شامپوی ویتامینه به چه دردی می خورد؟

به گزارش استدیو مرینا، خیلی از خانم ها موهای شان را رنگ می کنند و این در حالی است که متخصصان پوست و مو می گویند استفاده از اکسیدان و مواد شیمیایی می تواند موجب خشک شدگی و شکنندگی ساقه موها شود. این مساله، خانم ها را مجبور به استفاده از فرآورده هایی می کند که طراوت و نرمی را به موهای آسیب دیده شان برگردانند. خیلی ها با مراجعه به

شامپوی ویتامینه به چه دردی می خورد؟

شامپوی ویتامینه به چه دردی می خورد؟

گفتگو بادکتر مریم یوسفی، متخصص پوست و مو

خیلی از خانم ها موهای شان را رنگ می کنند و این در حالی است که متخصصان پوست و مو می گویند استفاده از اکسیدان و مواد شیمیایی می تواند موجب خشک شدگی و شکنندگی ساقه موها شود. این مساله، خانم ها را مجبور به استفاده از فرآورده هایی می کند که طراوت و نرمی را به موهای آسیب دیده شان برگردانند. خیلی ها با مراجعه به فلان آرایشگاه یا فلان مطب از آرایشگر یا پزشک شان می خواهند که موهای شان را ویتامینه کنند. دکتر مریم یوسفی، متخصص پوست و مو، در این باره توضیحات جالبی دارد. گفتگوی ما را با او در همین رابطه بخوانید.

ویتامینه کردن مو خوب است؟

شما هر مقدار ویتامین را به موهای خود بمالید اثری در تقویت و افزایش رشد آن نخواهد داشت. ساقه مو، یک عضو نسبتا مرده است و اگر باید تقویتی روی آن صورت بگیرد ریشه مو یا فولیکول موست که در عمق پوست قرار داشته و مصرف موضعی ویتامین ها آن قدر نفوذ نخواهد داشت که موجب اتفاق مهمی شود. تنها سود استفاده موضعی از ویتامین ها (به خصوص ویتامین های گروه B) ایجاد نرم کنندگی مو و لطافت بخشیدن به آن است بنابراین چیزی به نام ویتامینه کردن موها مبنای علمی ندارد و افزودن ویتامین های مختلف به شامپوها اثری جز جذب مخاطب و کمی خاصیت نرم کنندگی ندارد.

شامپوهای ویتامینه چه طور؟

اگر روی جلد بعضی شامپوها را مطالعه کنید حتما آثاری از ویتامین های مختلف مثل ویتامین E و B2 را خواهید یافت. ویتامین های مفید برای مو از جمله ویتامین های گروه B باید از طریق رگ های تغذیه کننده فولیکول مو به آن برسد. بنابراین بهتر است به جای اینکه پول خرج کنید تا این ویتامین ها را روی سرتان بمالید، به صورت خوراکی مصرف کنید. توصیه من مصرف موادغذایی سرشار از ویتامین های تازه شامل میوه جات تازه، سبزی های تازه، جوانه های مختلف شامل گندم و ماش و بالاخره سبوس برنج است که سرشار از ویتامین های گروه B است.

مزوتراپی هم می تواند مو را تقویت کند؟

این روش که اخیرا رایج شده، روشی است که در آن از طریق سوزن های ظریف، مواد مفید برای مو (مولتی ویتامین و عناصر معدنی کمیاب) در کف سر تزریق می شود تا به نوعی در کنار فولیکول مو قرار بگیرد و موجب تقویت آن شود. هر چند مدارک علمی در مورد تاثیر این روش خیلی قوی نیست اما در عمل می بینیم که بیشتر بیمارانی که این روش را دریافت می کنند از آن رضایت دارند اما این روش هم محدودیت های خاص خودش را دارد: دردناک بودن نسبی این تزریقات و نیاز به تکرار آنها. ضمن اینکه هر دو هفته یا هر ماه یک بار هزینه قابل توجهی را به بیمار تحمیل می کند و احتمال بروز عوارض هم در آن هست.

مثلا چه عوارضی؟

عفونت های نامعمول شایع تر است. البته بیمار باید خودش بیماری پوستی مهمی مثل پسویازیس یا لیکن پلان نداشته باشد تا بتواند از این روش استفاده کند و در غیر این صورت، تزریقات متعدد سوزن می تواند شدت بیماری پوستی را در کف سر افزایش دهد.

نرم کننده بیشتر به درد مو می خورد یا شامپو ویتامینه؟

نظر اغلب متخصصان پوست در مورد نرم کننده ها مثبت است و شما می توانید برای بهبود خشکی و شکنندگی موهای تان روی ساقه های مو از نرم کننده استفاده کنید. این مواد در ساختار مولکولی شان اساسا بار مثبت وجود دارد و باعث سطحی شدن فلس های مو و صاف شدن آنها و در نتیجه ایجاد حالت درخشش و سهولت شانه زدن می شود. هر چه جنس مو خشک تر باشد، نیاز بیشتری به نرم کننده یا حالت دهنده خواهد داشت.

شما چه نرم کننده ای را توصیه می کنید؟

کلا دو نوع نرم کننده وجود دارد. دسته اول آنهایی هستند که بعد از شامپو زدن استفاده می شود و قبل از خشک کردن نیاز به آب کشی دارد. بنابراین مقدار کمی از نرم کننده روی موها باقی خواهد ماند. دسته دوم، نیاز به آب کشی ندارد و مقدار زیادی از نرم کننده تا شامپو زدن بعدی روی موها باقی خواهد ماند. اگر ازدسته اول استفاده می کنید در آب کشی موهای تان نباید افراط کنید زیرا باید مقداری از نرم کننده روی موها باقی بماند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: studiomerina.ir شناسه مطلب: 2049

به "شامپوی ویتامینه به چه دردی می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شامپوی ویتامینه به چه دردی می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید