به جای مالیات گذاشتن بر خانه های خالی، ساخت و ساز کنید!

به گزارش استدیو مرینا، به گزارش ما، به نقل از ایسنا، یکی از کارشناسان بازار مسکن می گوید که معضل بازار مسکن، خانه های خالی نیست، حتی سوداگری هم معضل اصلی نیست، سوداگری عارضه ایست که از کمبود فراوری مسکن نشات می گیرد و دولت ها طی دهه های گذشته برای آن برنامه نداشته اند.

به جای مالیات گذاشتن بر خانه های خالی، ساخت و ساز کنید!

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

هنوز هم می خواهند با مسائلی مثل مالیات خانه های خالی برای خود زمان بخرند تا شاید در زمان مناسب به ساخت و ساز بپردازند. سید مرتضوی در گفت و گویی بیان نمود: با وجود آن که مسئولان وزارت راه و شهرسازی می گویند هدفشان از شناسایی خانه های خالی، افزایش درآمدهای مالیاتی نیست، به نظر من قطعا نگاه مالیاتی در این مساله وجود دارد.

البته در کشورهای توسعه یافته هم خانه های دوم و سوم افراد مشمول مقادیر قابل توجهی مالیات هستند.

این موضوع از این جهت است که مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نباشد و برای احتیاج افراد جامعه ساخته و در معرض فروش قرار داده گردد. در واقع خریداران واقعی مسکن صرفا در بازار حضور داشته باشند.

ایشان ادامه داد: اعمال مالیات بر واحدهای خالی یک ابزار کنترلی و وسیله ای برای درآمدزایی دولت ها است. این را هم نمی توان کتمان کرد که در درازمدت تاثیر قابل توجهی بر درآمدهای مالیاتی خواهد داشت. اعداد و ارقامی هم که سال جاری برای جرایم مالیاتی اعلام شده بدون تردید در سالهای آینده افزایش می یابد.

دو اقدام مهم برای کاهش قیمت مسکن

سید مرتضوی معتقد است که اخذ مالیات از خانه های خالی به اندازه ای که تبلیغات روی آن شده گشایشی در بازار مسکن نخواهد داشت و دردی را دوا نمی کند. دولت باید دو اقدام برای کاهش قیمت مسکن انجام دهد؛ اول این که بعضی مصالح ساختمانی مشخص نماینده مثل فولاد، سیمان، آجر و تاسیسات ساختمانی را با قیمت مناسب در اختیار سازندگان بگذارد.

دوم این که مسکن را به فراوری انبوه برساند؛ پیروزیتی که هیچ گاه در سال های گذشته نداشته ایم؛ زیرا دولت دخالتی در بازار مسکن ندارد.

در بخش هایی مثل مسکن مهر اقداماتی انجام داد و با وجود همه نقدهایی که به آن وارد است به هر حال عده ای از مردم که توان خرید مسکن نداشتند خانه دار شدند.

ایشان در ادامه اعلام کرد: دولت بیش از یک سال را با اصرار بی فایده بر قیمت متری 2.7 میلیون تومان برای مسکن ملی گذراند تا سرانجام اعتراف کرد قیمت مسکن ملی باید متری 5 میلیون تومان باشد که قطعا تا به دست مصرف نماینده برسد با افزایش روبرو می گردد. در چنین شرایطی باید به طرح های عظیم مسکن در سطح ملی فکر کند.

در چنین شرایطی که یک کارشناس بازار مسکن این بیانات را اظهار می نماید، محمود محمودی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گویی با ایرنا می گوید که: به غیر از طرح ها و قراردادهایی که در سال گذشته برای فراوری پایدار مسکن منعقد شد، راه اندازی سامانه املاک و اسکان با هدف تعادل بخشی به بازار مسکن راه اندازی شد.

ایشان در ادامه اظهار می نماید: راه اندازی این سامانه و ثبت اطلاعات در آن، فوری ترین ابزاری بود که به بازار تعادل بخشید. در ابتدا حدود 2 میلیون و 100 هزار واحد شهری خالی وجود داشت و با راه اندازی سامانه املاک و اسکان امیدوار به عرضه این واحدها بودیم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، دولت در سال گذشته و در مدت کوتاهی پیروز به بارگذاری اطلاعاتی از شرایط خانه های خالی شد که تا قبل از آن وجود نداشت. محمودی ادامه داد: در ابتدا یک میلیون و 500 هزار واحد خالی ثبت شد و سپس از مالکان خواستیم اگر اطلاعات ثبت شده خلاف واقع است و ملک معرفی گردیده فروش و اجاره رفته وارد سامانه شده و اطلاعات جدید را ثبت نمایند.

وی گفت: در نهایت یک میلیون و 300 هزار واحد خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی گردید تا قبض های مالیاتی برای آن ها صادر گردد.

وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این گفته بود: تا به امروز یک میلیون و 300 هزار خانه خالی شناسایی شده و لیست آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است و با اقدام تکمیلی ثبت نام مالکان در سامانه املاک و اسکان بر اساس قانون جدید، تلاطم در بازار مسکن فروکش نموده و مردم آسایش پیدا خواهند کرد.

اگر که ساخت و ساز زیاد گردد، علاوه بر خانه دار شدن مردم، اشتغال جوانان و متخصصان راه و ساختمان نیز فراهم می گردد و این امر در کاهش آمار بیکاری جوانان تاثیر زیادی دارد. از جمله این افراد متخصص، طراحان و مجریان نمای ساختمان می باشند.

خانه های خالی لوکس در شمال تهران

یکی از کارشناسان بازار مسکن اظهار نموده است که: معتقدم ما در فراوری مسکن ضعف داریم و از طرح هایی مثل مالیات خانه های خالی می خواهیم زمان بخریم تا در زمان مناسب به فراوری مسکن هم بپردازیم.

بسیاری از واحدهای خالی، لوکس است. یک سری افراد چند واحد لوکس در اختیار دارند که اصلا مشکل امروز ما وجود این واحدها نیست. حتی اگر فروخته یا اجاره داده گردد هیچ گشایشی برای مسکن اقشار کم درآمد نخواهد داشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا مهلت 12 ماهه به واحدهای نوساز و 18 ماهه در حالت انبوه سازی برای ورود به بازار مصرف که در قانون پیش بینی شده مناسب است یا خیر، گفت: دوره های رکود معمولا طولانی است و اگر در زمان رکود، واحدی ساخته گردد شاید یک سال برای فروش آن کفایت نکند.

به گزارش اخبار ساختمان به نقل از مشرق نیوز، بیش از 30 هزار واحد مسکونی لوکس در منطقه یک پایتخت وجود دارد! در طی سال های گذشته، سلیقه بسیاری از مردم جامعه به سمت ساخت خانه های لوکس رفته است و تقریبا بیشتر افراد خواهان ساخت آپارتمان و ساختمان با نمای لوکس هستند.

نماهای لوکس ساختمانی

نماهایی که با سیستم متریال های نوین طراحی و اجرا می شوند، تقریبا بیشتر آن ها در دسته بندی ساختمان های لوکس و لاکچری به حساب می آیند. نماهایی مانند: نمای خشک، نمای شیشه ای، نمای کرتین وال و … از جمله نماهای لوکس به شمار می آیند.

البته این ساختمان ها و نماهای اجرا شده، زمانی لوکس و مدرن به شمار می آیند که یک طراح خلاق و یک مجری ماهر پشت آن باشد. شما نمی توانید انتظار یک ساختمان درجه یک با نمای مثلا کرتین وال را داشته باشید، اگر که مجری نمای کرتین وال ساختمان شما یک فرد متخصص و کاربلد نباشد!

فردی که متخصص و کاربلد باشد، علاوه بر طراحی و اجرا، در انتخاب مصالح مناسب نیز متخصص است و مصالحی انتخاب نمی نماید که ساختمان شما چند سال بعد احتیاج به بازسازی داشته باشد.

البته اگر بودجه کافی برای ساخت یک آپارتمان از نو را ندارید، بازسازی یا نوسازی نمای ساختمان می تواند گزینه به صرفه ای برایتان باشد. می توانید با بازسازی نمای ساختمانتان، یک ساختمان لوکس متولد کنید!

نورپردازی نمای ساختمان هم گزینه مناسبی برای ساختمان هایی بانمای مرده و دلگیر می باشد. نورپردازی نما، باعث می گردد که ساختمان شما در هنگام شب نیز جلوه ای متفاوت داشته باشد.

همانطور که پیش تر گفتیم در طی سال های گذشته سلیقه بسیاری از مردم به سمت داشتن خانه های لوکس رفته است. در این بین، افراد زیادی هستند که تمایل به داشتن خانه ویلایی (به ویژه از نوع دوبلکس!) دارند.

به همین دلیل است که تعداد طراحان ویلا از تعداد موهای سر هم بیشتر می باشد! اما بهتر است که شما در این بین گول طراحان نابلد و مبتدی را نخورید و طراحی نمای ویلا دوبلکس خود را به یک تیم طراحی متخصص بسپارید تا خیالتان از آینده ساختمانی که قرار است در آن زندگی کنید راحت باشد. در سرانجام باید خاطرنشان کنیم که داشتن یک خانه زیبا و امن و دلباز، حق همه مردم جامعه است.

خاتمه خبر

منبع: ساختمانچی
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 1572

به "به جای مالیات گذاشتن بر خانه های خالی، ساخت و ساز کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به جای مالیات گذاشتن بر خانه های خالی، ساخت و ساز کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید