قیمت بلیت های جشنواره فیلم کوتاه اعلام شد، کاهش 50 درصدی اعتبارات
به گزارش استدیو مرینا، نشست رسانه ای سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور سیدصادق موسوی دبیر جشنواره برگزار گردید.
به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز 13 آبان ماه در سازمان سینمایی برگزار گردید.
در ابتدای این نشست آرش عباسی مشاور دبیر و روابط عمومی جشنواره گفت: سال جاری قرار است بلیت فروشی داشته باشیم و این بلیت ها به وسیله سایت سینما تیکت قابل خریداری است هرچند بچه های فیلم کوتاه هم ناراضی اند اما نمی گردد انتظار داشت که این فیلم ها به رایگان به تماشا گذاشته گردد. سال های گذشته به همین دلیل ازدحام زیادی ایجاد می شد و این مسأله همه را عذاب می داد از همین رو احساس می کنم تصمیم خوبی گرفته شده است.
وی ادامه داد: نگرانی که بین فیلمسازان وجود دارد این است که خریداری بلیت ممکن است برای سانس های داستانی یاری نماینده باشد و جلوی ازدحام را بگیرد اما فیلم های تجربی و مستند را نابود می نماید اما این نظر قابل نقد است چون فیلمساز تجربی فیلمش را برای مخاطب عام نمی سازد و مردمی کردن فیلم کوتاه اشتباه فاحشی است که در این چند وقت اخیر رخ داده است. در یکی دو سال گذشته اکران فیلم کوتاه سیاست قابل نقدی است که این موضوع را از جانب خودم می گویم. بحث مالی و مردمی کردن فیلم کوتاه به فاجعه ای ختم می گردد که سال های بعد اثرش را خواهیم دید. همین نگاه تبلیغاتی و ساده انگارانه باعث شده فیلمساز کوتاه تجربی که نباید ذره ای به مخاطب فکر کند اینچنین اعتراض کند.
نمی توان با تخمه به تماشای فیلم کوتاه و تجربی نشست
عباسی یادآور شد: فیلم کوتاه و تجربی چیزی نیست که با تخمه به تماشای آن بنشینیم. نکته دیگر این است که کسانی که فیلمشان باز مانده حق اعتراض دارند در حالی که در هیچ جشنواره ای در دنیا چیزی به نام اعتراض به انتخاب ها وجود ندارد. هنرمند باید قاعده بازی را بپذیرد. برای کسی کارت دعوت فرستاده نمی گردد، کسی نمی تواند بگوید حق من خورده شده است در حالی که هیچ حقی وجود ندارد. بعضی می گویند جشنواره با بیت المال برگزار می گردد در همه جای دنیا ایونت ها و فستیوال ها با پول مردم برگزار می گردد و کسی نمی تواند بگوید پول مردم خورده می گردد. دبیر حق دارد که انتخاب کند یا نکند.
سیدصادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران سخنان خود را با لبخند شروع کرد و گفت: صحبت های آقای عباسی برای خودشان محترم است. البته اگر قرار بود مشاور مثل دبیر صحبت کند که دیگر چه نیازی به مشاور بود. به هر حال فیلم کوتاه فرصتی برای نقد کردن است و اختلاف دیدگاه وجود دارد.ما سال جاری به دلایل مختلف به میزان 50 درصد کاهش اعتبارات داشتیم هرچند از سوی سازمان سینمایی به ما 2 میلیارد تومان داده شده اما با کوشش هایی که کردیم امیدواریم بتوانیم از سوی شهرداری بخشی از هزینه ها را دربیاوریم
وی اضافه نمود: جشنواره فیلم کوتاه تهران بی تردید مهمترین جشنواره غرب آسیا و میراث ملی است. سومین سالی است که من دبیر این جشنواره هستم اما پیش از ما دبیران دیگر از این رویداد محافظت نموده اند. ما سال جاری فکر می کنیم با خرد خودمان و دیدگاهی که در شورای سیاستگذاری وجود دارد کارهای متفاوتی انجام داده ایم که در دراز مدت به نفع جشنواره است.
50 درصد کاهش اعتبار برای این دوره از جشنواره
دبیر جشنواره اظهار کرد: سه مولفه مهم در جشنواره وجود دارد یکی اینکه جشنواره قدمت دارد در حالی که هشتاد درصد جشنواره های فیلم کوتاه دنیا تنها 10 سال عمر دارند. تعداد آثار ارسالی که هر سال در جشنواره تهران داشتیم بین 4 تا 6 هزار فیلم بوده است بنابراین اگر برای آرتیست های دنیا این جشنواره مهم نباشد فیلمشان را نمی فرستند. سطح داوران و مهمانان و جوایز نقدی نیز از دیگر نکات مهم یک جشنواره است. ما سال جاری به دلایل مختلف به میزان 50 درصد کاهش اعتبارات داشتیم هرچند از سوی سازمان سینمایی به ما 2 میلیارد تومان داده شده اما با کوشش هایی که کردیم امیدواریم بتوانیم از سوی شهرداری بخشی از هزینه ها را دربیاوریم با این همه سطح خوبی از مهمانان را دعوت نموده ایم از همین رو باید بگویم سال جاری داوران جشنواره از سطح خوبی برخوردار هستند.
موسوی ادامه داد: حضور نماینده هایی از جشنواره برلینانه، شورت شورت، کلرموند از نکات مهم جشنواره ماست . هفت فیلم به بخش بین الملل راه پیدا نموده و مجموعا 50 فیلم خارجی از 25 کشور انتخاب نموده ایم که اسپانیا، فرانسه و آلمان از بیشترین فیلم های ارسالی برخوردار هستند البته مجموعا 110 کشور برای ما اثر ارسال نموده اند.
وی با اشاره به بخش ملی جشنواره بیان نمود: کلا 140 اثر به جشنواره راه پیدا نموده است و بیش از نود درصد آثار راه پیدا نکردند و اینچنین تعداد زیادی ناراضی و دلشکسته هستند. انصافا هم پاسخ دادن به این جوانان که با سختی فیلم ساخته اند، سخت است. ما سال های قبل مسئله ای داشتیم که سعی کردیم آن را اصلاح کنیم. اینکه داوران بیش از هزار فیلم را ببینند ریسک و خطا در انتخاب دارد و این موضوع را سال های قبل هیات انتخاب به ما می گفتند که داوری این تعداد سخت است اما سال جاری سعی کردیم 2 گروه با آرامش بیشتر بتوانند آثار را انتخاب نمایند تا خطا کاهش پیدا نمایند. همچنین سال جاری برای اولین بار 10 نفر عضو هیات انتخاب داشتیم اما دویست فیلم مرحله نهایی را همه این 10 نفر دیدند و در نهایت ما 67 فیلم داستانی انتخاب کردیم.
وی گفت: از این 67 فیلم در مجموع 27 اثر متعلق به انجمن سینمای جوانان است. هر چند ما بزرگترین بنگاه فراوری فیلم کوتاه هستیم اما 73 درصد آثار ارسالی متعلق به بخش خصوصی است هرچند این انجمن بانی و برگزارنماینده جشنواره است اما به تمام اعضای هیات انتخاب گفته ایم مهم نیست چه کسی فراورینماینده اثر باشد. تا آنجا که توانسته ایم در این سه سال به همه فیلم ها فارغ از اینکه فراورینماینده اش انجمن است یا نه، توجه نموده ایم.
موسوی تاکید نمود: هرچند ما برگزارنماینده جشنواره هستیم اما این جشنواره متعلق به همه مردم است بنابراین نمی گردد کوته بینانه نگاه کرد و گفت تنها فیلم های انجمن به جشنواره راه پیدا نمایند. تمام آثار به معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ارسال شده و باید روند قانونی آنها طی گردد. سال جاری درباره بلیت فروشی صحبت شده است.
بلیت فروشی برای تشخص بخشیدن به جشنواره و جلوگیری از ازدحام
دبیر این جشنواره بیان کرد: ازدحام عجیب و غریب پارسال ما را غافلگیر کرد و نقدها را پذیرفتیم. در بعضی شب ها تا 2 صبح اکران داشتیم و بسیار شلوغ بود. فیلم کوتاه یک فراوری عامه پسند نیست اما می تواند حمایت بخشی از مردم را داشته باشد. هرچند ازدحام خشنود نماینده بود اما سرگردانی بچه ها خوب نبود به همین دلیل سال جاری می خواستیم مردم شماره جایگاه داشته باشند و روی جایگاه خود بنشینند. بیمه این سالن ها بر اساس تعداد جایگاه هاست و اگر واقعه ای در راهرو رخ دهد شامل بیمه نمی گردد. تشخص جشنواره با نوع برگزاری آن همخوانی نداشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم بلیت فروشی داشته باشیم. سال جاری سینماتیکت همه فیلم ها را معرفی می نماید ضمن اینکه به بهترین فیلم از نگاه مردم هم جایزه می دهد.تشخص جشنواره با نوع برگزاری آن همخوانی نداشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم بلیت فروشی داشته باشیم. نیت ما پول درآوردن نیست چون در هر سالن تنها دویست بلیت فروخته می گردد که اصلا رقمی نمی گردد اما به خاطر نظم و انضباط مصاحبه کردیم تا قیمت بلیت هر سانس پنج هزار تومان باشد
وی بیان نمود: نیت ما پول درآوردن نیست چون در هر سالن تنها دویست بلیت فروخته می گردد که اصلا رقمی نمی گردد اما به خاطر نظم و انضباط مصاحبه کردیم تا قیمت بلیت هر سانس پنج هزار تومان باشد.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران اظهار کرد: جشنواره رویکرد انتفاعی ندارد. فکر می کنم نهایت فروش ما پنجاه میلیون تومان باشد که اصلا رقم بزرگی نبود. آیین اختتامیه سال جاری هم در برج میلاد برگزار می گردد. سال جاری برای پنجمین سال با خانه کتاب همکاری می کنیم. در این دوره از جشنواره 302 اثر خواستار حضور در بخش اقتباس بودند.
وی ادامه داد: جای دیگری که با آن همکاری کردیم بنیاد ادبیات داستانی است که تفاهم نامه ای امضا کردیم و مسابقه داستان گویی برای اقتباس خواهیم داشت که در کنار جشنواره نتایج آن اعلام می گردد. 650 داستان کوتاه با این شکل به جشنواره ارسال شده است. امیدوارم این جهت سال های بعد ادامه داشته باشد چون فکر می کنم یکی از راهکارهایی که مشکل فیلمنامه را حل می نماید چنین کارهایی است. علاوه بر این می خواهیم تازه های نشر را هم معرفی کنیم.
موسوی تاکید نمود: از سال گذشته همزمان با جشنواره فیلم کوتاه تهران، این جشنواره را در سایر استان ها هم برگزار کردیم که البته رضایت فیلمسازان را گرفته ایم. سال جاری نشست 20,36 برگزار می کنیم که نشست های مشخص نماینده و پژوهشی بوده و ورودی آن یک میلیون تومان است و تاکنون 96 نفر شرکت نموده اند. این نشست هر روز یک دبیر علمی دارد، دبیر علمی روزهای مختلف محمود کلاری، شهرام مکری، مجید برزگر و ... است.
عباسی در ادامه گفت: اکران یک تعریف دارد که یعنی وارد چرخه مالی شدن و به جز این تعریف دیگری ندارد. اکران یعنی اینکه شما چیزی را به مخاطب عرضه کنید و از او پول بگیرید و برای ترغیب او باید کارهایی کنید که او به تماشای فیلم شما بنشیند به همین دلیل به نظرم فیلم کوتاه نباید به چرخه اکران بیفتد. حتی تئاتر هم برای همه نیست بلکه برای خواص است.
موسوی ابراز کرد: فروش بلیت فیلم ها برای خبرنگاران نیست بلکه مکانیزم حضور خبرنگاران و فیلمسازان اینطور است که آنها با همان کارتی که در اختیارشان می گذاریم به تماشای فیلم ها بنشینند.
وی متذکر شد: سایت سینماتیکت از فردا برای فیلمسازان و از 15 آبان برای مخاطبان باز خواهد شد تا علاقه مندان بتوانند بلیت های خود را تهیه نمایند. هزینه ای که به سینماتیکت برای فروش بلیت ها داده ایم، 20 میلیون تومان بوده است.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه نشست های 20,36 به صورت آنلاین در دفاتر سینمایی پخش می گردد، اظهار کرد: در همه فستیوال های معتبر دبیر مشخص نماینده است اما من عباس کیارستمی یا چهره مهم سینمایی نیستم و چنین توهمی هم ندارم بنابراین فکر می کنم باید مدیریت صحیح اتفاق بیفتد. این روزها بعضی گلایه می نمایند و می گویند با سختی فیلم ساخته اند که البته درست است و عاطفه آدم جریحه دار می گردد اینها از من می خواستند با امتیاز دبیر یک باکس پیشنهاد بدهم که این کار را نکردم در عوض از هیات انتخاب تقاضا کردم به اعتراض ها رسیدگی نمایند. من حتی در انتخاب یک فیلم دخالت ننموده ام، نظر داده ام اما دخالت ننموده ام و تمام این مکانیزم را به دل هیات انتخاب برده ام. ضمن اینکه دیگر باکس ها بسته شده اند و انتخاب مجدد برای آثار وجود ندارد. نمی گردد نظرات دوستان را محترم نشمرد و نظر خودم را دخالت بدهم. من می خواهم مکانیزم عادلانه باشد.
عباسی هم در این زمینه شرح داد: اصلا این موضوع یک عمل حرفه ای نیست که به خاطر اعتراض ها یک فیلم را به جشنواره اضافه کنیم. جشنواره فیلم کوتاه تهران در رده جشنواره های درجه یک دنیاست. مگر در کن دبیر جشنواره به کار هیات انتخاب دخالت می نماید.
موسوی در خاتمه گفت: من واقعا چند فیلم را دوست داشتم اما هیات انتخاب دوست نداشتند و انتخاب نشد.
در خاتمه این نشست از پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.
منبع: خبرگزاری دانشجو