ترفندهای عکاسی دیجیتال ، راهکارهای ویژه برای بهتر شدن عکاسی

به گزارش استدیو مرینا، در زمان های نه چندان دور که عکاسی صرفا به صورت آنالوگ انجام می شد، این کار شامل چهار مرحله گرفتن دوربین در دست، یافتن سوژه، انتخاب تنظیمات مناسب و فشردن شاتر می شد، اما امروزه با توسعه هر چه بیشتر عکاسی دیجیتال، این کار آسان تر شده است، البته برای داشتن عکس های حرفه ای احتیاج به آموختن نکاتی از ترفندهای عکاسی است که سال ها تجربه و آزمون و خطا لازم دارد. ما در این مطلب قصد داریم تا با معرفی چند نکته شما را در این راه با سرعت بیشتری راهنمایی کنیم. با خبرنگاران همراه شوید تا شما را با بعضی ترفندهای عکاسی دیجیتال برای بهتر شدن عکس هایتان آشنا کنیم.

ترفندهای عکاسی دیجیتال ، راهکارهای ویژه برای بهتر شدن عکاسی

درضمن برای اطلاعات بیشتر و آشنا شدن با تعداد بیشتری از ترفندهای عکاسی به بخش آموزش عکاسی سایت مراجعه نمایید.

دوربین را بدون سه پایه هم می گردد ثابت کرد

یکی از اولین ترفندهای عکاسی دیجیتال این است که دوربین را ثابت نگه دارید. احتمالا تصور می کنید که برای جلوگیری از لرزش دوربین حتما به سه پایه احتیاج دارید، اما شما خیلی راحت می توانید خودتان یا دوربین را به یک دیوار، درخت، نرده یا ... تکیه داده و از آن به عنوان سه پایه بهره ببرید و یا حتی از چیز هایی مانند یک کیسه کوچک پر از برنج، پلتفرمی برای دوربین خود بسازید.

دوربین را همواره صاف نگه داشته و درست تراز کنید

مراد از صاف نگه داشتن دوربین و یا هماهنگ کردن تراز، موازی کردن کادر با سطح زمین نیست، چرا که ممکن است زمین شیب داشته باشد. پس از آنجاییکه برای درک یک دنیای افقی باید یک تصویر کاملا افقی از آن داشته باشیم، برای کادر بندی بهتر است که دوربین را با سطح افق تراز کنیم. برای این کار می توانید از تراز سنج داخلی دوربین تان و یا در صورت عدم وجود آن از یک تراز سنج متصل به کفشک بالای دوربین بهره ببرید. در صورت عدم دسترسی به این موارد، جداول دوربینتان را در صورت وجود بر روی حالت Live view تنظیم کنید و اگر این حالت را هم نداشتید، می توانید به ترتیب نقاط فوکوس اتوماتیک (که معمولا به صورت موازی در مرکز وجود دارند) و تراز دوربین را تصحیح نمایید تا دیگر مجبور به تصحیح افق تصویر در فتوشاپ ترازی نباشید.

همواره کیت عکاسی تان را چند بار چک کنید

یک عکاس حرفه ای هیچ گاه دوربین، لنزها و سه پایه اش را از یاد نخواهد برد، اما وسایلی کوچک از جمله آداپتور مناسب برای اتصال فیلتر مربعی و یا کفشک اتصال سه پایه متصل به دوربین و یا سه پایه ممکن است که گاهی فراموش شوند، پس ضروری است که چند بار کیت عکاسیتان را چک کنید تا همه تجهیزات را با خود برده باشید. این یکی از ترفندهای عکاسی دیجیتال است که کمتر کسی از میان عکاسان مبتدی به آن توجه می نماید.

فوکوس دستی در بسیاری از موارد از نوع اتوماتیک آن بهتر است

شاید فکر می کنید که با پیشرفت تکنولوژی، فوکوس اتوماتیک دوربین ها بسیار دقیق بوده و به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد، اما در برخی از موقعیت ها مثل پیش-فوکوس روی ماشین های مسابقه ای و بطور کلی اجسام متحرک یا فوکوس دقیق بر روی جزئیات مدنظرمان در عکاسی ماکرو بهتر است که از فوکوس دستی استفاده کنیم.

حالت نقطه مرکزی فوکوس در فوکوس اتوماتیک کافی است

شاید کار کردن با دوربین های تازه کمی گیج گننده به نظر برسد. در واقع این حالت به خاطر تعداد زیاد نقاط فوکوس اتوماتیک روی این دوربین هاست. احتیاجی نیست که از همه این نقاط بهره ببرید و یکی از آن ها یعنی نقطه مرکزی در بیشتر موارد کفایت می نماید. فقط کافی است که نقطه مرکزی فوکوس را بر روی جایی از کادر خصوص نظرتان قرار داده و سپس با فشردن شاتر تا نیمه تا زمانی که فوکوس قفل گردد، کادر خصوص نظر شما حتی بدون رها کردن شاتر اصلاح خواهد شد.

لنز تازه خریداری کنید

بسیاری از عکاسان به محض اینکه متوجه شوند کیفیت مطلوبشان در عکس ها به دست نیامده است، تصمیم به عوض کردن دوربین خود می گیرند و آن را با دوربینی با چند پیکسل بیشتر یا مشخصات هوشمندتر تعویض می کنند؛ چرا که احساس می کنند که دوربین فعلی برای سطح عکاسیشان قدیمی شده و به دوربین بهتری احتیاج دارند، اما اگر کمی بیشتر فکر کنیم، شاید تعویض دوربین عزیزمان که با آن کلی خاطره داشتیم، آخرین و گران ترین راه باشد. راه بهتری نیز وجود دارد و آن دیافراگم بازتر یا عدسی های باکیفیت تر لنز تازه بر روی همین دوربینی است که داریم. در واقع ما احتیاج به تهیه یک لنز بهتر به جای دوربین تازه داریم.

برخی از لنز های قدیمی هنوز هم خوب هستند

اگر شما بر خلاف بیشتر مردم، لنزهای قدیمیتان را که در زمان عکاسی بر روی فیلم های 35 میلی متری از آن استفاده می کردید، هنوز دور نینداخته اید، شاید به جز یادگاری، کاربرد دیگری نیز در عکاسی دیجیتال برایتان داشته باشند. در واقع این کاربرد چیزی نیست جز اتصال آن ها به برخی دوربین های دیجیتال تازه مثل دوربین های نیکون و پنتاکسو. با این حساب این لنزها به قدری قیمت مناسب تری نسبت به نمونه های تازه خود دارند که خرید آنها در برخی موارد می تواند کاملا هوشمندانه تلقی گردد، البته تنها در برخی موارد. چرا که موارد دیگر از جمله لنزهای زوم و واید قدیمی بر روی دوربین های دیجیتال، بدترین عملکرد را خواهند داشت. از دیگر معایب این لنزها این است که فقط دستی بوده و ممکن است که نوردهی اتوماتیک دوربین با آن ها دچار سردرگمی گردد، اما اگر قبل از خرید، خوب تست شوند، ممکن است بسیار بهتر از لنزهای تازه عمل کنند و به فواصل کانونی شما اضافه کنند.

علاوه بر فاصله کانونی به نوع لنز هم دقت کنید

از مهم ترین ترفندهای عکاسی دیجیتال، توجه به نوع لنزهاست. علاوه بر انتخاب فاصله کانونی و دقت در آن، انتخاب لنزهای واید و لنزهای تله نیز می تواند بسیار حائز اهمیت باشد، چرا که نوع واید آن فاصله بین عناصر و پرسپکتیو را بیشتر و بهتر نشان داده، اما لنزهای تله، آن را فشرده می کنند. از این رو در زمان کادر بندی، لنزتان را نیز با توجه به احتیاجتان و فاصله مورد نظرتان انتخاب کنید.

از فاصله هایپر فوکال می گردد برای فوکوس بی نهایت استفاده کرد

شاید تا به امروز چیزهایی در خصوص فاصله هایپرفوکال (Hyperfocal Distance) شنیده باشید که چنین تعریفی دارد: فاصله هایپرفوکال، کمترین فاصله ای است که لنز می تواند بر روی آن فوکوس کند. این یکی از ترفندهای عکاسی دیجیتال است که عکاسان حرفه ای از آن استفاده می کنند. برای مثال در لنز 105-24 کانن در فاصله کانونی 24mm، نزدیک ترین فاصله ای که دوربین می تواند بر روی آن فوکوس کند، 45 سانتی متر است. اگر می خواهید به فوکوس بی نهایت برسید، می توانید به صورت دستی بر روی نقطه ای مثلا در 25 سانتی متری فوکوس کنید. با این کار بقیه تصویر تا بی نهایت در فوکوس واقع شده است. البته دیافراگم نیز در این موضوع موثر است. کاربرد فاصله هایپرفوکال، زمانیست که می خواهید بیشترین اندازه عمق میدان را داشته باشید. در این صورت با فوکوس دستی بر روی فاصله هایپرفوکال، هر چیزی از میانه نقطه هایپرفوکال تا بی نهایت در فوکوس واقع شده و شارپ خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 8 بهمن 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2158

به "ترفندهای عکاسی دیجیتال ، راهکارهای ویژه برای بهتر شدن عکاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهای عکاسی دیجیتال ، راهکارهای ویژه برای بهتر شدن عکاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید