطعات را ساماندهی کردیم، متوجه شدیم 3 دسته شال ستون کتیبه دار در مخزن موزه موجود است.

او ادامه داد: این دسته بندی براساس شکل، زبان و خطوطی که در شال ستون ها استفاده شده، اجرا شده است. چنانکه دسته نخست، شال ستون هایی هستند که تک خطی و به یک زبان و خط نوشته شده اند. زبان به کار رفته در این قطعات فارسی باستان است.

دلشاد با اشاره به دسته دوم شال ستون هایی که در مخزن موزه تخت جمشید نگهداری می شوند، گفت: این شال ستون ها از نظر شکل، خط و زبان با گروه های دیگر فرق دارد. مانند گروه اول تک خطی هستند ولی برخلاف گروه اول و شبیه به گروه سوم در قالب 3 خط و 3 زبان نوشته شده است.

مشاور بخش زبان شناسی و کتیبه ها شرح داد: گروه سوم از شال ستون ها که قطعات زیادی از آنها پیدا کردیم، به 3 خط و 3 زبان و در 3 سطر نوشته شده. این قطعه در طول حفاری های موسسه شرق شناسی شیکاگو پیدا شده و متنی که در آن نوشته شده به زبان های ایلامی، اکدی و فارسی باستان است.

منبع: همگردی
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1674

به "بررسی شال ستون کتیبه دار در موزه تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی شال ستون کتیبه دار در موزه تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید